در حالیکه مخالفان خواستار تحریم هستند ، ونزوئلایی ها در انتخابات رأی می دهند

مراکز اخذ رأی در ونزوئلا روز یکشنبه باز می شود تا اعضای شورای ملی را در رای گیری با حمایت رئیس جمهور نیکولاس مادورو انتخاب کنند اما به عنوان کلاهبرداری توسط تأثیرگذارترین سیاستمداران مخالف کشور رد شد.

مادورو در تلاش است تا مجمع را با اعضای حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا جمع کند و آخرین نهاد دولتی را که خارج از دسترس او است ، تصرف کند. منتقدان می گویند با این کار آخرین بقایای دموکراسی در ونزوئلا خفه خواهد شد. این مجمع تنها شاخه دولتی است که هنوز تحت کنترل احزاب مخالف است.

ائتلاف مخالف به رهبری خوان گوآیدو ، سیاستمدار مورد حمایت ایالات متحده ، رای را تحریم می کند.

دادگاه عالی – وفادار به مادورو – امسال ، طبق قانون ، کمیسیون جدیدی از انتخابات را شامل سه عضو که توسط ایالات متحده و کانادا تحریم شده اند ، تعیین کرد. دادگاه همچنین سه حزب مخالف برجسته را در اختیار گرفت و رهبرانی جدید را منصوب کرد که مخالفان به توطئه برای حمایت از مادورو متهم می کنند.

جنبش مخالف گویدو طی چند روز پس از انتخابات همه پرسی برگزار می کند. از ونزوئلایی ها س askال خواهد شد که آیا ونزوئلایی ها می خواهند به حکومت مادورو پایان دهند و انتخابات ریاست جمهوری جدید برگزار کنند.

مشخص نیست که آیا رای گیری هر دو طرف باعث جذب توده ها خواهد شد زیرا با عمیق شدن بحران اقتصادی و سیاسی این کشور با وجود ذخایر گسترده نفتی ، نه مادورو و نه گویدو در میان ونزوئلا محبوب نیستند.

ملت آمریکای جنوبی ، علی رغم داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان ، درگیر یک بحران عمیق سیاسی و اقتصادی است.

فعال مخالف در 2 دسامبر در مقابل مرکز شورای ملی انتخابات در کاراکاس دست به اعتراض زد و خواستار تحریم انتخابات پارلمانی شد. (کریستین هرناندز / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

در سالهای اخیر بیش از 5 میلیون نفر از کشور فرار کرده اند که بزرگترین مهاجرت جهان پس از جنگ سوریه است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال جاری 25 درصد کاهش داشته باشد ، در حالی که تورم بیش از حد ارزش پول بولیوار را کاهش می دهد.

مادورو ، جانشین منتخب رئیس جمهور فقید هوگو چاوز ، در سال 2018 برای دومین بار پیروز شد. اما مخالفان سیاسی وی و چندین کشور از جمله ایالات متحده مشروعیت وی را پس از منع محبوب ترین چالش ها رد می کنند.

گوایدو 37 ساله اوایل سال گذشته قول داد مادورو 58 ساله را پس از رسیدن به ریاست شورای ملی برکنار کند. دولت ترامپ ده ها کشور را در حمایت از گوایدو هدایت کرد.

واشنگتن مادورو و متحدان سیاسی وی را با تحریم مورد ضرب و شتم قرار داد و وزارت دادگستری آمریکا مادورو را به عنوان “تروریست ناركو” متهم كرد و برای بازداشت وی پاداش 15 میلیون دلاری آمریكا ارائه داد.

روز شنبه ، شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که انتخابات برنامه ریزی شده برای روز یکشنبه تقلبی بوده است.

این شورا در توییتی نوشت: “این انتخابات فقط برای حفظ قدرت مادورو است و هیچ کاری برای ساختن آینده بهتر برای مردم ونزوئلا انجام نمی دهد.” “ایالات متحده به خواسته های تزلزل ناپذیر خود برای آزادی ، حقوق اساسی انسان ، حاکمیت قانون و انتخابات واقعا عادلانه در ونزوئلا ادامه خواهد داد.”

مادورو با حمایت از حمایت نظامی و بین المللی ونزوئلا از کشورهایی مانند ایران ، روسیه ، چین و کوبا در قدرت باقی می ماند. متحدان داخلی مادورو همچنین دادگاه عالی ، دادستانی و کمیسیون انتخابات را کنترل می کنند.

نهادهای بین المللی مانند اتحادیه اروپا از اعزام ناظران به انتخابات روز یکشنبه خودداری کرده و می گویند شرایط روند دموکراتیک وجود ندارد.