دادستان منطقه منهتن از جیم جردن جمهوری خواه به دلیل پیگرد قانونی ترامپ شکایت کرد

الوین براگ، دادستان منطقه منهتن، روز سه شنبه شکایتی فدرال علیه جیم جردن، نماینده جمهوری خواه تسلیم کرد و جمهوری خواه را به “کارزار شفاف برای ارعاب و حمله” به دلیل پیگرد قانونی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا متهم کرد.

براگ، یک دموکرات، از قاضی می‌خواهد احضاریه‌هایی را که جردن، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، به عنوان بخشی از تحقیق درباره رسیدگی براگ به پرونده ترامپ صادر کرده یا قصد دارد صادر کند، بی‌اعتبار کند.

در هفته‌های اخیر، کمیته احضاریه‌ای صادر کرد و خواستار شهادت یک دادستان سابق، مارک پومرانتس، که قبلاً بر تحقیقات ترامپ نظارت می‌کرد، شد. کمیته همچنین از براگ و دفترش به دنبال اسناد و شهادت در مورد این پرونده است. براگ این درخواست ها را رد کرده است.

کمیته قضایی قرار است روز دوشنبه در منهتن جلسه ای در مورد جرم و جنایت در شهر نیویورک و آنچه که آن را سیاست های “طرفدار جنایت، ضد قربانی” براگ عنوان می کند برگزار کند. با این حال، دفتر دادستانی منطقه به آماری اشاره می کند که نشان می دهد از زمان روی کار آمدن براگ در ژانویه 2022، جرایم خشونت آمیز در منهتن کاهش یافته است.

براگ در شکایت خود گفت که «در پاسخ به حمله وقیحانه و غیرقانونی بی‌سابقه‌ای از سوی اعضای کنگره به تعقیب و تحقیقات جنایی در ایالت نیویورک» از ترامپ اقدام قانونی می‌کند.

درخواستی برای اظهار نظر از اردن بلافاصله پس داده نشد.

مرد بلوند با پیراهن آبی و کراوات زرد با خبرنگاران صحبت می کند
جردن، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد رسیدگی براگ به پرونده ترامپ، احضاریه هایی را صادر کرده است. (ناتان هوارد/ رویترز)

ترامپ در 30 مارس به دلیل 34 فقره جنایت جعل سوابق تجاری مربوط به پرداخت‌های خنثی‌شده در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2016 به منظور دفن اتهامات مبنی بر داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج متهم شد.

او تخلفات خود را انکار کرده و در محاکمه هفته گذشته در منهتن خود را بی گناه دانسته است. جمهوری خواهان حتی قبل از اعلام جرم ترامپ علیه براگ انتقاد می کردند.

اردن یک سری نامه و احضاریه برای افراد درگیر در این پرونده صادر کرده است. پومرانتز ماه گذشته به دستور دفتر براگ از همکاری داوطلبانه با درخواست کمیته امتناع کرد و دلیل آن تحقیقات در حال انجام بود.

جردن پومرانتس و کری دان را که معاونان ارشدی بودند که وظیفه انجام تحقیقات روزانه را بر عهده داشتند، به عنوان کاتالیزورهای تصمیم براگ برای پیشبرد پرونده پول خاموش می بیند.