ایالات متحده چین را به “نقض آشکار” تحریم های کره شمالی متهم می کند

وزارت امور خارجه آمریكا روز سه شنبه چین را به “نقض آشكار” تعهد خود در اجرای تحریم های بین المللی كره شمالی متهم كرد و گفت واشنگتن پاداش حداكثر 5 میلیون دلار آمریكا را برای اطلاعات در مورد فرار از تحریم ها پیشنهاد می دهد.

الكس وانگ معاون دستیار وزیر امور خارجه كره شمالی در گفتگو با مركز تحقيقات واشنگتن برای تحقيقات استراتژيك و بين الملل ، چين را به “تلاش برای لغو” رژيم تحريم سازمان ملل با هدف ترغيب كره شمالي به ترك سلاح هاي هسته اي متهم كرد.

وونگ گفت چین با نقض منع سازمان ملل متحد ، میزبان حداقل 20،000 کارگر کره شمالی بوده است و در سال گذشته ایالات متحده کشتی های حامل زغال سنگ ممنوع یا کالاهای تحریم شده دیگری را از کره شمالی به چین در 555 مورد جداگانه مشاهده کرده است.

وونگ گفت: “در هیچ یک از این موارد مقامات چینی برای جلوگیری از این واردات غیرقانونی اقدامی نکردند.”

وی خاطرنشان کرد که چین در حال حاضر میزبان کمتر از دوازده نماینده کره شمالی است که به برنامه های سلاح های کشتار جمعی پیونگ یانگ یا بانک ها متصل شده اند.

وی چین را به “تلاش برای لغو رژیم تحریم سازمان ملل متحد كه خود در سال 2006 ، 2009 ، 2013 ، 2013 و 2017 رای دادند” متهم كرد.

وی گفت: “آنها به دنبال احیای پیوندهای تجاری و انتقال درآمد به شمال هستند و از این طریق اطمینان می یابند كه چینی ها به اقتصاد شمال دسترسی دارند.”

چین اصرار دارد كه به الزامات تحریمی سازمان ملل متحد در مورد كره شمالی پایبند باشد ، گرچه همچنین ابراز امیدواری كرد ، همراه با روسیه ، كاهش این شرایط می تواند به بن بست رسیدن مذاكرات هسته ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ كمك كند.