بنگلادش علیرغم اعتراض گروه های حقوق بشری ، پناهندگان روهینگیا را به جزیره ای منزوی می فرستد

مقامات بنگلادش علی رغم فراخوان گروه های حقوق بشری برای توقف روند ، روز جمعه گروه اول متشکل از بیش از 1500 پناهنده روهینگیایی را به جزیره ای منزوی فرستادند.

به گفته مقامي كه مطابق روال محلي نمي توان نام برد ، هزار و 642 پناهجو براي سفر به باسان چار سوار هفت كشتي نيروي دريايي بنگلادش در بندر چيتاگونگ شدند.

پس از حدود سه ساعت سفر ، آنها وارد جزیره ای شدند که روزگاری به طور منظم در زیر باران های موسمی غرق می شد اما اکنون دارای خاکریزهای محافظ در برابر سیل ، خانه ها ، بیمارستان ها و مساجد است که با هزینه بیش از 112 میلیون دلار توسط نیروی دریایی بنگلادش ساخته شده است. این جزیره که در 34 کیلومتری سرزمین اصلی واقع شده است ، تنها 20 سال پیش ظاهر شد و هرگز در آن ساکن نبود.

صالح نعمان ، روزنامه نگار بنگلادشی که با این پناهندگان سفر کرده بود ، از جزیره تلفنی به آسوشیتدپرس گفت که پس از اندازه گیری درجه حرارت بدن توسط کارگران بهداشت ، به عنوان پیشگیری از ویروس کرونا ، به پناهجویان برنج ، تخم مرغ و مرغ برای ناهار داده شد. قبل از سوار شدن به کشتی ها به آنها ماسک صورت نیز داده شد تا در برابر COVID-19 محافظت شود.

امکانات این جزیره برای اسکان 100000 نفر ساخته شده است ، تنها بخشی از میلیون مسلمان روهینگیایی که از موج آزار و شکنجه خشونت بار در میانمار خود فرار کرده اند و در حال حاضر در اردوگاه های شلوغ و بی پناه پناهندگان در منطقه کاکس بازار زندگی می کنند.

سازمان ملل ابراز نگرانی کرده است که به پناهندگان اجازه داده می شود “تصمیم آزاد و آگاهانه” در مورد انتقال مجدد به جزیره در خلیج بنگال بگیرند.

پناهندگان روهینگیا با یک ناو دریایی بنگلادشی به باسان چار یا جزیره شناور در خلیج بنگال منتقل شدند. (آسوشیتدپرس)

مدیر توسعه زیرساخت ها در باسان کار ، کمودور عبدالله آل مامون چودوری ، به خبرنگاران در این جزیره گفت که جامعه جهانی هیچ نگرانی در مورد امنیت پناهندگان ندارد.

وی گفت انتظار دارد كه پس از بازدید از جزیره ، سازمان ملل و سایرین در مورد هماهنگی های كلی متقاعد شوند. وی در پاسخ به این س whenال که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد ، پاسخ داد که دولت روی آن کار می کند.

روز پنجشنبه ، 11 اتوبوس مسافربری حامل پناهجویان ، کاکس بازار را در راه جزیره ترک کردند. آنها یک شب در ساختمانهای مدارس در جنوب شرقی شهر چیتاگونگ اردو زدند. مقامات در Cox’s Bazar نگفتند که چگونه پناهندگان برای جابجایی انتخاب شده اند.

حدود 700000 روهینگیا پس از آگوست 2017 ، هنگامی که ارتش در میانمار با اکثریت بودایی ، به دنبال حمله شورشیان ، سرکوب سختی را علیه این گروه مسلمان آغاز کرد ، به اردوگاه های کاکس بازار گریخت. این سرکوب شامل تجاوز ، کشتار و آتش زدن هزاران خانه بود و توسط گروه های حقوق جهانی و سازمان ملل متحد پاکسازی قومی نام گرفت.

تماشا کنید | سربازان سابق میانمار جزئیات جنایات دسته جمعی علیه روهینگیا را شرح می دهند:

برای اولین بار ، دو متجاوز از ارتش میانمار در بازداشت دادگاه بین المللی کیفری لاهه هستند که در آنجا شرح یک کارزار نظامی در سال 2017 برای قتل عام و تخریب مسلمانان روهینگیا را داده اند. 1:53

رسانه های خارجی اجازه بازدید از جزیره را ندارند.

پیمانکاران می گویند زیرساخت های آن مانند یک شهر مدرن است ، دارای خانه های چند خانواده بتونی ، مدارس ، زمین های بازی و جاده ها. همچنین دارای امکانات انرژی خورشیدی ، سیستم آبرسانی و پناهگاه های طوفان است.

