رهبر آژانس مهاجرت مکزیک، دیگران در آتش سوزی مرگبار مهاجران متهم می شوند

مقام ارشد مهاجرت مکزیک در آتش سوزی ماه گذشته که منجر به کشته شدن 40 مهاجر در سیوداد خوارز شد، با اتهامات جنایی روبرو خواهد شد و دادستان های فدرال می گویند که او در جلوگیری از فاجعه با وجود نشانه های قبلی از مشکلات در مراکز بازداشت آژانس خود کوتاهی کرده است.

تصمیم برای تشکیل پرونده علیه فرانسیسکو گاردونو، رئیس موسسه ملی مهاجرت مکزیک، اواخر روز سه شنبه توسط دفتر دادستان کل فدرال اعلام شد.

این به دنبال درخواست‌های مکرر از داخل مکزیک و برخی از کشورهای آمریکای مرکزی مبنی بر متوقف نشدن پرونده پنج مقام سطح پایین، نگهبانان و یک مهاجر ونزوئلایی بود که قبلاً در این پرونده با اتهامات قتل روبرو هستند.

خشم در ابتدا روی دو نگهبان متمرکز شد که در حال فرار از آتش سوزی 27 مارس، بدون باز کردن قفل در سلول برای فرار مهاجران دیده شدند. اما رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اوایل روز سه شنبه گفت که آنها کلید را در اختیار ندارند.

در این بیانیه آمده است که دفتر دادستان کل گفت که چندین افسر دیگر آژانس گاردونو نیز به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود با اتهاماتی روبرو خواهند شد، اما دادستان توضیحی نداده است که چه اتهامی مشخص است و یا مقامات را شناسایی نکرده اند.

دادستان ها گفتند که این پرونده “الگوی بی مسئولیتی” را نشان می دهد.

دفتر مطبوعاتی آژانس مهاجرت که سرپرستان گاردونو به پیام ها و تماس های تلفنی درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.

به نظر می رسد رئیس جمهور از محافظان دفاع می کند

دادستان ها گفتند که پس از آتش سوزی در یک بازداشتگاه دیگر در ایالت ساحلی خلیج فارس در تاباسکو در سال 2020، یک نفر کشته و 14 نفر مجروح شدند، آژانس مهاجرت می دانست که مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود، اما ادعا کرد که اقدامی نکرده است.

مدت‌هاست شکایت‌هایی درباره فساد و شرایط بد در بازداشتگاه‌های مهاجران مکزیک وجود دارد، اما هرگز به طور جدی به آنها رسیدگی نشده است.

مردی با پیراهن سفید در حال صحبت با میکروفون در پشت تریبون نشان داده شده است.
کمیسر موسسه ملی مهاجرت (INM) فرانسیسکو گاردونو در 19 مارس 2021 در Tuxtla Gutierrez، مکزیک نمایش داده می شود. انتظار می‌رود که گاردونو در آتش‌سوزی ماه گذشته که ده‌ها نفر را در یک مرکز مهاجران کشته بود، متهم شود. (ژاکوب گارسیا/رویترز)

اظهارات لوپز اوبرادور در مورد نگهبانان آتش سوزی ماه گذشته در شهر مرزی سیوداد خوارز در همان روزی بیان شد که اجساد 17 مهاجر گواتمالایی و شش هندورایی کشته شده در آتش سوزی به کشورشان بازگردانده شد.

مشخص نیست که اظهارات لوپز اوبرادور چه تأثیری بر محاکمه نگهبانانی که قبلاً به دلیل آتش سوزی بازداشت شده بودند، داشته باشد.

لوپز اوبرادور گفت: “در بسته بود، زیرا شخصی که کلیدها را در اختیار داشت، آنجا نبود.”

ویدئویی از یک دوربین امنیتی در داخل این مرکز نشان می‌دهد که نگهبانان در حال دور شدن با آتش‌سوزی در اواخر ماه مارس در داخل سلولی که مهاجران را در خود نگه می‌دارند، آغاز شد.

دیده می شود که نگهبانان با عجله از محل دور می شوند و به نظر می رسد که آنها هیچ تلاشی برای رهاسازی مهاجران انجام نداده اند.

یک مهاجر ونزوئلایی در اعتراض به آنچه که ظاهراً فکر می‌کرد برنامه‌هایی برای جابه‌جایی یا اخراج مهاجران بود، تشک‌های فوم در بازداشتگاه را آتش زد.

مهاجران گواتمالایی به کشور بازگردانده شدند

در گواتمالا سیتی، بستگان قربانیان در یک پایگاه نیروی هوایی با گل‌ها و عکس‌های متوفیان گرد هم آمدند تا بازگشت خود را نشان دهند.

صدای زنانه ای شنیده می شود که در میان هق هق های حاضران در حالی که تابوت ها را تخلیه می کردند و در یک ردیف قرار می دادند و به اقوام اجازه نزدیک شدن به آنها می دادند، “پسرم، عشق من” صدا می زد.

گوش کن | آنچه آتش سوزی مرگبار در سیوداد خوارز درباره بحران مهاجران می گوید:

هیچ چیز خارجی نیست26:57آنچه آتش سوزی مرگبار در سیوداد خوارز درباره بحران مهاجران می گوید

هواپیماهای نظامی مکزیک اجساد 6 مهاجر را به هندوراس و 17 مهاجر را به گواتمالا منتقل کردند. مقامات می گویند 19 نفر از 40 کشته شده اهل گواتمالا هستند، اما دو جسد هنوز در مرحله تایید هویت هستند.

11 گواتمالایی دیگر نیز در این آتش سوزی زخمی شدند.

ماریو بوکارو، وزیر خارجه گواتمالا، اجساد را که قرار بود از طریق زمین به زادگاهشان در 9 استان مختلف منتقل شوند، همراهی کرد.

هفته گذشته اجساد برخی از مهاجران سالوادور به السالوادور بازگردانده شد. تاکنون 31 جسد به کشورشان بازگردانده شده است.