در حمله هوایی در تل آویو در پی حملات هوایی، خشونت در کرانه باختری، یک گردشگر کشته و 5 نفر زخمی شدند

ساعتی پس از کشته شدن دو خواهر اسرائیلی در حمله تیراندازی در کرانه باختری اشغالی، یک گردشگر ایتالیایی در تل آویو روز جمعه کشته و پنج نفر زخمی شدند.

این حملات پس از یک شب حملات مرزی در غزه و لبنان، به فضای تشدید تنش‌های اسرائیل و فلسطین پس از یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی اورشلیم در اوایل هفته جاری افزود.

امدادگران، از جمله یکی که پیراهن سفیدی با ستاره داوود به تن دارد، مجروح را با برانکارد به بیمارستان می‌فرستند.
یک فرد مجروح در حمله روز جمعه به بیمارستانی در تل آویو منتقل شد. پلیس اسرائیل گفت که یک خودرو قبل از واژگونی به گروهی از مردم در نزدیکی یک پارک ساحلی محبوب برخورد کرد. پلیس همچنین اعلام کرد که راننده خودرو را به ضرب گلوله کشته است. (گیدون مارکوویچ/آسوشیتدپرس)

در حالی که اسرائیل در پاسخ به رگبار راکت‌ها با اصابت به اهداف مرتبط با گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای حماس در غزه و جنوب لبنان، یک شبه تنش‌ها را تهدید کرد که به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود، اما درگیری‌ها در روز جمعه وارد آرامش شد.

با این حال، این دو حمله تاکید کردند که وضعیت پس از شب‌های متوالی مشکل که هشدار جهانی را به همراه داشته و خواستار آرامش شده است، همچنان ناآرام است.

راننده در حمله به خودرو توسط پلیس کشته شد

در آخرین حمله، یک خودرو در خیابانی در نزدیکی یک مسیر محبوب دوچرخه و پیاده روی در تفرجگاه تل آویو به گروهی برخورد کرد. به گفته پلیس، راننده هنگام تلاش برای کشیدن اسلحه توسط یک افسر پلیس در همان نزدیکی شلیک شد.

یک منبع امنیتی اسرائیلی ضارب را یک شهروند عرب اسرائیلی از شهرک کفر قاسم معرفی کرد.

مردان نقابدار با تجهیزات رزمی نماز می خوانند.
شبه‌نظامیان نقاب‌دار گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، نماز جمعه را در شهر جبلیه در شمال نوار غزه برگزار می‌کنند. (عادل حنا/ آسوشیتدپرس)

ویدئوی رویترز اندکی پس از این حادثه یک خودروی سفید رنگ واژگون روی چمن های پارک را نشان می دهد. پلیس منطقه ای را که مملو از امدادگران اورژانس بود محاصره کرد.

سرویس آمبولانس Magen David Adom گفت که قربانیان همگی گردشگران خارجی بودند و آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا تایید کرد که یک ایتالیایی کشته شده است و ممکن است ایتالیایی های دیگری نیز در میان مجروحان باشند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از بازدید از محل حمله به همراه یوآو گالانت وزیر دفاع گفت: دشمنان ما دوباره ما را در معرض آزمایش قرار می دهند.

در حالی که سربازان به دنبال فرد مسلح بودند، نتانیاهو دستور داد تا نیروهای ذخیره پلیس مرزی و نیروهای نظامی اضافی برای مقابله با موج حملات بسیج شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده “حملات تروریستی امروز را به شدت محکوم می کند.”

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “سه حمله هولناک امروز که در آن سه کشته و حداقل هشت نفر زخمی شدند، شهروندان اسرائیل، ایتالیا و بریتانیا را تحت تاثیر قرار داد. هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه از هر ملیتی غیر وجدان است.”

تنش های مداوم بر سر اماکن مذهبی

مسئولیت هیچکدام از حملات روز جمعه برعهده نگرفت، اما حماس، گروه اسلامگرا که نوار محاصره شده غزه را کنترل می کند، آنها را ستایش کرد و آنها را به تنش های اطراف مسجد الاقصی مرتبط دانست.

نماز جمعه بدون حادثه بزرگ سپری شد و به غیر از سنگ اندازی، پلیس گفت که اوضاع آرام بوده است.

