رئیس جمهور اوگاندا لایحه ضد دگرباشان جنسی را که شامل مقررات مجازات اعدام است، به قانون امضا کرد

یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، یکی از سخت‌ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی در جهان، از جمله مجازات اعدام برای «همجنس‌بازی تشدید شده» را امضا کرده است، اما این قانون برخلاف محکومیت‌های غرب و تحریم‌های احتمالی اهداکنندگان کمک است.

روابط همجنس‌گرایان قبلاً در اوگاندا، مانند بیش از 30 کشور آفریقایی، غیرقانونی بود، اما قانون جدید بسیار فراتر می‌رود.

مجازات اعدام برای برخی رفتارها، از جمله انتقال یک بیماری لاعلاج مانند HIV/AIDS از طریق رابطه جنسی همجنس گرایان، و 20 سال حبس برای “ترویج” همجنسگرایی تعیین می شود.

کلر بیاروگابا، فعال حقوق اوگاندا، گفت: «رئیس‌جمهور اوگاندا امروز همجنس‌هراسی و ترنس‌هراسی تحت حمایت دولت را قانونی کرده است. “این یک روز بسیار تاریک و غم انگیز برای جامعه LGBTIQ، متحدان ما و کل اوگاندا است.”

او و سایر فعالان قول داده اند که قانون را به چالش بکشند، که در عکسی که ریاست جمهوری اوگاندا آن را در توئیتر منتشر کرده بود، موسونی روی میز خود با خودکار طلایی امضا کرد.

این رهبر 78 ساله همجنسگرایی را “انحراف از حالت عادی” خوانده و از قانونگذاران خواسته است در برابر فشار “امپریالیستی” مقاومت کنند.

محکومیت های دولتی و شرکتی

پس از آنکه دولت های غربی در ابتدا برخی از کمک ها را به حالت تعلیق درآوردند، محدودیت های ویزا را اعمال کردند و همکاری های امنیتی را محدود کردند، یک قانون کمتر محدود کننده ضد دگرباشان جنسی در سال 2014 توسط یک دادگاه داخلی به دلایل رویه ای لغو شد.

اوگاندا سالانه میلیاردها دلار کمک خارجی دریافت می کند و اکنون ممکن است با دور دیگری از تحریم ها روبرو شود.

آسومان باسالیروا، حامی این لایحه، به خبرنگاران گفت که ویزای آمریکا آنیتا آمانگ، رئیس مجلس، پس از امضای قانون لغو شد. Among و سفارت ایالات متحده در اوگاندا بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

کاخ سفید این لایحه را پس از تصویب اولین بار در ماه مارس محکوم کرد و ماه گذشته، دولت ایالات متحده گفت که در حال ارزیابی پیامدهای این قانون برای فعالیت‌های اوگاندا تحت PEPFAR، برنامه شاخص HIV/AIDS است.

PEPFAR، صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا و برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ‌آی‌وی/ایدز (UNAIDS) در بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه گفتند که این قانون مبارزه اوگاندا با اچ‌آی‌وی را “در خطر جدی” قرار داده است.

گوش کن | ترس فعالان برای هموطنان اوگاندایی به دلیل لایحه ضد دگرباشان جنسی:

همانطور که اتفاق می افتد6:37یک فعال حقوق دگرباشان جنسی از هموطنان اوگاندایی خود می ترسد اما ساکت نخواهد شد

پارلمان اوگاندا این هفته یک لایحه سختگیرانه ضد همجنسگرایان را تصویب کرد که شناسایی به عنوان LGBTQ را جرم می داند. Kasha Jacqueline Nabagesera، فعال حقوق دگرباشان جنسی اوگاندا، به نیل کوکسال، مجری برنامه As It Happens می گوید که چرا هویت همجنسگرایانه خود را پنهان نمی کند و همچنان برای حقوق LGBTQ در این کشور آفریقای شرقی صحبت می کند.

دومینیک آرنال، مدیر اجرایی Open For Business، ائتلافی از شرکت‌هایی که شامل گوگل و مایکروسافت است، گفت که این گروه عمیقاً ناامید شده است.

او گفت: “داده های ما نشان می دهد که این قانون با منافع پیشرفت اقتصادی و رفاه همه مردم در اوگاندا مغایرت دارد.”

بیم آن می رود که کشورهای دیگر نیز از آن پیروی کنند

اتحادیه اروپا محکومیت خود را از ماه مارس تکرار کرد، در حالی که نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که این قانون دستورالعملی برای نقض سیستماتیک حقوق اوگاندا است.

در توییتر آمده است: «از اینکه لایحه سخت‌گیرانه و تبعیض‌آمیز ضد همجنس‌بازی اکنون قانون شده است، وحشت داریم.

این اقدام اوگاندا می تواند قانونگذاران سایر کشورهای این قاره را تشویق کند که از این روش پیروی کنند.

پژوهشگر دیده بان حقوق بشر: “ما شاهد الگوهای مشابه در کشورهای دیگر در منطقه هستیم. ما شاهد حملات به LGBTQ در بوروندی، لفاظی های بسیار خصمانه در کنیا و تانزانیا از سوی شخصیت های عمومی و رسانه های اجتماعی هستیم. این بسیار خصمانه بوده است.” اوریم نیکو به CBC گفت جاری در ماه مارس.

موسوینی لایحه اولیه را به قانونگذاران پس فرستاده بود و از آنها خواسته بود که برخی مفاد را کاهش دهند. نسخه اصلاح شده تصریح می کند که صرفاً شناسایی به عنوان LGBTQ جرم نیست و اقدامی را اصلاح کرد که افراد را ملزم به گزارش فعالیت های همجنس گرا می کرد تا فقط در صورت درگیر بودن کودک نیاز به گزارش داشته باشند.