جنگهای سنگین گزارش داد که اتیوپی ارتش را به منطقه Tigray می فرستد

منابع دیپلماتیک گفتند ، پس از آغاز عملیات نظامی نخست وزیر در واکنش به آنچه او حمله به نیروهای فدرال اعلام کرد ، منابع دیپلماتیک گفتند که درگیری شدید در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی رخ داده است.

تنش ها از ماه سپتامبر ، زمانی که Tigray بر خلاف دولت فدرال ، که رأی را “غیرقانونی” خواند ، برگزار کرد ، در حال افزایش است. در روزهای اخیر ، هر دو طرف یکدیگر را به نقشه کشی درگیری نظامی متهم کردند.

دفتر نخست وزیر ابی احمد گفت ، اوایل روز چهارشنبه ، حزب حاکم محلی ، جبهه آزادی بخش مردم تیگرای (TPLF) ، سعی کرد توپ و سایر تجهیزات را از نیروهای فدرال مستقر در آنجا بدزدد.

در این بیانیه آمده است: “آخرین خط قرمز با حملات صبح امروز عبور شده است و بنابراین دولت فدرال مجبور به درگیری نظامی می شود” و افزود که هدف جلوگیری از بی ثباتی کشور و منطقه است.

سخنگوی نخست وزیر ، بیلن سیوم بعدا به رویترز گفت که عملیات نظامی در تیگرای آغاز شده است ، بدون جزئیات بیشتر. دو منبع دیپلماتیک در آدیس آبابا گفتند که درگیری های شدید از جمله آتش توپخانه در منطقه شمالی ، مرز اریتره آغاز شده است.

دولت محلی تیگری گفت که فرماندهی شمال ارتش فدرال ، که در منطقه مستقر است ، به سمت خود فرار کرده است ، بیانیه ای که بیلن آن را “اطلاعات نادرست” توصیف کرد.

وضعیت اضطراری اعلام شد

دفتر نخست وزیر گفت که دولت فدرال وضعیت فوق العاده شش ماهه را در تیگرای اعلام کرده است که تحت نظارت رئیس ستاد نیروهای مسلح اداره می شود.

ردوان حسین ، سخنگوی یک گروه ویژه وضعیت اضطراری تازه تأسیس ، گفت که دولت TPLF را دشمن واقعی می داند ، نه منطقه Tigray.

(CBC)

ردوان در یک نشست خبری گفت: “این درگیری با یک گروه بسیار کوچک ، با منافع محدود و منفی است که جهنمی برای بی ثبات کردن نظم ملی است.”

وی به رویترز گفت حمله TPLF در پایگاه فرماندهی اتیوپی شمالی در نزدیکی مكله و در دانشا ، نزدیك هومرا رخ داده است. وی در پاسخ به این سال که آیا مذاکرات گزینه ای است ، پاسخ داد: “هنوز نه.” هیچ اظهار نظری در مورد TPLF وجود ندارد.

خواستار تنش زدایی شوید

سفارت ایالات متحده در اتیوپی از هر دو طرف خواست که تشدید تنش کنند.

در بیانیه ای آمده است: “ما به شدت همه طرف ها را ترجیح می دهیم تا امنیت و امنیت غیرنظامیان را در اولویت قرار دهند.”

NetBlocks ، مانیتور دسترسی به اینترنت ، پس از گزارش های قبلی مبنی بر خاموش كردن خدمات تلفن و اینترنت ، اظهار داشت كه اینترنت در این منطقه خاموش است.

تیگرایان پس از براندازی مبارزان چریکی از دیکتاتور مارکسیست در سال 1991 ، بر سیاست اتیوپی تسلط یافت ، اما تحت تأثیر ابی ، نفوذ آنها کاهش یافته است. سال گذشته ، TPLF ائتلاف حاکم خود را ترک کرد.

از زمان روی کار آمدن ابی در سال 2018 ، بسیاری از مقامات ارشد Tigrayan بازداشت ، اخراج و یا به حاشیه رانده شده اند ، در حالی که دولت فدرال آن را مقابله با فساد توصیف می کند اما Tigrayans وسیله ای برای فروپاشی مخالفت ها می داند.

از زمان روی کار آمدن ابی ، اتیوپی چندین مورد خشونت را تجربه کرده است. در تعطیلات آخر هفته ، افراد مسلح دهها نفر را کشتند و در غرب اتیوپی خانه ها را آتش زدند.