بیش از 100 نفر در میانمار پس از حملات هوایی ارتش به دفتر جنبش مخالفان کشته شدند

یک شاهد، یکی از اعضای یک گروه محلی حامی دموکراسی و رسانه‌های مستقل گفت که حملات هوایی ارتش میانمار در روز سه‌شنبه باعث کشته شدن 100 نفر از جمله بسیاری از کودکان شد که در مراسمی که توسط مخالفان حکومت ارتش برگزار شده بود، شرکت کردند.

یک شاهد به آسوشیتدپرس گفت که یک جت جنگنده مستقیماً بین جمعیتی که در ساعت 8 صبح به وقت محلی برای افتتاح دفتر محلی جنبش اپوزیسیون کشور در خارج از روستای پازیگی در شهرستان کانبالو در منطقه ساگاینگ تجمع کرده بودند، بمب پرتاب کرد. در حدود 110 کیلومتری شمال ماندالی، دومین شهر بزرگ کشور.

شاهد که خواست نامش فاش نشود، گفت: حدود نیم ساعت بعد، یک هلیکوپتر ظاهر شد و در محل تیراندازی کرد. گزارش‌های اولیه تعداد کشته‌شدگان را حدود 50 نفر اعلام کرد، اما آمارهای بعدی که توسط رسانه‌های مستقل گزارش شد، این آمار را به حدود 100 نفر رساند.

تأیید مستقل جزئیات این حادثه غیرممکن بود زیرا گزارش توسط دولت نظامی محدود شده است.

هیچ گزارش فوری در مورد این حمله در رسانه های تحت کنترل دولت وجود ندارد. در موارد گذشته، دولت نظامی گفته است که از نیروی نامتناسب استفاده نمی کند.

ارتش به طور فزاینده ای از حملات هوایی برای مقابله با یک مبارزه مسلحانه گسترده علیه حاکمیت خود استفاده می کند، که در فوریه 2021 با به دست گرفتن قدرت از دولت منتخب آنگ سان سوچی آغاز شد. تخمین زده می شود که از آن زمان تاکنون بیش از 3000 غیرنظامی توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

تماشا کردن | آنگ سان سوچی از میانمار محکوم شد:

آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار در «محاکمه ساختگی» مجرم شناخته شد

آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار، به اتهام تحریک و شکستن محدودیت‌های کووید-19 در سازمان ملل مجرم شناخته شد و آن را «محاکمه ساختگی» و تلاش دیگری برای تعطیل کردن دموکراسی در این کشور تحت حاکمیت ارتش نامید.

شاهد بمب گذاری را توصیف می کند، می گوید کودکان کشته شده اند

شاهدی که با آسوشیتدپرس صحبت می کرد، گفت که حدود 150 نفر برای مراسم افتتاحیه جمع شده بودند و زنان و 20 تا 30 کودک در میان کشته شدگان بودند و افزود که کشته شدگان همچنین شامل رهبران گروه های مسلح ضد دولتی محلی و سایر سازمان های مخالف بودند.

او گفت: در فاصله کمی از جمعیت ایستاده بودم که یکی از دوستانم تلفنی با من در مورد نزدیک شدن یک جت جنگنده تماس گرفت.

“جت مستقیماً روی جمعیت بمب‌ها را پرتاب کرد و من به داخل یک گودال نزدیک پریدم و پنهان شدم. چند لحظه بعد، وقتی ایستادم و به اطراف نگاه کردم، دیدم مردم تکه تکه شده و در میان دود مرده بودند. ساختمان اداری ویران شد. در اثر آتش سوزی حدود 30 نفر مجروح شدند. در حین انتقال مجروحان یک هلیکوپتر از راه رسید و به افراد بیشتری تیراندازی کرد. اکنون در حال سوزاندن سریع اجساد هستیم.

گوش بده | دعوت به دموکراسی در میانمار 2 سال پس از کودتا:

جاری16:32تظاهرکنندگان میانماری به درخواست‌های خود برای دموکراسی ادامه می‌دهند

دو سال از کودتای نظامی در میانمار می گذرد که اعضای منتخب دموکراتیک حزب حاکم این کشور را سرنگون کردند – اما معترضان تسلیم نشده اند. ما با Thinzar Shunlei Yi، یک فعال دموکراسی از میانمار صحبت می کنیم. و باب رائه، فرستاده ویژه سابق کانادا در میانمار و سفیر کنونی کانادا در سازمان ملل.

