ایالات متحده گزارشگر وال استریت ژورنال را به عنوان “به اشتباه” توسط روسیه بازداشت کرده است

ایالات متحده روز دوشنبه مشخص کرد که روسیه، ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال را به اشتباه بازداشت کرده است و عملاً گفت که اتهامات جاسوسی ساختگی هستند و این پرونده سیاسی است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: روزنامه نگاری جرم نیست. ما ادامه سرکوب صداهای مستقل در روسیه توسط کرملین و جنگ مداوم آن علیه حقیقت را محکوم می کنیم.

سرویس امنیت فدرال روسیه، موسوم به FSB، در 30 مارس اعلام کرد گرشکویچ را به اتهام جمع آوری اطلاعات درباره یک شرکت دفاعی روسی که یک راز دولتی بود، دستگیر کرده است.

وال استریت ژورنال جاسوسی گرشکویچ را رد کرده است. کاخ سفید اتهام جاسوسی را که مجازات آن تا 20 سال زندان است، “مضحک” خوانده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی گرشکویچ شده است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی دوم آوریل با همتای روس خود سرگئی لاوروف، نگرانی واشنگتن را در مورد “بازداشت غیرقابل قبول” این خبرنگار مطرح کرد.

مردی که هودی زرد پوشیده است توسط دو مرد دیگر به داخل یک وسیله نقلیه اسکورت می شود.
ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، در 30 مارس توسط افسران دادگاه لفورتوفسکی به اتوبوسی در مسکو اسکورت می شود. (الکساندر زملیانیچنکو/آسوشیتدپرس)

دلیل نامگذاری “به اشتباه بازداشت شده”.

نامگذاری “به اشتباه بازداشت شده” به این معنی است که مسئولیت این پرونده اکنون از دفتر امور کنسولی وزارت امور خارجه به دفتر فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها منتقل می‌شود و به این ترتیب وجهه سیاسی این موضوع را افزایش می‌دهد و به دولت اجازه می‌دهد تا منابع بیشتری را برای تامین امنیت اختصاص دهد. آزادی گرشکویچ

قانون تصویب شده توسط کنگره در سال 2020، 11 معیار را فهرست می کند که به تعیین اینکه آیا یک شهروند آمریکایی “به اشتباه بازداشت شده است” کمک می کند. وزیر امور خارجه ایالات متحده از این معیارها برای تعیین نام استفاده می کند، اما یک مورد نیازی به رعایت تمام 11 نکته ندارد تا برچسب “به اشتباه بازداشت شده” را داشته باشد.

این فهرست، از جمله موارد دیگر، شامل این است که این افراد عمدتاً به این دلیل هدف قرار می‌گیرند که شهروند آمریکایی هستند یا این که بازداشت برای تأثیرگذاری بر سیاست دولت ایالات متحده است.

عامل دیگر این است که آیا این فرد در “شرایط غیرانسانی” نگهداری می شود یا در کشوری بازداشت شده است که مأموریت ایالات متحده گزارش های موثقی دریافت کرده است مبنی بر اینکه بازداشت صرفاً بهانه ای است.

دولت بایدن آزادی حداقل 25 آمریکایی “به اشتباه بازداشت شده” را تضمین کرده است. بیش از 30 شهروند آمریکایی دیگر با این نام همچنان در خارج از کشور نگهداری می شوند.

تماشا کنید | روسیه خبرنگار وال استریت ژورنال را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرد

خبرنگار آمریکایی به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شد

روزنامه نگار آمریکایی، ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا در روسیه بازداشت شده است. کارفرما و همکاران روزنامه نگار او از این اتهامات وحشت زده شده اند و مقامات آمریکایی می گویند که آنها عمیقا نگران هستند.