تماشا | دعوت به صلح پس از درگیری:

درخواست صلح پس از درگیری در مسجد الاقصی

حملات اسرائیل به مسجد الاقصی در اورشلیم – یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها هم در اسلام و هم در یهودیت – باعث درگیری‌ها و درخواست‌های صلح همزمان با عید فصح و رمضان شد.

با این حال، پلیس اسرائیل دو بار در این هفته به مسجدی که در آن صدها هزار نمازگزار در ماه مبارک رمضان در حال اقامه نماز بودند، یورش بردند تا گروه هایی را که به گفته آنها با هدف ایجاد مشکل، سنگر گرفته بودند را از محل خارج کنند.

فیلم ضرب و شتم افسران نمازگزارانی که با آنها روبه‌رو شدند، نگرانی را حتی در میان متحدان اسرائیل برانگیخت و موجب محکومیت در سراسر جهان عرب شد.

این مکان در شهر قدیمی اورشلیم، مقدس برای مسلمانان و یهودیان، که آن را به عنوان کوه معبد می شناسند، به ویژه در مورد موضوع بازدیدکنندگان یهودی که از ممنوعیت نماز غیر مسلمانان در محوطه مسجد سرپیچی می کنند، یک نقطه عطف بوده است.

حتی قبل از شعله ور شدن چند روز گذشته، کرانه باختری شاهد موجی از درگیری ها در چند ماه گذشته بوده است، با حملات مکرر نظامی و تشدید خشونت شهرک نشینان در میان سیل حملات فلسطینی ها.

از آغاز سال میلادی جاری، حداقل 18 اسرائیلی و خارجی در حملاتی در اسرائیل، اطراف اورشلیم و کرانه باختری کشته شده اند. در همین مدت، نیروهای اسرائیلی بیش از 80 فلسطینی را به قتل رساندند که بیشتر آنها از جنگجویان گروه های شبه نظامی بودند اما برخی از آنها غیرنظامی بودند.

حملات هوایی در لبنان، غزه

حملات در اسرائیل و کرانه باختری اشغالی پس از تشدید تنش ها پس از حملات هوایی اسرائیل به اهداف شبه نظامیان فلسطینی در لبنان و غزه انجام شد.

جت‌های اسرائیل اوایل روز جمعه به تلافی حملات موشکی که اسرائیل حماس را مسئول آن می‌دانست، به مناطقی در لبنان و غزه حمله کردند، زیرا تنش‌ها پس از یورش پلیس به مسجد الاقصی در اورشلیم این هفته تهدید به خارج شدن از کنترل شد.

انفجارهای زمین لرزه مناطق مختلف غزه را لرزاند. اسرائیل گفت که جت هایش به اهدافی از جمله تونل ها و سایت های تولید سلاح حماس که نوار ساحلی محاصره شده جنوبی را کنترل می کند، اصابت کرد.

دود از پشت ساختمان های آپارتمانی بلند می شود.
در جریان حملات هوایی اسرائیل به غزه در روز پنجشنبه، دود از میان ساختمان‌ها بلند شد. (محمد سالم/رویترز)

با نزدیک شدن به صبح، ارتش اعلام کرد که به اهداف حماس در جنوب لبنان نیز حمله کرده است، جایی که ساکنان اطراف منطقه اردوگاه آوارگان رشیدیه از وقوع سه انفجار شدید خبر دادند.

دو منبع امنیتی لبنان گفتند که این حمله به یک سازه کوچک در زمین‌های کشاورزی نزدیک منطقه‌ای که موشک‌ها از آنجا پرتاب شده بود، اصابت کرد. به گفته شاهدان رویترز، به نظر می رسد این حمله باعث ایجاد یک دهانه بزرگ در زمین های کشاورزی در جنوب شده است.

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی لبنان صبح جمعه در محل حادثه گفت که این حادثه تلفات جانی نداشته است.

