بیش از 20 غیرنظامی اوکراینی در منطقه خرسون در میان گلوله باران روسیه کشته شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت، گلوله باران روسیه روز چهارشنبه 21 غیرنظامی را در شهر خرسون در جنوب اوکراین و در نزدیکی آن از جمله حملات به هایپرمارکت، ایستگاه راه آهن و گذرگاه، پمپ بنزین و ساختمان های مسکونی کشته است.

زلنسکی در برنامه پیام رسان تلگرام گفت: چهل و هشت نفر مجروح شده اند. “همه غیرنظامیان! با روزی که هنوز تمام نشده است! در یک منطقه!” او نوشت.

وی این اهداف را «رد خونینی که روسیه با گلوله هایش پشت سر می گذارد» توصیف کرد.

مقامات پیشتر گفته بودند که 12 نفر از قربانیان در شهر خرسون، پایتخت این منطقه بودند، جایی که یک هایپرمارکت در حالی که مردم مشغول خرید صبحگاهی خود بودند مورد آتش سوزی قرار گرفت و انفجار در ایستگاه راه آهن رخ داد.

چهار نفر دیگر در روستاهای خارج از شهر اصلی در حملات مناطقی از منطقه خرسون که هنوز تحت اشغال روسیه است، کشته شدند. آنها شامل سه مهندس بودند که تلاش می کردند آسیب های وارد شده به شبکه برق را در بمباران های قبلی روسیه ترمیم کنند.

خبرنگاران رویترز در محل گفتند که حوضچه های خون و انبوهی از آوار در خارج از هایپر مارکت خرسون روی زمین افتاده بود که ورودی آن به شدت آسیب دیده و محاصره شده بود.

یک آتش نشان در محل ایستگاه قطار مورد حمله ارتش روسیه در خرسون اوکراین.
یک آتش نشان روز چهارشنبه در محل ایستگاه قطاری که در حمله نظامی روسیه قرار گرفته، در خرسون کار می کند. (کارلوس باریا/رویترز)

وزارت کشور گفت که قربانیان همه یا مشتریان یا کارگران این هایپر مارکت بودند.

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین گفت: زمانی که دشمن در میدان نبرد نمی تواند به چیزی دست یابد، به شهرهای آرام حمله می کند.

هیچ نظری از روسیه وجود ندارد

روسیه درباره حملات در خرسون، یکی از چهار منطقه اوکراین که سپتامبر گذشته اعلام کرد، آن را ضمیمه کرد، اظهار نظری نکرد. مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان در تهاجم خود به اوکراین که در فوریه 2022 آغاز شد را رد کرده است.

یک پمپ بنزین که در اثر حمله نظامی روسیه در خرسون اوکراین آسیب دیده است.
یک پمپ بنزین آسیب دیده در حمله نظامی روسیه در چهارشنبه در خرسون دیده می شود. (ایوان آنتیپنکو/رویترز)

بسیاری از شیشه‌های ایستگاه راه‌آهن شکسته شد و دست‌کم دو نفر از نجات‌یافته‌ها دیده شدند که روی برانکارد حمل می‌شوند. سه زن که در زمان حمله مشغول غذا خوردن بودند، گفتند که زیر یک میز پوشیده شده اند.

مسکو در چند روز گذشته حملات هوایی به اوکراین را تشدید کرده است، زیرا کی‌یف برای یک ضد حمله آماده می‌شود که در آن انتظار می‌رود در تلاش برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی در منطقه خرسون باشد.

نیروهای اوکراینی در نوامبر گذشته شهر خرسون را پس از نزدیک به هشت ماه اشغال بازپس گرفتند، اما نیروهای روسی تنها تا سمت مقابل رودخانه دنیپرو عقب نشینی کردند، جایی که اکنون شهر را گلوله باران می کنند.

الکساندر پروکودین، فرماندار منطقه روز چهارشنبه از منع رفت و آمد در شهر خرسون خبر داد که به گفته وی به دلایل “اجرای قانون” از عصر جمعه تا صبح دوشنبه ادامه خواهد داشت. وی جزئیات دیگری ارائه نکرد.