در ویدئوهایی از دهکده ویران شده که توسط AP مشاهده شده است، بازماندگان و تماشاچیان در میان ابرهای دود غلیظ در منطقه حمله تلو تلو خوردند، در حالی که فقط قاب اسکلت یک ساختمان هنوز در دوردست ایستاده است.

این ویدئوها فوراً تأیید نشدند، اما با سایر توضیحات صحنه مطابقت داشتند. برخی از موتورها دست نخورده باقی ماندند در حالی که برخی دیگر به قاب خود کاهش یافتند یا زیر شاخه های درخت مدفون شدند.

دولت وحدت ملی اپوزیسیون در بیانیه ای گفت: «این اقدام شنیع توسط ارتش تروریست نمونه دیگری از استفاده بی رویه آنها از زور افراطی علیه غیرنظامیان بی گناه است که جنایت جنگی محسوب می شود». حکومت وحدت ملی در مخالفت با ارتش، خود را دولت قانونی کشور می نامد.

دفتری که روز سه شنبه افتتاح شد بخشی از شبکه اداری آن بود. تعداد تلفات این حمله، در صورت تایید، می‌تواند بالاترین میزان در بیش از دو سال درگیری داخلی باشد که با به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در سال 2021 آغاز شد.

درخواست برای ممنوعیت فروش سلاح به میانمار

در ژانویه، رهبر ارشد میانمار به ارتش گفت که باید اقدام قاطعانه ای علیه مخالفان حکومت ارتش انجام دهد.

ژنرال ارشد مین آنگ هلائینگ در یک رژه نظامی در روز نیروهای مسلح گفت که کسانی که دولت او را محکوم کردند نسبت به خشونتی که مخالفانش مرتکب می شوند بی تفاوت هستند.

مردی با یونیفورم نظامی سبز، آراسته به فلزات و کلاه نظامی، در یک وسیله نقلیه روباز که توسط دو مرد هدایت می‌شود، ایستاده است.
ژنرال ارشد مین آنگ هلینگ، سمت چپ، رئیس شورای نظامی، افسران را در جریان رژه بزرگداشت هفتاد و هشتمین روز نیروهای مسلح میانمار در نایپیتاو، پایتخت، در 27 مارس بازرسی می کند. (آنگ شاین او/آسوشیتدپرس)

پس از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز با نیروی مرگبار، بسیاری از مخالفان حکومت نظامی اسلحه به دست گرفتند و بخش های بزرگی از کشور اکنون درگیر درگیری است.

ارتش حملات گسترده ای را در روستاها انجام داده است، از جمله آتش زدن روستاها و بیرون راندن صدها هزار نفر از خانه های خود. این کشور با برخی از سخت ترین مقاومت های خود در ساگاینگ، در قلب تاریخی میانمار مواجه شده است.

نیروهای مقاومت توانسته‌اند از کنترل قاطعانه ارتش بر مناطق وسیعی از کشور جلوگیری کنند، اما از نظر تسلیحاتی، به‌ویژه در مقابله با حملات هوایی، ضرر زیادی دارند. نیروهای مقاومت هیچ دفاعی در برابر حملات هوایی ندارند.

منتقدان دولت نظامی از ممنوعیت یا محدود کردن فروش سوخت هواپیما به میانمار برای فلج کردن مزیت ارتش در قدرت هوایی حمایت می کنند.

بسیاری از کشورهای غربی تحریم‌های تسلیحاتی را علیه دولت نظامی اعمال کرده‌اند و ایالات متحده و بریتانیا اخیراً تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و شرکت‌هایی که در تامین سوخت هواپیما به میانمار نقش دارند، وضع کرده‌اند.

گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه گفت که “حملات هوایی بی‌امان در سراسر میانمار نیاز فوری به تعلیق واردات سوخت هواپیما را نشان می‌دهد. عفو بین‌الملل مجدداً از همه دولت‌ها و شرکت‌ها می‌خواهد تا محموله‌هایی را که ممکن است به دست آنها برسد متوقف کنند. نیروی هوایی میانمار.”

این بیانیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که «اقدامات مؤثری را برای پاسخگو کردن ارتش میانمار، از جمله ارجاع وضعیت این کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی، انجام دهد».

گوش بده | فرار ملکه زیبایی میانمار به کانادا:

صبح لندن7:51ملکه زیبایی برمه درباره بحران میانمار و تأثیر آن بر خانواده اش صحبت می کند

هان لای، مدل و ملکه زیبایی از میانمار، به لندن صبح می‌گوید که چرا حاضر است برای محکوم کردن نیروی نظامی حاکم میانمار، 20 سال زندان را به خطر بیندازد.