به گفته مقامات، بیش از 100 اسرای اوکراینی در تبادل عید پاک با روسیه آزاد شدند

یک مقام ارشد روز یکشنبه گفت که بیش از 100 اسیر جنگی اوکراینی به عنوان بخشی از تبادل نظر عید پاک با روسیه آزاد شده اند، زیرا ارتدوکس های اوکراینی برای دومین بار از زمانی که مسکو جنگ تمام عیار خود را بیش از یک سال پیش آغاز کرد، این تعطیلات مذهبی را جشن گرفتند. .

در حالی که جشن‌ها به دلیل خطرات امنیتی کم‌کم بود، با منع آمد و شد مردم از خدمات معمولی شبانه روزی منع می‌شد، مقامات اوکراینی و مردم عادی پیام‌های امیدوارکننده‌ای را به اشتراک گذاشتند که داستان رستاخیز عیسی را به آرزوی صلح و پیروزی اوکراین مرتبط می‌کردند.

ده‌ها خانواده دلایل ویژه‌ای برای شادی داشتند، زیرا آندری یرماک، مشاور رئیس‌جمهور اعلام کرد که 130 سرباز، ملوان، مرزبان و افراد دیگری که توسط مسکو اسیر شده‌اند در مسیر بازگشت به خانه در پی «تبادل بزرگ زندانیان عید پاک» هستند.

یرماک روز یکشنبه در پستی در سرویس پیام‌رسانی تلگرام گفت: افرادی که آزاد شده‌اند شامل نیروهایی هستند که در نزدیکی باخموت، شهر معدنی شرقی که ماه‌ها کانون تهاجم ساینده روسیه بوده، جنگیده‌اند.

یرماک گفت: «جان مردم ما برای ما بالاترین ارزش است.» وی افزود که هدف کیف بازگرداندن تمام اسرای جنگی باقی مانده است.

هیچ اطلاعات فوری در مورد تعداد اسرای روسی آزاد شده وجود ندارد، اما سرویس مطبوعاتی بنیانگذار گروه واگنر، نیروی شبه نظامی وابسته به کرملین که جنگجویان آن در شرق اوکراین برجسته هستند، نیز روز یکشنبه ویدئویی را منتشر کرد که اسیران جنگی اوکراینی را نشان می دهد. برای مبادله آماده است

جنگ روال عید پاک را قطع می کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی عید پاک خود که صبح یکشنبه منتشر شد، این تعطیلات را به‌عنوان «پیروزی خیر، پیروزی حقیقت، پیروزی زندگی» توصیف کرد و بر آنچه که به گفته او وحدت اوکراین در برابر تجاوز روسیه است، تأکید کرد. .

“باور به پیروزی همیشه همه ما را متحد می کند، به ویژه امروز، در عید پاک، که از قدیم الایام تعطیلات خانوادگی برای اوکراینی ها بوده است، روز گرما، امید و اتحاد بزرگ. ما یک خانواده بزرگ هستیم – اوکراینی ها. ما یک خانواده داریم. زلنسکی گفت: خانه بزرگ – اوکراین. ما یک هدف بزرگ داریم – پیروزی برای همه.

مردی نقاشی را در کلیسا نگه می دارد.
در جشن عید پاک ارتدکس در کلیسای جامع رستاخیز در لاورای قرون وسطایی کیف-پچرسک، که به صومعه غارهای کیف نیز معروف است، در روز یکشنبه در کیف، منتظر برکت گرفتن هستند. (دیمیتر دیلکوف/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

در مرکز کیف، مردم صبح یکشنبه در حیاط صومعه تاریخی گنبد طلایی سنت مایکل جمع شدند تا تخم‌های عید پاک و سبدهای غذا را توسط یک کشیش برکت دهند. مقررات منع آمد و شد باعث شده بود که بسیاری از ساعات قبل از آن در مراسم سنتی شبانه شرکت نکنند و بسیاری به جای آن به پخش زنده روی آوردند.

کلیساهای اوکراین معمولاً در یکشنبه عید پاک ارتدکس شلوغ هستند. اما امسال صحن عریض به سختی تا نیمه پر شده بود و صف مردمی که منتظر کشیش بودند تا آب مقدس را روی سبدهای آراسته آنها بپاشد، به سرعت در حال حرکت بود.

برای دومین سال متوالی، جنگ روال تعطیلات را قطع کرد. سرویس امنیتی اصلی اوکراین در این هفته بیانیه ای صادر کرد و از ساکنان آن خواست برای جلوگیری از شلوغی و به حداقل رساندن خطرات امنیتی در کلیساها در روز یکشنبه معطل نشوند.

دعا برای سربازان اوکراینی

آلا ورونینا، یکی از افرادی که با سبدهایی حاوی کیک های عید پاک و تخم مرغ های رنگارنگ به سنت مایکل آمد، گفت که این محدودیت ها برای روحیه ساکنان “بسیار سخت” است.

او به آسوشیتدپرس گفت: “شما مدام به یاد می آورید که قبل از جنگ چگونه بود.” او گفت که با این وجود، او و خانواده‌اش توصیه‌های امنیتی را دنبال خواهند کرد و پس از دریافت برکت، مستقیماً به خانه خواهند رفت.

