در حالی که اوکراین در انتظار سامانه پدافند هوایی آمریکاست، شمار قربانیان حملات روسیه به 11 نفر افزایش یافت

مقامات اوکراینی اعلام کردند که با تلاش گروه‌های امداد برای رسیدن به افرادی که در زیر آوار یک ساختمان آپارتمانی گیر افتاده‌اند، تعداد کشته‌شدگان حملات موشکی روسیه به شهر اسلوویانسک در شرق اوکراین به 11 نفر افزایش یافت.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این کشور به زودی تسلیحاتی خواهد داشت که با آن از حملاتی مانند حمله روز جمعه جلوگیری می کند. یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: تحویل سامانه پدافند هوایی پاتریوت که ایالات متحده وعده داده بود در اوکراین پس از عید پاک انتظار می رفت.

این کشور عمدتاً مسیحی ارتدکس خود را برای برگزاری عید پاک در روز یکشنبه آماده می کند. احنات که شنبه در تلویزیون دولتی اوکراین صحبت می کرد، از ارائه جدول زمانی دقیق برای ورود سامانه موشکی دفاعی خودداری کرد اما گفت که مردم «به محض سرنگون شدن اولین هواپیمای روسی» متوجه خواهند شد.

گروهی متشکل از 65 سرباز اوکراینی ماه گذشته آموزش های خود را در فورت سیل، یک پست ارتش ایالات متحده در اوکلاهاما به پایان رساندند و به اروپا بازگشتند تا در مورد استفاده از سیستم موشکی دفاعی برای ردیابی و سرنگونی هواپیماهای دشمن بیشتر بیاموزند.

مقامات در آن زمان گفتند که اوکراینی‌ها سپس با یک باتری موشک پاتریوت که معمولاً شامل شش پرتابگر متحرک، یک رادار متحرک، یک ژنراتور برق و یک مرکز کنترل درگیری است، به کشور خود باز خواهند گشت.

آلمان و هلند نیز متعهد شده اند که هر یک سیستم پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار دهند. ایحنات این هفته گفت: علاوه بر این، یک سامانه ضد موشکی SAMP/T که فرانسه و ایتالیا تعهد کرده اند «در آینده نزدیک وارد اوکراین خواهد شد».

سربازان سوار بر تانک گل آلود می شوند.
نظامیان اوکراینی روز شنبه از نبردهای سنگین در نزدیکی باخموت اوکراین بازگشتند. (کای فافن باخ/رویترز)

نبرد برای باخموت تشدید می شود

ارتش اوکراین به دنبال تقویت توانایی خود برای رهگیری موشک ها در حالی است که برای یک ضد حمله بهاری مورد انتظار برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال روسیه در این کشور آماده می شود.

اگرچه بیش از یک سال جنگ باعث کاهش ذخایر تسلیحاتی در هر دو طرف شده است، نیروهای روسی کمپین 8 و نیم ماهه خود را برای تصرف شهر باخموت، مرکز طولانی ترین نبرد جنگ تا کنون، تشدید کرده اند.

باخموت و اسلوویانسک در فاصله 45 کیلومتری از یکدیگر در شرق استان دونتسک اوکراین قرار دارند.

افرادی با لباس های نظامی و یونیفرم خدمات اورژانس، کودک مجروح را روی برانکارد حمل می کنند.
کارکنان اورژانس و نیروهای نظامی یک کودک را از یک ساختمان مسکونی نیمه تخریب شده پس از گلوله باران روز جمعه در اسلوویانسک نجات دادند. (آناتولی استپانوف/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

بر اساس گزارش سرویس اضطراری دولتی، تیم‌های امداد در اسلوویانسک جسد دو نفر را از زیر آوار یک خانه که در حملات موشکی روز جمعه اصابت کرده بود، بیرون آوردند.

وادیم لیاخ، رئیس دولت محلی، گفت که آنها روز شنبه برای یافتن پنج نفر که در خرابه های ساختمان آپارتمان مانده بودند و همچنین ساکنان سه واحدی که مفقود شده بودند، جست و جو کردند.

اداره منطقه ای در سرویس پیام رسان تلگرام اعلام کرد روز شنبه پس از گلوله باران محله ای در شهر خرسون توسط نیروهای روسی، یک زن 48 ساله و دختر 28 ساله اش جان خود را از دست دادند.

شهر بندری جنوبی در ماه‌های اولیه جنگ توسط نیروهای روسیه اشغال شد، اما نیروهای اوکراینی در نوامبر کنترل آن را دوباره به دست گرفتند که یکی از بارزترین شکست‌های میدان جنگ برای مسکو بود.

پیش نویس قانون جدید روسیه

وزارت دفاع بریتانیا در ارزیابی صبح روز شنبه اعلام کرد، قانون جدیدی که روز جمعه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امضا شد و به دفاتر نظامی اجازه می‌دهد به‌جای تحویل حضوری پیش‌نویس‌نامه‌ها را به صورت الکترونیکی ارسال کنند، بخشی از آمادگی روسیه برای جنگ طولانی در اوکراین است.

بر اساس اطلاعات بریتانیا، “ثبت واحدی از افراد واجد شرایط برای خدمت سربازی” به صورت دیجیتالی با سایر خدمات دولتی مرتبط خواهد شد و به مقامات روسی این امکان را می دهد که “با محدود کردن خودکار حقوق شغلی و محدود کردن سفرهای خارجی، سربازان فراری را مجازات کنند.”

تماشا | روس ها برای طفره رفتن از پیش نویس کمک می گیرند:

این گروه به دنبال کمک به روس ها برای فرار از پیش نویس است

عبور از جنگل به روس‌هایی که می‌خواهند از پیش‌نویس طفره بروند، از ترک کشور گرفته تا استفاده از راه‌های قانونی کمک می‌کند. رئیس این گروه، گریگوری سوردلین، می‌گوید که این نام در زبان روسی به «گم شدن» نیز ترجمه می‌شود، معنایی دوگانه که به شهروندان می‌گوید با «گم شدن» از پیش‌نویس اجتناب کنند و پیامی به دولت ارسال کنند.

از آنجایی که این قانون تا اواخر سال اجرایی نمی شود، بریتانیا گفت که اعلامیه های الکترونیکی به طور خودکار به یک “موج جدید بزرگ بسیج اجباری” اشاره نمی کند، بلکه بخشی از “رویکرد بلندمدت برای تامین پرسنل مانند روسیه است.” پیش بینی یک درگیری طولانی در اوکراین است.

در همین حال، سرهنگ آندری بیریوکوف، مسئول بسیج، روز شنبه گفت که 52,000 مرد جوان روسی قبلاً به عنوان بخشی از فراخوان منظم بهاره کشور دستورات سربازی دریافت کرده اند و 21,000 نفر از آنها واجد شرایط خدمت سربازی هستند.

بیریوکوف نگرانی‌هایی را مطرح کرد که قانون جدید خدمت اجباری الکترونیکی، بسیج گسترده‌تری از نیروهای ذخیره را پیش‌بینی می‌کند، مانند آنچه که پوتین در سپتامبر گذشته دستور داد.

او گفت: “مایلم تاکید کنم که تمام تعویق‌های ارتش برای شهروندان همچنان معتبر خواهد بود. و سفارش‌های پیش‌نویس الکترونیکی به صورت عمده پست نمی‌شوند.”