سازمان ملل می گوید پناهندگان برای جابجایی خود تحت فشار هستند

آژانس های امدادی بین المللی و سازمان ملل متحد از زمان پیشنهادی برای اولین بار در سال 2015 ، با ابراز ترس از اینکه طوفان بزرگی می تواند این جزیره را تحت فشار قرار دهد و جان هزاران نفر را به خطر بیندازد ، به شدت مخالف هستند.

سازمان ملل روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت که در آماده سازی برای جابجایی یا انتخاب پناهندگان مشارکت نداشته و اطلاعات محدودی در مورد برنامه کلی دارد.

در این بیانیه آمده است: “سازمان ملل متحد از این فرصت استفاده می کند و موضع دیرینه خود را برجسته می کند که پناهندگان روهینگیا باید بتوانند بر اساس اطلاعات مرتبط ، دقیق و به روز شده ، تصمیم آزاد و آگاهانه ای درباره انتقال به باسان چار بگیرند.”

سخنگوی سازمان ملل ، استفان دوژاریک روز جمعه گفت كه آنها “برخی گزارش ها را از اردوگاه ها شنیده اند مبنی بر اینكه برخی از پناهندگان برای جابجایی در جزیره باسان چار تحت فشار قرار گرفته اند یا نظرات اولیه خود را در مورد انتقال تغییر داده اند و دیگر تمایلی به جابجایی ندارند.”

وی گفت: “در این صورت ، باید اجازه داده شود که آنها در اردوگاه های بازار کاکس بمانند.”

یک کارمند بهداشتی دمای پناهندگان روهینگیایی را که در حال ورود هستند در Bhasan Char بررسی می کند. (صالح نعمان / آسوشیتدپرس)

دوجاریک گفت که سازمان ملل همچنین در هنگام انتقال روز پنجشنبه “تصاویر نگران کننده ای از برخی پناهندگان مضطرب” دیده و نگرانی های خود را با مقامات بنگلادش در میان گذاشته است.

دوجاریک گفت: “موضع دیرینه ما که تکرار می شود این است که ارزیابی های فنی و حفاظتی جامع برای ارزیابی ایمنی و پایداری زندگی در باسان کار باید قبل از هرگونه تغییر مکان انجام شود.” “این از نظر ارائه راهی برای پیشبرد هرگونه تعامل سازمان ملل در این روند برای ما ضروری است.”

سازمان عفو ​​بین الملل و دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه از دولت خواستند تا طرح جابجایی را لغو کند.

اردوگاه ها شلوغ است ، اما بیشتر آنها از بازگشت به میانمار ترس دارند

اردوگاه های کنونی پناهندگان در نزدیکی شهر کاکس بازار بسیار شلوغ و غیر بهداشتی است. بیماری و جرم سازمان یافته بیداد می کند. تحصیلات محدود است و پناهندگان مجاز به کار نیستند.

هنوز هم ، بیشتر روهینگیاها به دلیل نگرانی در مورد ایمنی تمایلی به بازگشت به میانمار ندارند. مقامات بنگلادشی برآوردی از تعداد پناهجویانی که مایل به جابجایی در جزیره هستند ندارند.

نخست وزیر شیخ هاسینا بارها به سازمان ملل و سایر شرکای بین المللی گفته است که دولت وی قبل از تصمیم نهایی در مورد انتقال ، با آنها مشورت خواهد کرد و هیچ پناهنده ای مجبور به حرکت نمی شود.

بنگلادش در ماه نوامبر گذشته تلاش کرد تا پناهندگان را به چارچوب دو جانبه به میانمار بازگرداند ، اما کسی حاضر به رفتن نبود.

اردوگاه های پناهجویان در کاکس بازار بنگلادش بسیار شلوغ و غیربهداشتی است ، اما بیشتر روهینگیاها از ترس امنیت خود مایل به بازگشت به میانمار نیستند. (شفیقور رحمان / آسوشیتدپرس)

روهینگیا در میانمار به عنوان شهروند شناخته نمی شوند و این باعث می شود که آنها بدون تابعیت باشند و با تبعیض مجازات شده دیگری روبرو هستند.

تحقیقات تحت حمایت سازمان ملل در سال 2018 پیگرد قانونی فرماندهان ارشد ارتش میانمار را به اتهام نسل کشی ، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به دلیل خشونت علیه روهینگیا توصیه کرد.

پس از آنكه كشور آفریقای غربی گامبیا پرونده ای را مورد حمایت سازمان همکاری اسلامی ، كانادا و هلند در مورد این سرکوب قرار داد ، میانمار در دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه ، هلند از خود دفاع می کند.