در نبرد ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی رقیب ده ها کشته و صدها زخمی

ارتش سودان و یک نیروی شبه نظامی قدرتمند به شدت در پایتخت و مناطق دیگر نبرد کردند و ضربه جدیدی به امیدها برای گذار به دموکراسی وارد کردند و ترس از درگیری گسترده تر را افزایش دادند.

نبردهای سنگین شامل خودروهای زرهی، مسلسل های سوار بر کامیون و هواپیماهای جنگی روز یکشنبه در خارطوم، پایتخت سودان، شهر همجوار اومدورمان و در نقاط آتش سوزی در سراسر کشور به وقوع پیوست. اعتقاد بر این است که نیروهای رقیب هر کدام ده ها هزار جنگجو به تنهایی در پایتخت دارند.

سندیکای پزشکان سودان اعلام کرد که حداقل پنج غیرنظامی در روز یکشنبه کشته و 78 نفر زخمی شدند که تعداد دو روز را به 61 کشته و بیش از 670 زخمی رساند. این گروه گفت که بر این باور است که ده ها تن دیگر در میان نیروهای رقیب کشته شده اند.

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس گروه نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) است. این دو ژنرال متحدان سابقی هستند که به طور مشترک کودتای نظامی اکتبر 2021 را ترتیب دادند که گذار کوتاه مدت سودان به دموکراسی را از مسیر خود خارج کرد.

در ماه های اخیر، مذاکرات با حمایت بین المللی امیدها را برای گذار منظم به دموکراسی زنده کرد. با این حال، تنش های فزاینده بین البرهان و داگالو سرانجام توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت.

فولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در سودان، اعلام کرد که البرهان و داگالو هر دو با توقف سه ساعته بشردوستانه در درگیری‌ها در روز یکشنبه موافقت کردند. یک ساعت پس از شروع توقف در اواخر بعد از ظهر، تبادل منظم اسلحه و شلیک سلاح های سنگین همچنان در بخش هایی از مرکز خارطوم شنیده می شد، حتی در برخی مناطق شدت می گرفت.

دود از بالای ساختمان ها بلند می شود.
دود در روز یکشنبه بر فراز خط افق خارطوم بلند می شود. ارتش سودان و یک گروه شبه‌نظامی قدرتمند برای دومین روز برای کنترل این کشور آشوب‌زده مبارزه کردند، زیرا فشار دیپلماتیک برای توقف درگیری‌ها افزایش می‌یابد. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

این درگیری ها در حالی رخ می دهد که بیشتر سودانی ها در حال آماده شدن برای جشن گرفتن جشن بزرگی هستند که پایان ماه مبارک رمضان است، زمانی که مسلمانان به طور سنتی از طلوع تا غروب خورشید روزه می گیرند.

ساکنان خارطوم می گویند که درگیری ها در اطراف مقر ارتش سودان کمی قبل از غروب خورشید شدت گرفته است. امانی سید، 38 ساله، گفت: «انفجارهای شدید و تیراندازی شبانه روزی. نبردها در اینجا هرگز متوقف نشدند.

در خارطوم و اومدورمان، درگیری در اطراف مقر نظامی، فرودگاه بین المللی خارطوم و مقر تلویزیون دولتی گزارش شده است. یک مقام ارشد نظامی گفت که جنگنده های RSF بامداد یکشنبه با سربازان در مقر نظامی درگیر شدند و آتش سوزی در تأسیسات نیروهای زمینی رخ داد.

ارتش و RSF هر دو ادعا کردند که کنترل مکان های استراتژیک در خارطوم و سایر نقاط این شهرستان را در دست دارند. ادعاهای آنها را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

افزایش فشار دیپلماتیک

دیپلمات های ارشد از جمله وزیر امور خارجه آمریکا، دبیر کل سازمان ملل متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس اتحادیه عرب و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از طرفین خواستند تا جنگ را متوقف کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر سر بحران های دیگر در سرتاسر جهان اختلاف داشتند، خواستار پایان فوری خصومت ها و بازگشت به گفتگو شدند. شورای عالی اتحادیه آفریقا روز یکشنبه در مقر خود در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، برای بحث در مورد درگیری در سودان تشکیل جلسه داد.

