بریتنی گرینر، ستاره WNBA می‌گوید که برای عبور از بازداشت روسیه مجبور بوده «عمیق» کند

امید مانند یک شناور و یک لنگر در اطراف بریتنی گرینر می چرخید.

امید به بازگشت به خانه، امید به معجزه، تمام آن چیزی بود که او در تمام آن ماهها در زندان روسیه داشت. در روزهایی که ناامیدی به راه می‌افتد، روزهایی که با فرارسیدن دوران بازداشت او در زمستانی دوم افزایش یافت، خوش‌بینی غرق در ناامیدی شد.

عکس‌های خانواده‌اش در نیمی از دنیا، گرینر را سرپا نگه داشت.

گرینر پنجشنبه در اولین کنفرانس خبری خود پس از آزادی گفت: «فقط توانستم چهره آنها را ببینم، این کار را برای من انجام داد. “لحظه ای که به نوعی می خواهید تسلیم شوید، به عکس ها نگاه می کنید و به نوعی شما را به چیزی که منتظرش هستید برمی گرداند. شما منتظر هستید تا با خانواده خود و با عزیزان خود در یک گاوصندوق بازگردید. محل.”

گرینر از زمانی که حدود 10 ماه بازداشت در روسیه به اتهامات مربوط به مواد مخدر با مبادله زندانیان در دسامبر به پایان رسید، در امان است.

گرینر پس از بازگشت خود به ایالات متحده در حالی که خود را با زندگی در خانه تطبیق داد، خارج از حضور در Super Bowl، PGA Tour’s Phoenix Open و یک رویداد روز MLK در فینیکس، خود را پایین نگه داشت.

او روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری به کانون توجه بازگشت، رویدادی که تقریباً 200 نفر در لابی مرکز رد پای، خانه فینیکس مرکوری و فونیکس سانز از NBA شرکت کردند.

کتی هابز، فرماندار آریزونا، همسر گرینر، شرل، و اعضای سازمان مرکوری ستاره WNBA را در حالی که از پشت یک بنر ظاهر شد و بر روی بلندگو بالا رفت، مورد تشویق قرار دادند.

گرینر در حالی که چشمانش برق می زد و لبخند بزرگی بر لب داشت، گفت: «متفاوت با کنفرانس مطبوعاتی بسکتبال امروز». “بسیاری از رسانه ها امروز اینجا هستند.”

گرینر در فوریه 2022 توجه بین المللی را به خود جلب کرد، زمانی که مقامات روسی گفتند که در بازرسی چمدان های او کارتریج های ویپ حاوی روغن شاهدانه دستگیر شد. او بعداً به جرم خود اعتراف کرد و به 9 سال زندان محکوم شد.

پس از ماه ها مذاکره بین واشنگتن و مسکو، گرینر در 8 دسامبر در امارات متحده عربی با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت مبادله شد.

گرینر در طول کنفرانس خبری احساسات خود را کنترل کرد و در عین حال از همه کسانی که به آزادی او کمک کردند، از جمله رئیس جمهور جو بایدن، تشکر کرد، اما پس از اینکه از او در مورد انعطاف پذیری او در طول این مصیبت پرسیده شد، مجبور شد لحظاتی را به خود اختصاص دهد.

گرینر در حالی که اشک هایش را پس می گرفت، گفت: «من با روزهای سخت غریبه نیستم. “فقط در حال حفاری عمیق هستم. شما با ناملایماتی در زندگی روبرو خواهید شد. این یک اتفاق بسیار بزرگ بود. من فقط به کار سختم اعتماد کردم تا از آن عبور کنم.”

دوره تعدیل ادامه دارد

گرینر پس از بازگشت به ایالات متحده با یک دوره سازگاری مواجه شد، دوره ای که هنوز ادامه دارد.

او مدتی را در سن آنتونیو گذراند، جایی که برای اولین بار پس از یک سال بسکتبال گرفت. گرینر با پوشیدن کفش‌های پایین در زمینی در فضای باز، چند عکس به نمایش گذاشت، حتی سعی کرد ببیند آیا هنوز هم می‌تواند غوطه‌ور شود (بله، می‌تواند).

او گفت: “فکر می کردم دوباره 16 ساله شده ام.” منظورم این است که مچ پاهایم آن را دوست نداشت، اما خوب بود.

زمانی که گرینر به فینیکس بازگشت، در شهر قدم زد و مناظر زادگاهش را با قدردانی تازه‌ای که با آزادی‌ای که برای نزدیک به 10 ماه نداشت، تماشا کرد.

گرینر گفت: «پیاده‌روی در اطراف شهر کمی متفاوت بود، اما بازگشت به خاک ایالات متحده احساس خوبی به شما دست می‌دهد، به‌ویژه وقتی اینجا در دره هستید». واقعاً گرم بود و چیزی جز عشق، بیرون بودن، فقط تلاش برای بازگشت به حالت عادی نبود.»

عادی شامل بازگشت به عطارد خواهد بود.

گرینر مدت کوتاهی پس از آزادی خود اعلام کرد که در این فصل در WNBA بازی خواهد کرد و دوباره با مرکوری قراردادی یک ساله امضا کرد. بازیکن دفاعی منتخب شش بار ستاره‌های WNBA و دو بار در لیگ به آرامی شروع کرد و تمرینات خود را برای آماده‌سازی برای بازی افتتاحیه مرکوری در 19 می افزایش داد.

“احساس می‌کنم الان به گوشه‌ی دروازه برخورد کرده‌ام و فقط آن را دوست دارم، اما در ابتدا یک نقطه بود که انگار، وای، دنگ، واقعاً می‌خواهم همین الان این کار را سریع انجام دهم؟”

“اما نه، ارزشش را داشت. پس ارزشش را داشت.”

“دیگر در خارج از کشور بازی نمی کنم”

گرینر در حال بازگشت به WNBA است اما دیگر در خارج از کشور بازی نخواهد کرد، مگر اینکه با تیم ایالات متحده آمریکا باشد.

دارنده دو مدال طلای المپیک گفت: هرگز دیگر در خارج از کشور بازی نکرده ام. تنها زمانی که می‌خواهم نماینده آمریکا باشم.»

عادی جدید گرینر همچنین شامل کار با Bring Our Families Home است، کمپینی که در سال 2022 توسط اعضای خانواده گروگان های آمریکایی و بازداشت شدگان متخلف در خارج از کشور شکل گرفت.

گرینر گفت که تیم او با خانواده خبرنگار وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، که به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت است، در تماس بوده است.

گرینر و BOFH از یک نقاشی دیواری در خارج از مرکز ردپا با چهره‌های آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور بازداشت شده‌اند رونمایی کردند و تلاش خواهند کرد تا حد امکان بسیاری از آنها را به خانه بازگردانند.

او گفت: “هیچ کس نباید در شرایطی باشد که من از سر گذرانده ام یا آنها در حال گذراندن آن هستند.”

شرایط زندان روسیه گاهی گرینر را به ناامیدی می کشاند. چهره‌های آشنای خانواده‌اش همیشه او را برمی‌گرداندند، امید به بازگشت تا سرانجام توانست با آنها متحد شود.