یک کشیش نظامی در یک اتاق تاریک بر روی سربازان آب مقدس می پاشد.
کشیش نظامی ماکسیم استریخار در روز یکشنبه در جریان مراسم عید پاک ارتدوکس در شهر چاسیو یار، منطقه دونتسک، اوکراین، بر روی سربازان اوکراینی آب مقدس می پاشد. (میکولا تیمچنکو/رویترز)

تتیانا ولوشینا، یکی دیگر از عبادت کنندگان، گفت که برای سربازان اوکراینی دعا می کند، “کسانی که از ما دفاع می کنند و این امکان را برای ما فراهم می کنند که این تعطیلات را داشته باشیم.” او افزود که با “درد شخصی و درخواست های شخصی خود از خداوند برای پیروزی، صلح و زندگی” به صومعه آمده است.

روس ها نیز عید پاک را جشن گرفتند، از جمله رئیس جمهور ولادیمیر پوتین. او در مراسم نیمه شب در کلیسای جامع مسیح منجی مسکو که توسط پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، که قاطعانه از جنگ حمایت کرده است، شرکت کرد.

پوتین در بیانیه ای از کریل به دلیل “کار خستگی ناپذیر و فداکارانه با هدف حفظ ارزش های پایدار تاریخی، معنوی، اخلاقی و خانوادگی، تربیت و آموزش جوانان” قدردانی کرد.

کریل بارها در حمایت از حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 صحبت کرده است. در یک پیام ویدئویی که اواخر روز شنبه از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، قبل از شروع مراسم عید پاک در مسکو، کریل از “رویدادهای سنگینی که در سرزمین تاریخی روسیه ما در حال وقوع است” با اشاره به جنگ ابراز تاسف کرد و ادعای کرملین مبنی بر اینکه اوکراین مستقل است. اساسا یک داستان

تماشا | قانون جدید طفره رفتن از پیش نویس را برای روس ها سخت تر می کند:

اجتناب از خدمت اجباری در روسیه سخت تر شد

پارلمان روسیه قانون جدیدی را تصویب کرد که به آن اجازه می دهد پیش نویس اخطارها به صورت الکترونیکی ارسال شود و محدودیت هایی را برای افرادی که از این قانون پیروی نمی کنند، اعمال می کند. دولت روسیه این ادعا را رد می کند که در آستانه یک بسیج توده ای دیگر است که سال گذشته باعث مهاجرت شد.

در همین حال، پوتین روز یکشنبه در مسکو با لی شانگفو وزیر دفاع چین دیدار کرد و هر دو نفر از همکاری نظامی بین دو کشور که شراکت “بدون محدودیت” را اعلام کرده اند، ستایش کردند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز حضور داشت.

یک مقام ارشد در کیف روز جمعه گفت که نیروهای اوکراینی در حال یافتن تعداد فزاینده ای از قطعات از چین در سلاح های روسی مورد استفاده در اوکراین هستند. چین بارها ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را رد کرده است.

ناتو و ایالات متحده می گویند که هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر تامین تسلیحات پکن به مسکو ندیده اند.

کلیساها گلوله باران شدند

به گفته مقامات منطقه ای اوکراین، علیرغم تعطیلات مشترک ارتدوکس ها، حملات موشکی و گلوله باران روسیه همچنان باعث تخریب در اوکراین شد. مقامات جنوب و شرق کشور گفتند که کلیساها در امان نبوده اند. فرماندار منطقه شرقی دنیپروپتروفسک، سرهی لیساک، گفت که نیروهای روسی مستقر در نیروگاه اتمی Zaporizhzhia اوکراین یک کلیسا را ​​در یک شهر مجاور گلوله باران کردند که در نتیجه آن دو غیرنظامی زخمی شدند.

لیزاک در پست آنلاین خود گفت: «روس‌ها یک بار دیگر تأیید کردند که هیچ چیز مقدسی ندارند.

اوایل روز یکشنبه، فرماندار استان زاپوریژژیا گزارش داد که گلوله باران شبانه روسیه به یک کلیسای ارتدکس در شهر کومیشوواخا اصابت کرد. عکس‌ها نشان می‌دهد که ساکنان محلی در حال نجات آیکون‌ها از کلیسا هستند، قاب شکاف‌دار آن در پس‌زمینه قابل مشاهده است.

زنی نمادهای ارتدکس را در ویرانه های یک کلیسا جمع آوری می کند.
زنی نمادهای ارتدکس را در محل کلیسایی که در اثر حمله موشکی روسیه در روستای کومیشوواخا در منطقه Zaporizhzhia اوکراین در روز یکشنبه ویران شد جمع آوری می کند. (رویترز)

مقامات اوکراین صبح یکشنبه گزارش دادند که حداقل چهار غیرنظامی در روز شنبه و شب گذشته کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. سرویس فوریت های ملی اعلام کرد که تعداد کشته شدگان حمله روز جمعه به شهر اسلوویانسک به 13 نفر افزایش یافت زیرا اجساد بیشتری در زیر آوار یک ساختمان آپارتمانی پیدا شدند.

در سراسر خط مقدم، در قلمرو تحت اشغال روسیه در شرق صنعتی اوکراین، رئیس منطقه دونتسک که از سوی کرملین منصوب شده است، ادعا کرد که در یک حمله اوکراینی یک غیرنظامی کشته و شش نفر دیگر در مرکز همنام استان زخمی شدند. دنیس پوشیلین در یک پست تلگرامی نوشت که گلوله باران مرکز شهر، در نزدیکی کلیسای مقدس تبدیل آن، اصابت کرد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که واحدهای تهاجمی گروه واگنر دو محله را در شهر درگیر باخموت تصرف کردند. قطب معدن سابق که اکنون عمدتاً به ویرانه تبدیل شده است، هدف اصلی کمپین چند ماهه سنگ‌زنی روسیه در شرق اوکراین بوده است.