بایدن به مناسبت سالگرد توافق جمعه خوب به ایرلند شمالی می رود

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در یک زمان سیاسی حساس در ایرلند شمالی وارد بلفاست می‌شود تا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد توافق صلح که تا حد زیادی به 30 سال خونریزی در آنجا پایان داد، کمک کند.

بایدن باید با احتیاط حرکت کند زیرا اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا وفادار به لندن همچنان به تحریم دولت تقسیم قدرت واگذار شده که بخش اساسی توافق جمعه خوب 1998 بود، ادامه می‌دهند. حزب اتحادیه دموکرات (DUP) اعلام کرده است که تحریم یک ساله مجمع واگذار شده را در اعتراض به قوانین تجاری پس از برگزیت، بدون تغییرات بیشتر در توافقی که بریتانیا و اتحادیه اروپا در ماه فوریه به امضا رساندند، کنار نخواهد گذاشت. موانع تجارت.

DUP گفته است که سفر بایدن – اولین دیدار یک رئیس جمهور ایالات متحده در 10 سال گذشته – آن را برای پایان دادن به اعتراض تحت فشار قرار نخواهد داد.

یک مقام ارشد دولت گفت که انتظار می رفت بایدن با نمایندگان پنج حزب ایرلند شمالی پیش از سخنرانی خود در دانشگاه اولستر دیدار کند، اما قصد نداشت آنها را تحت فشار قرار دهد.

رئیس جمهور این فرصت را خواهد داشت تا قبل از سخنرانی خود با احزاب سیاسی ایرلند شمالی تعامل داشته باشد، و همانطور که گفتیم، او مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با آنها است زیرا ما برای بهبود زندگی و معیشت همه جوامع در آنجا تلاش می کنیم. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت.

گوش کن | یکی از زنان پشت توافق جمعه خوب با او صحبت می کند همانطور که اتفاق می افتد:

همانطور که اتفاق می افتد7:59یکی از زنان پشت توافق جمعه خوب می گوید: «ما خارجی بودیم

مونیکا مک ویلیامز یکی از بنیانگذاران ائتلاف زنان ایرلند شمالی بود، گروهی که برای اطمینان از اینکه زنان بخشی از روند تاریخی صلح ایرلند شمالی هستند ایجاد شد. او در سالگرد توافق جمعه خوب 1998 با نیل کوکسال مجری برنامه As It Happens صحبت کرد.

بایدن، که احتمال روابط سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر بین ایالات متحده و ایرلند شمالی را برای تشویق به پایان دادن به بن‌بست مطرح می‌کند، در زمان‌هایی در طول مذاکرات برگزیت با دولت بریتانیا درگیر شد و این امر موجب سرزنش DUP شد.

«من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور نگران این است که احیای آن [power-sharing] اجرایی راه را برای یک دستور کار اقتصادی هموار می کند. مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند، به رادیو تلویزیون ملی RTE گفت.

بن بست قانونی، خشونت پراکنده

بایدن که اواخر روز سه‌شنبه در بدو ورود با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار خواهد کرد و روز چهارشنبه در دانشگاه اولستر در بلفاست سخنرانی خواهد کرد، از این سفر برای تأکید بر آمادگی ایالات متحده برای حمایت از “پتانسیل اقتصادی گسترده” ایرلند شمالی استفاده خواهد کرد. هاوس هفته گذشته گفت.

با این حال، آخرین بن بست سیاسی قرار است بر این دیدار و سالگرد توافق صلحی که ایالات متحده به آن کمک کرد بین ناسیونالیست های ایرلندی که به دنبال یک ایرلند متحد هستند و اتحادیه های طرفدار بریتانیا که می خواهند بخشی از بریتانیا باقی بمانند، تحت الشعاع قرار دهد.

مردی با ژاکت کلاهدار در خیابان در نزدیکی یک خودروی پلیس در حال سوختن نشان داده شده است.
یک خودروی پلیس پس از اصابت بمب های بنزینی در روز دوشنبه در لندندری، همچنین به عنوان دری، نشان داده می شود. (چارلز مک کویلان/گتی ایماژ)

بیش از 3600 نفر در 30 سال گذشته کشته شده اند که عمدتاً توسط گروه های شبه نظامی از هر دو طرف مانند ارتش جمهوری خواه ایرلند (IRA) و گروه های پروتستان طرفدار بریتانیا که معمولاً به عنوان “وفاداران” شناخته می شوند، کشته شده اند.

برخی از مردم نیز توسط ارتش بریتانیا – که در سال 1969 مستقر شده بود و به زودی هدف حملات IRA و سایر گروه های جمهوری خواه قرار گرفت – و نیروهای امنیتی محلی کشته شدند.

نخست وزیر بریتانیا تونی بلر و همتای ایرلندی او برتی آهرن در روزهای پایانی مذاکرات سال 1998 در استورمونت به شرکت کنندگان پیوستند که به ریاست سناتور آمریکایی جورج میچل که توسط رئیس جمهور وقت بیل کلینتون اعزام شده بود.

هنوز خشونت پراکنده توسط گروه‌های کوچک مخالف صلح وجود دارد و پلیس روز دوشنبه در رژه مخالف توافق در لندندری، معروف به دری، با بمب‌های بنزینی مورد حمله قرار گرفت.

آژانس اطلاعاتی MI5 بریتانیا اخیراً سطح تهدید در ایرلند شمالی را از تروریسم داخلی از “قابل توجه” به “شدید” افزایش داده است – به این معنی که احتمال حمله بسیار زیاد است.

نمای نزدیک از یک بار در یک میخانه با تصاویری که در بالای سرشان قرار می گیرند نشان داده می شود.
تصویری از بایدن، سمت راست، بالای میله در کنار تصویری از رئیس جمهور سابق بیل کلینتون در میخانه فیتزپاتریک در دهکده کارلینگفورد، نزدیک بالینا، ایرلند، در 5 آوریل آویزان شده است. بالینا، شهر کوچک ایرلند، خانه برخی از اجداد بایدن (پیتر موریسون/آسوشیتدپرس)

بایدن از هر دو جنبه مادری و پدری تبار ایرلندی دارد و اغلب از شاعران ایرلندی مانند سیموس هینی نقل قول می کند. او بعداً سه روز را در ایرلند سپری خواهد کرد و در پارلمان در دوبلین سخنرانی خواهد کرد و از خانه‌های اجدادی خود در هر سواحل بازدید خواهد کرد.

او روز چهارشنبه با پسرعموهای دور خود در شهرستان لوث ملاقات خواهد کرد و قبل از عزیمت در روز جمعه، در بخش غربی مایو، جایی که پدربزرگ بزرگش ادوارد بلوویت در آنجا بزرگ شد، سخنرانی عمومی خواهد کرد.

“از آنجا که [John F.] لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند روز یکشنبه گفت، کندی به اندازه جو بایدن رئیس جمهور ایرلندی آمریکایی نبوده است و ما واقعا مشتاقانه منتظر استقبال از او در خانه هستیم.