نیروهای حافظ صلح با کلاه های آبی و لباس های نظامی آسیب دیده را بررسی می کنند.
نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از پل کوچکی که روز جمعه در اثر حمله هوایی اسرائیل در روستای معالیه در جنوب لبنان تخریب شده بود، بازدید کردند. اسرائیل بامداد جمعه حملات نادری را در جنوب لبنان انجام داد و اهدافی را در نوار غزه بمباران کرد که نشان دهنده تشدید تنش در منطقه پس از خشونت های این هفته در حساس ترین مکان مقدس بیت المقدس است. (محمد زعتری/ آسوشیتدپرس)

حملات راکتی

حملات هوایی اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی لبنان به مناطق شمالی اسرائیل انجام شد که مقامات اسرائیلی حماس را مسئول آن دانستند.

ارتش اعلام کرد 34 موشک از لبنان پرتاب شد که 25 فروند از آنها توسط سامانه های پدافند هوایی منهدم شد. این بزرگترین حمله از این دست از سال 2006 بود، زمانی که اسرائیل با جنبش به شدت مسلح حزب الله جنگید.

مردی در مزرعه ای در کنار دهانه ای ایستاده است که در اثر یک حمله هوایی ایجاد شده است.  این دهانه قلوه سنگ و فلز پیچ خورده را نشان می دهد.
مردی در مزرعه ای نزدیک به آسیب در پی حملات هوایی اسرائیل در راس العین در جنوب لبنان در روز جمعه ایستاده است. (عزیز طاهر/ رویترز)

این حملات هوایی در حالی انجام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حال دیدار با کابینه امنیتی خود برای بحث در مورد شلیک موشک بود. او قول داد “پاسخ تهاجمی” بدهد.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی ها علیرغم اختلافات سیاسی خود در برابر تهدیدهای خارجی متحد می مانند، گفت: ما به دشمنان خود ضربه خواهیم زد و آنها بهای هر اقدام تجاوزکارانه را خواهند پرداخت.

ترس از درگیری گسترده تر

حجم غیرمعمول موشک‌ها ترس از آتش‌سوزی گسترده‌تر را برانگیخت. حزب الله بر بخش اعظم جنوب لبنان تسلط دارد.

سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل، در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که ارتش ارتباط روشنی بین شلیک موشک لبنان و ناآرامی های اخیر در اورشلیم ایجاد کرده است.

او گفت: «این یک رویداد فلسطین محور است»، و افزود که گروه‌های حماس یا جهاد اسلامی که در غزه مستقر هستند اما در لبنان نیز فعالیت می‌کنند، می‌توانند دخیل باشند.

اما او گفت که ارتش بر این باور است که حزب الله و دولت لبنان از اتفاقات رخ داده آگاه بوده و مسئولیت آن را نیز بر عهده دارند. او از بیان اینکه اسرائیل چگونه ممکن است واکنش نشان دهد خودداری کرد و گفت که “انواع سناریوها” وجود دارد.

یک سرباز مسلح ایستاده است در حالی که به سمت بالا رفتن دود سیاه نگاه می کند.
دود ناشی از آتش سوزی پس از اصابت موشک های پرتاب شده از لبنان به بزیت در شمال اسرائیل در روز پنجشنبه برمی خیزد. (فادی آمون/ آسوشیتدپرس)

هیچ جناحی در لبنان مسئولیت شلیک موشک ها را بر عهده نگرفت.

یک مقام امنیتی لبنان که نخواست نامش فاش شود، گفت که نیروهای امنیتی این کشور بر این باورند که موشک ها توسط یک گروه شبه نظامی فلسطینی مستقر در لبنان شلیک شده است، نه شبه نظامیان حزب الله. این مقام گفت هیچ تلفاتی به طرف لبنانی وارد نشده است.

سخنگوی حزب الله به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد. هر دو اسرائیل و حزب الله از زمان جنگ 34 روزه در سال 2006 که با تساوی پایان یافت، از درگیری همه جانبه اجتناب کرده اند.

تنش ها در امتداد مرز لبنان بالا گرفته است زیرا به نظر می رسد اسرائیل جنگ سایه خود را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه، یکی دیگر از متحدان نزدیک ایران، دشمن اصلی اسرائیل در منطقه، تشدید کرده است.

حملات هوایی مشکوک اسرائیل در سوریه در هفته‌های اخیر، دو مستشار نظامی ایرانی را کشته و دو فرودگاه بزرگ این کشور را موقتاً از کار انداخته است. هخت گفت که گمان نمی رود شلیک موشک روز پنجشنبه با رویدادهای سوریه مرتبط باشد.