دست کم 115 نفر در سیل رواندا، اوگاندا کشته شدند

شبکه دولتی رواندا روز چهارشنبه اعلام کرد که باران شدیدی که باعث سیل و رانش زمین در غرب و شمال رواندا شد، دست کم 109 کشته برجای گذاشت، زیرا مقامات در جستجوی بازماندگانی هستند که در خانه هایشان گیر افتاده بودند.

در یک کلیپ ویدئویی که توسط آژانس رادیو و تلویزیون رواندا ارسال شده بود، آب گل آلود به سرعت در جاده ای که آب گرفته بود جاری شد و خانه ها را ویران کرد.

فرانسوا هابیتگکو، فرماندار ایالت غربی رواندا به رویترز گفت: «الویت اصلی ما اکنون رسیدن به هر خانه ای است که آسیب دیده است تا اطمینان حاصل کنیم که می توانیم هر فردی را که ممکن است به دام افتاده است نجات دهیم.

وی گفت: تعداد کشته شدگان در این استان 95 نفر است. تعداد 109 نفر از صدا و سیمای دولتی شامل کشته شدگان منطقه دوم، استان شمالی است.

هابیتگکو گفت که برخی از افراد نجات یافته و به بیمارستان منتقل شده اند، اما او تعداد آنها را نگفت.

سیل
مردی روز سه شنبه از میان آب های سیل در غرب رواندا عبور می کند. (تلویزیون رواندا/ آسوشیتدپرس)

او گفت که بیشترین آسیب را در استان غربی روتسیرو با 26 کشته و نیابیهو با 19 کشته، در حالی که 18 نفر در روباوو و نگوروررو جان خود را از دست دادند.

Habitegeko گفت که باران حدود ساعت 6 بعد از ظهر روز سه شنبه شروع شد و رودخانه Sebeya از کناره های خود خارج شد.

او گفت: «خاک از قبل از بارندگی روزهای گذشته خیس شده بود که باعث رانش زمین شد و جاده ها را مسدود کرد.

آژانس هواشناسی رواندا میزان بارندگی در ماه مه را برای این کشور شرق آفریقا پیش بینی کرده است.

مرگبار شروع به سال

استان‌های غربی و شمالی و کیگالی، پایتخت، به‌ویژه تپه‌آلود هستند، که آنها را در برابر رانش زمین در طول فصل بارندگی آسیب‌پذیر می‌کند.

وزارت مسئول مدیریت اضطراری ماه گذشته گزارش داد که از ژانویه تا 20 آوریل، بلایای ناشی از آب و هوا باعث کشته شدن 60 نفر، تخریب بیش از 1205 خانه و آسیب به 2000 هکتار زمین در سراسر رواندا شده است.

به گفته صلیب سرخ اوگاندا، در همسایگی اوگاندا در نزدیکی مرز با رواندا، شش نفر در شب چهارشنبه در منطقه ای در جنوب غربی منطقه کیسورو، پس از باران شدید منطقه کوهستانی جان خود را از دست دادند.

صلیب سرخ در بیانیه ای اعلام کرد: پنج نفر از کشته شدگان از یک خانواده هستند و کارگران اورژانس حفاری را برای بیرون آوردن اجساد آغاز کرده اند.

اوگاندا نیز از اواخر ماه مارس شاهد باران های شدید و مداوم بوده است و در روزهای اخیر رانش زمین در مناطق مرتفع دیگر مانند کاسه در نزدیکی کوه های رونزوری گزارش شده است که سیل و سیل خانه ها را ویران کرده و صدها نفر را آواره کرده است.