دادگاه روسیه درخواست تجدیدنظر در مورد بازداشت ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال را رد کرد

یک قاضی روسی روز سه شنبه بازداشت پیش از محاکمه ایوان گرشکویچ روزنامه نگار آمریکایی زندانی را که به اتهام جاسوسی به عنوان بخشی از سرکوب گسترده کرملین علیه مخالفان در بحبوحه جنگ در اوکراین دستگیر شده بود، تایید کرد. او و دولت آمریکا به شدت این اتهامات را رد می کنند.

روزنامه‌نگاران و حامیان دادگاه شهر مسکو پس از هفته‌ها اولین نگاه خود را به خبرنگار وال استریت ژورنال، که اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می‌شود، دیدند. این خبرنگار 31 ساله با پوشیدن شلوار جین آبی کمرنگ و پیراهن چهارخانه، آرام به نظر می رسید و حتی گاهی لبخند می زد که در داخل یک قفس شیشه ای برای درخواست تجدید نظر در مورد بازداشت خود ایستاده بود.

سرویس امنیت فدرال روسیه این مرد 31 ساله را در 29 مارس در یکاترینبورگ بازداشت و او را به تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک کارخانه اسلحه سازی روسیه متهم کرد.

گرشکویچ، کارفرمای او و دولت آمریکا همگی دست داشتن او در جاسوسی را انکار کرده و خواستار آزادی او شده اند.

یک قاضی دادگاه شهر مسکو روز سه‌شنبه درخواست تجدیدنظر گزارشگر درباره بازداشت وی را رد کرد و حکم داد که او باید حداقل تا 29 مه در زندان بماند.

گرشکویچ در صورت محکومیت ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود. وکلای روس گفته اند که تحقیقات گذشته در مورد پرونده های جاسوسی یک سال تا 18 ماه طول کشیده است و در این مدت او نمی تواند با دنیای خارج ارتباط چندانی داشته باشد.

او در زندان لفورتوو مسکو که مربوط به دوران تزار است و از زمان شوروی نماد وحشتناک سرکوب بوده است، نگهداری می شود.

گوش کن | بهترین دوست گرشکویچ در مورد بازداشت این روزنامه نگار می گوید:

سپیده دم آلبرتا8:16بهترین دوست ایوان گرشکویچ در مورد بازداشت این روزنامه نگار در روسیه

جرمی برک روزنامه نگار کانادایی به ما ملحق شده است. او بهترین دوست ایوان گرشکویچ نویسنده وال استریت ژورنال است که توسط دولت روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

تاتیانا نوژکینا، وکیل خبرنگار، پس از جلسه سه شنبه گفت: “به طور کلی مکان خیلی خوبی نیست، اما شرایط خوب است، او شکایت نمی کند.”

او گفت گرشکویچ روحیه خوبی داشت، شکایت پزشکی نداشت و زیاد ورزش می کرد و مطالعه می کرد.

او همچنین گفت که گرشکویچ نامه هایی از والدین و حامیان خود دریافت کرده است، اما تاکنون اجازه تماس تلفنی به او داده نشده است. او همچنین به وکلایش گفت که در فکر نوشتن کتابی در مورد این مصیبت زمانی است که آزاد شود.

سفیر ایالات متحده از گرشکویچ بازدید کرد

ایالات متحده مسکو را تحت فشار قرار داده است تا اجازه دسترسی کنسولی به گرشکویچ را بدهد. روز دوشنبه، لین تریسی، سفیر ایالات متحده گفت که برای اولین بار از زمان بازداشت گرشکویچ در زندان به ملاقات وی رفت. تریسی در توییتر با تکرار درخواست ایالات متحده برای آزادی فوری خود گفت که “در سلامتی خوب است و قوی است.”

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته با والدین گرشکویچ صحبت کرد و بار دیگر بازداشت وی را محکوم کرد.

او گفت: «ما به وضوح نشان می‌دهیم که این اتفاق کاملاً غیرقانونی است و آن را اعلام کردیم.

تماشا | بیل برودر، منتقد کرملین، اصول و شجاعت کارا مورزا را می ستاید:

همکار منتقد کرملین می گوید کارا مورزا قهرمان مردم روسیه است

بیل برودر، دوست و همکار ولادیمیر کارا مورزا، روزنامه‌نگار روسی، او را با شخصیت‌های افسانه‌ای مقایسه می‌کند که می‌خواهند به خاطر عقایدشان به زندان بیفتند.

هفته گذشته، دولت ایالات متحده گرشکویچ را به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” اعلام کرد، این عنوان به این معنی است که یک دفتر خاص وزارت امور خارجه رهبری درخواست آزادی او را بر عهده می گیرد.

سرکوب مخالفان و روزنامه نگاران توسط کرملین

این دستگیری در لحظه تنش های تلخ بین غرب و مسکو بر سر تهاجم این کشور به اوکراین و در حالی که کرملین سرکوب فعالان مخالف، روزنامه نگاران مستقل و گروه های جامعه مدنی را تشدید می کند، صورت می گیرد.

کارزار گسترده سرکوب از دوران شوروی بی سابقه بوده است. فعالان می گویند اغلب به این معنی است که حرفه روزنامه نگاری در کنار فعالیت های روس های عادی که مخالف جنگ هستند، جرم محسوب می شود.

ماه گذشته، دادگاهی در روسیه پدری را به خاطر پست های رسانه های اجتماعی در انتقاد از جنگ مجرم شناخته و او را به دو سال زندان محکوم کرد. روز دوشنبه، دادگاهی در روسیه، ولادیمیر کارا-مورزا جونیور، یکی از اپوزیسیون را به جرم خیانت به دلیل محکومیت علنی جنگ محکوم کرد و او را به 25 سال زندان محکوم کرد.

در ماه دسامبر، بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی، پس از محاکمه و محکومیت وی به اتهام نگهداری مواد مخدر، با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت مبادله شد. او به 9 سال زندان محکوم شده بود و در نهایت 10 ماه را پشت میله های زندان گذراند.

تماشا | دیوید ویلان به سی‌بی‌سی می‌گوید که برادرش در مواجهه با بازداشت طولانی مدت با مشکل مواجه است:

برادر می گوید، تفنگدار سابق آمریکایی که در روسیه زندانی شده است، احساس می کند توسط دولتش رها شده است

دیوید ویلان، برادر پل ویلان، تفنگدار آمریکایی متولد کانادا، می‌گوید که مقاومت برادرش متزلزل شده است زیرا او ۱۶ سال در مستعمره‌ای روسیه به اتهام جاسوسی می‌گذرد.

پل ویلان، مدیر امنیتی شرکت میشیگان، که دارای پاسپورت کانادایی نیز هست، از دسامبر 2018 به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است که خانواده وی و دولت آمریکا آن را بی اساس خوانده اند.

در طول پرونده گرینر، کرملین بارها از ایالات متحده خواست تا از یک “کانال ویژه” بین آژانس های امنیتی کشورها برای کار بر روی مبادله زندانیان احتمالی استفاده کند و گفت که چنین ارتباطات خصوصی تنها ابزار مناسب برای حل و فصل است.