شورای صلح و امنیت این گروه خواستار “آتش بس فوری از سوی دو طرف بدون قید و شرط” شد. همچنین از موسی فکی مهامت، که ریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا را برعهده دارد، خواسته است که «فوراً به سودان سفر کند تا طرفین را برای برقراری آتش بس درگیر کند». کشورهای عربی که در سودان سهام دارند – قطر، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی – درخواست های مشابهی ارائه کردند.

تماشا | درگیری در سودان روز شنبه آغاز شد:

پایتخت سودان درگیر جنگ بین ارتش و گروه شبه نظامی است

درگیری‌ها در خارطوم بین ارتش سودان و گروه نیروهای پشتیبانی سریع ماه‌ها تشدید تنش‌ها بین دو طرف را رقم زد.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی گزارش داد شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، تلفنی با ژنرال های رقیب سودانی گفت و گو کرده و از آنها خواسته است تا «هر نوع تشدید نظامی» را متوقف کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشورت کرده است. او در بیانیه ای در اوایل روز یکشنبه گفت: «ما توافق کردیم که برای طرفین ضروری است که فوراً به خصومت ها بدون پیش شرط پایان دهند.

روز یکشنبه، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که پس از کشته شدن سه کارمند آژانس در درگیری های روز گذشته و آسیب رساندن به هواپیمای مورد استفاده در سودان، به طور موقت عملیات در سودان را به حالت تعلیق درآورد.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی آژانس گفت: «اگر ایمنی و امنیت تیم‌ها و شرکای ما تضمین نشود، نمی‌توانیم کار نجات جان خود را انجام دهیم.

به گفته سازمان ملل، حدود 16 میلیون نفر یا یک سوم جمعیت سودان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

پاپ فرانسیس در واتیکان گفت که “با نگرانی” وقایع سودان را دنبال می کند. پاپ در اظهارات روز یکشنبه در جمع مردم در سن پترزبورگ گفت: من به مردم سودان نزدیک هستم… و دعوت می کنم دعا کنیم تا اسلحه ها بر زمین گذاشته شود و گفت و گو غالب شود تا با هم مسیر صلح و هماهنگی را از سر بگیریم. میدان پیتر.

درگیری در سراسر سودان

نیروهای رقیب در چندین نقطه در سرتاسر سودان، از جمله منطقه دارفور غربی، جایی که ده‌ها هزار نفر در اردوگاه‌های آوارگان پس از سال‌ها جنگ داخلی نسل‌کشی زندگی می‌کنند، می‌جنگیدند.

آدام ریگال، سخنگوی یک موسسه خیریه دارفور گفت که ده ها نفر نیز از روز شنبه در کمپ آوارگان در دارفور شمالی کشته و زخمی شدند.

یک مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت، در نیالا، مرکز استان دارفور جنوبی، دو طرف برای کنترل فرودگاه شهر با هم جنگیدند، زیرا او مجاز نبود به رسانه ها اطلاع رسانی کند.

این مقام گفت که جنگ همچنین به منطقه شرقی از جمله استان های کاسالا و القادریف در مرزهای اتیوپی و اریتره گسترش یافت. او گفت که نبردها در اطراف پایگاه های RSF و ارتش متمرکز بود.

سودان، کشوری در تقاطع خاورمیانه و جنوب صحرای آفریقا، به دلیل سابقه کودتاهای نظامی و درگیری های داخلی از زمان استقلال در دهه 1950 شناخته شده است.

این کشور با شش کشور آفریقایی مرز دارد و یک خط ساحلی استراتژیک در دریای سرخ دارد. درگیری داخلی ده ساله منجر به جدایی سودان جنوبی در سال 2011 شد.