خورشید گرفتگی هیبریدی نادر تماشاگران آسمان را به وجد می آورد

زیر یک آسمان بدون ابر، 20000 تعقیب کننده کسوف در یک پاسگاه کوچک جمع شدند تا یک خورشید گرفتگی نادر را تماشا کنند که بخشی از سواحل شمال غربی استرالیا را در تاریکی مختصر ظهر روز پنجشنبه در حالی که موقتاً گرمای استوایی را خنک می کرد، فرو برد.

شهر توریستی دورافتاده Exmouth، با کمتر از 3000 ساکن، به عنوان یکی از بهترین نقاط دیدنی در استرالیا برای دیدن خورشید گرفتگی معرفی شد که از مناطق دورافتاده اندونزی و تیمور شرقی نیز عبور کرد.

جمعیتی بین‌المللی روزها جمع شده بودند و در چادرها و تریلرها در دشتی سرخ‌رنگ و غبارآلود در حاشیه شهر با دوربین‌ها و سایر تجهیزات تماشا به سمت آسمان چادر زده بودند.

یک ماه نارنجی در آسمان سیاه نشان داده شده است.
خورشید گرفتگی هیبریدی که از مانیل فیلیپین در روز پنجشنبه دیده می شود. خورشیدگرفتگی نسبتاً نادر از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام دنبال شد و مردم تاریکی یک خسوف کامل یا یک حلقه آتش را مشاهده کردند که خورشید از پشت ماه نو نگاه می کرد. (الویزا لوپز/رویترز)

هنری تروپ، ستاره شناس ناسا، در میان کسانی بود که در اکسموث با صدای بلند در تاریکی تشویق می کردند.

یکی از ساکنان واشنگتن که به وضوح هیجان زده شده بود، گفت: “آیا این باورنکردنی نیست؟ این بسیار خارق العاده است. شگفت انگیز بود. بسیار تیز بود و بسیار درخشان. شما می توانید تاج را در اطراف خورشید در آنجا ببینید.”

“فقط یک دقیقه طول می کشد، اما واقعاً زمان زیادی به نظر می رسد. هیچ چیز دیگری وجود ندارد که بتوانید آن را ببینید. فقط عالی بود. تماشایی. و سپس می توانید مشتری و عطارد را ببینید و بتوانید آن ها را ببینید. در همان زمان در طول روز – حتی دیدن عطارد اصلاً بسیار نادر است. بنابراین بسیار عالی بود.”

چنین رویدادهای آسمانی تقریباً هر دهه یک بار اتفاق می‌افتد: آخرین مورد در سال 2013 بود و رویداد بعدی تا سال 2031 نیست. آنها زمانی رخ می‌دهند که زمین در “نقطه شیرین” قرار دارد، بنابراین ماه و خورشید تقریباً به اندازه یکسان هستند. مایکل کرک، کارشناس خورشیدی ناسا گفت آسمان.

یک ماه سیاه نشان داده شده است.
یک ماه سیاه شده از یک خسوف کامل نشان داده شده است که از غرب استرالیا قابل مشاهده است. (مایکل گوه/مرکز تحقیقات نجوم رادیویی)

در برخی نقاط، ماه کمی نزدیکتر است و خورشید را در یک خسوف کامل مسدود می کند. اما زمانی که ماه کمی دورتر است، اجازه می‌دهد تا مقداری از نور خورشید در یک گرفتگی حلقوی بیرون بیاید.

کرک گفت: «این یک پدیده دیوانه کننده است. “شما در واقع در حال تماشای بزرگتر شدن ماه در آسمان هستید.”

گرفتن چندین خورشید گرفتگی آینده آسان تر خواهد بود. یک ماه گرفتگی حلقوی در اواسط اکتبر و یک ماه گرفتگی کامل در آوریل 2024 هر دو از میلیون ها نفر در قاره آمریکا عبور خواهد کرد.

بینندگان مشتاق برای اولین بار

جولی کاپسون، تعقیب کننده ماه گرفتگی برای اولین بار، که بیش از 1000 کیلومتر به سمت شمال از شهر بندری فرامنتل در ساحل غربی استرالیا تا اکسموث سفر کرد، گفت که این پدیده باعث گزگز شدن پوست او شد.

کوپسون گفت: “احساس احساسی زیادی دارم، انگار می توانم گریه کنم. رنگ تغییر کرد و با دیدن تاج و خورشید شعله ور شد.”

او با اشاره به کاهش ناگهانی 5 درجه سانتیگراد دما از 29 درجه سانتیگراد زمانی که سایه ماه منطقه را فرا گرفت، ادامه داد: “خیلی قوی بود و دما بسیار کاهش یافت.”

سه تصویر مجزا از ماه گرفتگی
این تصویر ترکیبی از عکس‌ها، پیشرفت یک خورشید گرفتگی ترکیبی را نشان می‌دهد، همانطور که از لاوتم، تیمور شرقی دیده می‌شود. (لورنزو ال پریرا/آسوشیتدپرس)

این پنجمین ماه گرفتگی برای شین وارتی ساکن دیترویت بود که یک سال پیش برنامه ریزی سفر خود به اگزموث را آغاز کرد.

وارتی گفت: “خیلی هیجان انگیز است. تمام این تلاش ها به نتیجه رسیده است.”

“حلقه آتش” برای برخی قابل مشاهده است

در پایتخت اندونزی، صدها نفر برای دیدن کسوف جزئی که توسط ابرها پنهان شده بود، به سیاره‌نمای جاکارتا آمدند.

آزکا آزهرا، 21 ساله، با خواهر و دوستانش آمد تا با استفاده از تلسکوپ با صدها بازدیدکننده دیگر، از نزدیک نگاه کند.

چند نفری که عینک مخصوص دارند به آسمان نگاه می کنند.
مردم در روز پنجشنبه یک خورشید گرفتگی کامل را در یک مکان مشاهده در 35 کیلومتری شهر کوچک Exmouth در غرب استرالیا تماشا می کنند. (Aaron Bunch/AAP/Reuters)

عزهرا گفت: با وجود اینکه هوا ابری است، هنوز از آمدن خوشحالم. از اینکه می بینم چگونه افرادی با اشتیاق زیاد برای دیدن ماه گرفتگی به اینجا می آیند خوشحالم، زیرا این خسوف نادر است.

در تیمور شرقی، مردم در اطراف ساحل در شهرداری لاوتم جمع شدند و منتظر بودند تا خورشید گرفتگی نادری را از طریق عینک‌های خود مشاهده کنند. برخی از آنها از کشورهای دیگر آمده بودند و با مردم محلی گرد هم آمدند تا دید واضحی از کسوف داشته باشند.

مردم وقتی خورشید و ماه به حداکثر خسوف رسیدند تشویق کردند.

مارتینیو فاتیما، افسر سازمان حفاظت مدنی، گفت: “این یک پدیده طبیعی بسیار جدید برای تیمور لسته است. برای ما بسیار مهم است که بتوانیم آن را از نزدیک تماشا و تجربه کنیم.”

خورشید گرفتگی هیبریدی از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام دنبال شد و بیشتر روی آب بود. تعداد معدودی از افراد خوش شانس در مسیر آن یا تاریکی یک خسوف کامل را دیدند یا یک “حلقه آتش” را در حالی که خورشید از پشت ماه نو نگاه می کرد.