رادیو تلسکوپ عظیم پورتوریکو فرو می ریزد

یک تلسکوپ رادیویی عظیم و آسیب دیده در پورتوریکو که بیش از نیم قرن نقشی اساسی در اکتشافات نجومی داشته است ، روز سه شنبه کاملاً خراب شد.

سکوی گیرنده 816 تنی این تلسکوپ بیش از 122 متر زیر صفحه منعکس کننده قرار گرفت.

بنیاد ملی علوم آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که رصدخانه Arecibo تعطیل خواهد شد. یک کابل کمکی در ماه آگوست جدا شد و باعث ایجاد 30 میلی متر بشقاب روی بشقاب به عرض 305 متر و آسیب رساندن به سکوی گیرنده ای شد که بالای آن آویزان بود. سپس یک کابل اصلی در اوایل ماه نوامبر خراب شد.

این سقوط بسیاری از دانشمندان را که به بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان اعتماد کرده بودند ، مبهوت خود کرد.

جاناتان فریدمن که 26 سال به عنوان همکار ارشد تحقیقات در رصدخانه کار کرد و هنوز هم در مجاورت آن زندگی می کند ، گفت: “به نظر می رسید مثل یک غرش. من دقیقاً می دانستم که این چیست.” “من فریاد می کشیدم. شخصاً از کنترل خارج شده بودم … کلماتی برای بیان آن ندارم. این یک احساس بسیار وحشتناک و عمیق است.”

فریدمن یک تپه کوچک در نزدیکی خانه خود را دوید و سو susp ظن خود را تأیید کرد: ابری از گرد و غبار در هوای محل سازه آویزان بود و امیدهایی را که برخی دانشمندان در مورد تعمیر تلسکوپ داشتند ، از بین برد.

کارمن پنتوجا ، ستاره شناس و استاد دانشگاه پورتوریکو که برای دکترا از تلسکوپ استفاده کرده است ، گفت: “این ضرر بزرگی است.” “این یک فصل از زندگی من بود.”

دانشمندان در سراسر جهان از مقامات آمریكایی و دیگران درخواست می كردند تا تصمیم NSF را برای بستن رصدخانه برگردانند. NSF در آن زمان گفت كه قصد دارد سرانجام مركز بازدیدكنندگان را بازگشایی كند و عملیات موجود در دارایی های باقیمانده رصدخانه را بازیابی كند ، از جمله دو تاسیسات LIDAR خود كه برای تحقیقات جو و یونوسفر فوقانی استفاده می شود ، از جمله تجزیه و تحلیل داده های پوشش ابر و بارش.

این تلسکوپ در دهه 1960 و با پول وزارت دفاع در میان فشار برای توسعه دفاع موشکی ضد بالستیک ساخته شد. این طوفان ، رطوبت گرمسیری و رشته های اخیر زمین لرزه را در 57 سال فعالیت خود تحمل کرده است.

از این تلسکوپ برای ردیابی سیارک های موجود در مسیر زمین ، انجام تحقیقاتی که منجر به دریافت جایزه نوبل شده و تعیین احتمال بالقوه قابل سکونت بودن یک سیاره استفاده شده است. همچنین به عنوان یک محل آموزش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خدمت می کرد و سالانه حدود 90،000 بازدید کننده داشت.

آبل مندز ، استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه پورتوریکو در آریسیبو که از تلسکوپ برای تحقیق استفاده کرده است ، گفت: “من از آن دسته دانشجویانی هستم که در جوانی از آن دیدن کردم و الهام گرفتم.” “جهان بدون رصدخانه ضرر می کند ، اما پورتوریکو حتی بیشتر هم می بازد.”

وی آخرین بار از تلسکوپ در تاریخ 6 آگوست ، درست چند روز قبل از سوکت نگهدارنده کابل کمکی که از بین رفته بود ، در آنچه کارشناسان معتقدند خطای ساخت است ، خراب شد. بنیاد ملی علوم ، صاحب رصدخانه ای که توسط دانشگاه فلوریدا مرکزی اداره می شود ، گفت خدمه ای که پس از حادثه اول این سازه را ارزیابی کردند ، تشخیص دادند که کابلهای باقیمانده می توانند از وزن اضافی استفاده کنند.

اما در تاریخ 6 نوامبر ، کابل دیگری خراب شد.

سخنگوی رصدخانه گفت که هیچ اظهار نظری در این باره نمی شود و سخنگوی دانشگاه فلوریدا مرکزی درخواست های اظهار نظر را پاسخ نداد.

دانشمندان از این تلسکوپ برای مطالعه تپ اخترها برای شناسایی امواج گرانشی و همچنین جستجوی هیدروژن خنثی استفاده کرده اند که می تواند نحوه شکل گیری برخی ساختارهای کیهانی را آشکار کند. حدود 250 دانشمند در سراسر جهان هنگام بستن رصدخانه در ماه آگوست از آن استفاده می کردند ، از جمله مندز ، که در حال مطالعه ستاره ها برای کشف سیارات قابل سکونت بود.

وی گفت: “من در تلاش برای بهبودی هستم.” “من هنوز خیلی تحت تأثیر قرار گرفته ام.”