ترامپ دستور عقب نشینی بیشتر نیروهای آمریکایی از سومالی را صادر کرد

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا ، دستور داده است كه تقریباً همه نیروهای آمریكایی تا 15 ژانویه از سومالی خارج شوند.

ایالات متحده حدود 700 سرباز در سومالی دارد كه متمرکز بر كمك به نیروهای محلی برای شکست شورش الشباب مرتبط با القاعده است.

این ماموریت در ایالات متحده مورد توجه قرار نگرفته است ، اما سنگ بنای تلاش های جهانی پنتاگون برای مبارزه با القاعده قلمداد می شود.

یک مقام دفاعی ایالات متحده که خواست نامش فاش نشود ، گفت که نیروهای آمریکایی باقی مانده در سومالی در پایتخت ، موگادیشو مستقر می شوند.

در بیانیه ای ، پنتاگون تلاش کرد تا پیامدهای خروج را نادیده بگیرد – کارشناسان هشدار داده اند که چنین عقب نشینی می تواند تأثیرات عمده ای بر امنیت در سومالی داشته باشد.

پنتاگون گفت: “در حالی که تغییر وضعیت استقرار نیرو ، این اقدام تغییری در سیاست ایالات متحده نیست.”

“ایالات متحده توانایی انجام عملیات مقابله با تروریسم در سومالی را حفظ کرده و هشدارها و شاخص های اولیه را در مورد تهدیدات وطن جمع آوری خواهد کرد.”

در بیانیه پنتاگون که امضا نشده بود ، گفته شده است که می توان برخی نیروها را در خارج از شرق آفریقا تغییر کاربری داد. بر اساس این گزارش ، تعداد نامشخصی در کشورهای همسایه تغییر مکان داده شده و امکان انجام عملیات مرزی را فراهم می کند.

“یک هدیه به چین”

نماینده جیم لانگوین ، یک دموکرات از رود آیلند ، انتقاد از عقب نشینی ترامپ در سومالی را “تسلیم شدن به القاعده و هدیه دادن به چین” دانست. لانگوین رئیس کمیته فرعی اطلاعات و تهدیدات و توانمندی های کمیته خدمات مسلح مجلس است.

لانگوین گفت: “هنگامی كه نیروهای آمریكا در پاسخ به دستور امروز از سومالی خارج می شوند ، دیپلمات ها و امدادگران برای حل اختلافات بدون خشونت و از دست دادن جان سخت تر می شوند.” “با برگزاری انتخابات آینده در سومالی و درگیری ها در اتیوپی همسایه ، کنار گذاشتن شرکای ما در شرایط بدتری ممکن نیست.”

لانگوین گفت چین از فرصت استفاده خواهد کرد تا نفوذ خود را در شاخ آفریقا ایجاد کند.

ماهیت تهدید ناشی از الشباب و واکنش مناسب ایالات متحده موضوع بحث در پنتاگون است ، که به دنبال فرصت هایی برای تغییر تمرکز خود به سمت چین به عنوان یک چالش طولانی مدت است.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که حضور این کشور در سومالی محل اختلاف ترامپ و وزیر دفاع سابق وی ، مارک اسپر است که ترامپ ماه گذشته اخراج کرد. به گفته این مقام ، ترامپ با استناد به آرزوی کنیا “برای پلیس محله خودشان” ، خواستار عقب نشینی شد ، اما اسپر در برابر آن مقاومت کرد.

این سومین برداشت عمده از زمان ترامپ است که پس از شکست در انتخابات ترامپ ، وزیر دفاع ، کریستوفر میلر ، کریستوفر میلر ، یک مقام ضد تروریسم و ​​یکی از مقامات سابق گرین برت را به جای اسپر در پنتاگون منصوب کرد.

گزارش ناظر وزارت دفاع در هفته گذشته گفت: فرماندهی آفریقای ایالات متحده شاهد “تغییر قطعی” امسال در تمرکز الشعبی برای حمله به منافع ایالات متحده در منطقه است. فرماندهی آفریقا می گوید الشعب “خطرناک ترین” و “قریب الوقوع” ترین خطر آفریقا است.