حداقل 3 نفر به دلیل به کار بردن مشعل در راهپیمایی بدنام 2017 شارلوتزویل متهم شدند

تقریباً شش سال پس از آن که گردهمایی بزرگ ملی‌گرایان سفیدپوست در شارلوتزویل در درگیری‌های خشونت‌آمیز با معترضان متقابل آغاز شد، هیئت منصفه بزرگ در ویرجینیا چندین نفر را به اتهام حمل مشعل‌های شعله‌ور به قصد ارعاب متهم کرده است.

دفتر دادستان مشترک المنافع شهرستان آلبمارل در بیانیه‌ای خبری گفت که کیفرخواست‌ها مربوط به رویدادی در 11 اوت 2017 است. در آن زمان گروهی از ملی‌گرایان سفیدپوست که مشعل‌هایی حمل می‌کردند در محوطه دانشگاه ویرجینیا راهپیمایی کردند و برخی شعار می‌دادند: «یهودیان خواهند کرد. جای ما را نگیرد.”

جیمز هینگلی، دادستان مشترک المنافع، در این بیانیه نگفت که چند نفر متهم شده‌اند و بلافاصله به تماس و ایمیلی که خواستار اظهارنظر در روز سه‌شنبه بودند، پاسخ نداد. بر اساس سوابق الکترونیکی دادگاه، کیفرخواست علیه سه نفر از جمله ویلیام زاخاری اسمیت، از ناکونا، تگزاس، باز شده است. تایلر بردلی دایکز، از بلوفتون، SC; و دالاس مدینه، از راونا، اوهایو.

هر یک متهم به یکبار سوزاندن یک شی به قصد ترساندن یک فرد یا گروهی از افراد هستند. این اتهام حداکثر تا پنج سال زندان دارد.

وکیل اسمیت، کودی ویلون، وقتی سه شنبه تلفنی با او تماس گرفت، از اظهار نظر خودداری کرد. دایکز و مدینه نام هیچ وکیلی را در پرونده الکترونیکی دادگاه ندارند.

این کیفرخواست‌ها که در ماه فوریه صادر شد، اما اخیراً مهر و موم آن‌ها باز شد، تقریباً شش سال پس از وقوع خشونت‌ها در طول دو روز تظاهرات توسط بزرگترین گردهمایی ملی‌گرایان سفیدپوست در یک دهه گذشته، منتشر شد.

تحقیقات علیرغم گذشت سالها ادامه دارد

درگیری ها در شب 11 اوت 2017 در جریان راهپیمایی مشعل آغاز شد و روز بعد، زمانی که قرار بود تجمع “راست متحد شوید” را برنامه ریزی کرده بود، ادامه یافت.

جیمز الکس فیلدز جونیور، یک طرفدار برتری نژاد سفید از مومی، اوهایو، در روز 12 اوت با خودروی خود به جمعیت معترضان متقابل برخورد کرد و یک زن به نام هدر هییر را کشت و ده ها نفر را مجروح کرد. فیلدز در حال گذراندن حبس ابد برای جنایات قتل و نفرت است.

چند نفر در حال راهپیمایی در یک خیابان شهر نشان داده شده اند.
شرکت‌کنندگان در 12 اوت 2022 در حال قدم زدن در مسیر Heather Heyer در شارلوتزویل، ویرجینیا، در طول مراسم شب زنده‌داری «Unit the Light» را نشان می‌دهند. (مایک کراپف/پیشرفت روزانه/آسوشیتدپرس)

دادستان ها گفتند که کیفرخواست ها “به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی فعال و در حال انجام” صادر شده است و افزودند که آنها با مجریان قانون برای تحقیق، تجزیه و تحلیل قوانین قابل اجرا و طرح اتهام “در صورت لزوم” همکاری می کنند.

آنها گفتند: “این روند ما بدون توجه به اینکه چه مدت زمان گذشته است یا مجرمان ادعا شده در کجا پیدا می شوند.”

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه درگیری‌های بین ملی‌گرایان سفیدپوست و تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی در شارلوتسویل “افراد بسیار خوبی در هر دو طرف” وجود دارد، طوفانی از انتقادات را به راه انداخت.

جو بایدن گفته است که پاسخ نه چندان قوی ترامپ تصمیم او را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 محکم کرد.