دادستان ها می گویند که مظنون به قتل بنیانگذار Cash App در سانفرانسیسکو این حمله با چاقو را طراحی کرده بود

دادستان در سند دادگاهی که روز جمعه منتشر شد، گفت که مشاور فناوری متهم به قتل باب لی، بنیانگذار Cash App، حمله را طراحی کرد، قربانی را به نقطه ای خلوت برد و او را به دلیل اختلاف ظاهری مربوط به خواهر مظنون با چاقو زد.

درخواست بازداشت نیما مومنی، 38 ساله، بدون وثیقه، اولین گزارش رسمی از آنچه ممکن است منجر به کشته شدن لی در منطقه متروکه مرکز شهر سانفرانسیسکو در اوایل 4 آوریل با چاقو شده باشد. مومنی روز پنجشنبه دستگیر شد و در سانفرانسیسکو حاضر شد. دادگاه روز جمعه اما وارد اعتراض نشد.

او اکنون قرار است در 25 آوریل محاکمه شود.

قاضی در جلسه کوتاه روز جمعه با بازداشت مومنی در زندان بدون قرار وثیقه موافقت کرد. دفتر دادستان منطقه بروک جنکینز گفت: اگر مجرم شناخته شود، او با 26 سال حبس ابد روبرو خواهد شد.

مومنی با پیراهن و شلوار نارنجی در دادگاه حاضر شد. زمانی که قاضی از او پرسید که آیا او با رد حق خود برای محاکمه سریع موافقت می کند، او به جز اینکه گفت: “بله، جناب شما” صحبت نکرد.

مردی خندان که کت چرمی مشکی پوشیده جلوی قفسه کتاب.
باب لی در این عکس بدون تاریخ دیده می شود. (دستورالعمل/سکه موبایل)

خواهر کوچکتر او خزر الیاس نیا به همراه همسرش، جراح پلاستیک برجسته سانفرانسیسکو، دینو الیاسنیا، و دو عضو دیگر خانواده در ردیف اول در جلسه دادگاه حضور داشتند. وقتی مومنی وارد دادگاه شد، زن مسن‌تری با دست‌هایش علامت قلب زد و مومنی که ماسک زده بود، لبخندی زد و با سر به آنها اشاره کرد.

این خانواده از صحبت با خبرنگاران خودداری کردند.

مومنی توسط پائولا کنی، وکیل اهل برلینگیم، که در تعطیلات به سر می برد و برادرش رابرت کنی، او نیز وکیل دادگستری، روز جمعه به جای او ظاهر شد. او پس از جلسه استماع به خبرنگاران گفت: «حقایق مربوط به آنچه اتفاق افتاده یا رخ نداده، به مرور زمان آشکار خواهد شد.

روز پنجشنبه، بیل اسکات، رئیس پلیس سانفرانسیسکو از دستگیری مومنی خبر داد و گفت که این دو مرد یکدیگر را می‌شناختند اما از توضیح بیشتر در مورد ارتباطشان خودداری کردند. او همچنین از افشای انگیزه احتمالی خودداری کرد.

“قربانی چپ به آرامی بمیرد”

درخواست بازداشت مومنی متکی بر فیلم های نظارتی و شهادت یکی از دوستانش است که بعدازظهر و عصر قبل از مرگ لی با او بوده است. وقایع رخ داده از روز قبل زمانی شروع شد که این دوست به همراه لی و خزر الیاس نیا با هم در آپارتمان شخصی دیگری مشغول مشروب خوردن بودند.

این دوست چندین سال قبل از طریق لی با خزر الیاسنیا آشنا شد.

آن شب، دوست گفت او و لی از آپارتمان خارج شدند. پس از آن، بدون خزر الیاس نیا به اتاق هتل لی رفتند و متوجه مکالمه ای شدند که در آن مومنی از لی سؤال می کرد که آیا خواهر کوچکترش «مصرف مواد مخدر یا هر چیز نامناسبی» است. لی به مومنی اطمینان داد که هیچ اتفاق نامناسبی نیفتاده است. مشخص نیست که این گفتگو حضوری بوده است یا تلفنی.

گل‌ها در پای درخت قرار دارند، با یادداشتی که می‌گوید BOB RIP - ما همه دلتنگت خواهیم شد.  و شما همیشه به یاد خواهید ماند.
گل ها روی درختی در نزدیکی محل کشته شدن لی در سانفرانسیسکو در 6 آوریل نشسته اند. (جف چیو/آسوشیتدپرس)

دوستان و لی حدود ساعت 12:30 صبح از هم جدا شدند. دقایقی بعد، لی را می توان در نظارت تصویری در حال ورود به برج هزاره دید، جایی که سوابق عمومی نشان می دهد که الیاسنیاها دارای یک واحد هستند. در این ویدئو همچنین لی و مومنی کمی بعد از ساعت 2 بامداد از ساختمان خارج شده و با خودروی BMW مومنی در حال حرکت هستند.

دادستان می‌گوید مومنی با ماشین به نقطه‌ای تاریک و خلوت رفت و با چاقوی آشپزخانه به لی حمله کرد و سه ضربه از جمله یک بار به قلبش زد. بر اساس این حرکت، او سپس به سرعت دور شد و قربانی را رها کرد تا به آرامی بمیرد. پلیس در محل حادثه یک چاقو با تیغه چهار اینچی کشف کرد.

این حرکت همچنین حاکی از پیامکی است که خزر الیاس نیا به لی فرستاده است تا او را بررسی کند زیرا برادرش “به سختی از شما سر خورده است” و از او برای “برخورداری با کلاس” تشکر کند.

مردم به صورت گروهی در حالی که داخل دادگاه هستند می ایستند.
خزر الیاس نیا، سمت چپ، روز جمعه در تالار عدالت در سانفرانسیسکو ایستاده است. (اولگا رودریگز/آسوشیتدپرس)

رابرت کانی ایمیلی و پیامی تلفنی مبنی بر اظهار نظر در مورد جزئیات منتشر شده توسط دفتر دادستانی ارسال نکرد. دینو الیاسنیا ایمیل‌ها و پیام‌هایی را که در تمرین خود برای نظرخواهی گذاشته بودند، برنگرداند. خزر الیاس نیا بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نیست.

مرگ چاقوکشی لی صنعت فناوری را شوکه کرد، دوستان و همکاران سابق در سوگواری مردی بودند که از آنها به عنوان پدری باهوش، اجتماعی و دلسوز برای دو فرزندش یاد کردند.

پلیس ساعت 2:30 بامداد 4 آوریل لی را با جراحات چاقو در محله رینکن هیل مرکز شهر پیدا کرد. او در بیمارستان درگذشت.

لی به دلیل ایجاد سرویس پرداخت موبایلی پرکاربرد Cash App در حین کار به عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت پرداخت Square که اکنون با نام Block شناخته می شود، شناخته می شود.

مومنی در پروفایل لینکدین خود، خود را «مشاور/کارآفرین فناوری اطلاعات» و همچنین مالک شرکتی به نام Expand IT توصیف می‌کند که به عنوان یک تجارت مشاوره فناوری اطلاعات در پرونده‌های دولتی توصیف می‌شود.

سوابق جنایی نشان می دهد که مومنی در سال 2011 به اتهام حمل تیغه سوئیچ، جرم جنحه ای متهم شد. این پرونده در سال بعد و پس از درخواست او منتفی شد.