رهبر Tigray از نخست وزیر اتیوپی خواست تا نیروهای خود را از منطقه خارج کند

رهبر فراری منطقه Tigray در اتیوپی روز دوشنبه نخست وزیر ابی احمد را به “جلوگیری از جنون” و عقب نشینی نیروها از منطقه دعوت کرد زیرا وی اظهار داشت دو روز پس از اعلام پیروزی ابی “جنگ در هر جبهه” ادامه دارد.

Debretsion Gebremichael ، در یک مصاحبه تلفنی با آسوشیتدپرس ، گفت که او در نزدیکی Mekele ، پایتخت Tigray باقی مانده است ، که ارتش اتیوپی روز شنبه گفت که اکنون کنترل آن را کنترل می کند. رهبر Tigray به دور از پذیرش اعلام پیروزی ابی ، اظهار داشت که “ما مطمئن هستیم که پیروز خواهیم شد.”

وی همچنین نیروهای اتیوپی را به انجام “کارزاری نسل کشی” علیه مردم Tigray متهم کرد. در حالی که منطقه Tigray هنوز یک ماه پس از آغاز جنگ قطع شده است ، هیچ کس نمی داند که چه تعداد کشته شده اند و تأیید ادعاهای طرف های درگیر دشوار است.

پس از کنار گذاشتن جبهه آزادیخواهی مردم Tigray که پس از روی کار آمدن در اوایل سال 2018 ، هر دولت دیگری دولت را غیرقانونی می داند.

رهبر Tigray گفت ، این جنگ در مورد تعیین سرنوشت منطقه حدود شش میلیون نفری است و “تا زمان حمله مهاجمان ادامه خواهد یافت.” وی اظهار داشت که نیروهای وی تعداد نامعینی “اسیر” در میان نیروهای اتیوپی ، از جمله خلبان هواپیمای جنگنده را که طرف وی ادعا می کند در آخر هفته سرنگون کرده است ، در دست داشتند.

تماشا کنید | به گفته کارشناسان ، جنگ علیرغم اعلام پیروزی اتیوپی احتمالاً ادامه خواهد داشت:

اتیوپی جستجو برای یافتن رهبران جبهه آزادیبخش خلق Tigray را آغاز کرده بود. کارشناسان می گویند جنگ علی رغم اعلام دولت احتمالاً ادامه خواهد یافت. 2:02

رهبر Tigray همچنین اظهار داشت که نیروهایش هنوز چندین موشک دارند و “هر زمان که بخواهیم می توانیم از آنها استفاده کنیم” – اگرچه وی س aboutال مربوط به حمله به آدیس آبابا ، پایتخت اتیوپی را رد کرد و گفت هدف اصلی “پاک کردن Tigray از مهاجمان ” او دوباره ابی را به همکاری با اریتره همسایه در حمله به Tigray متهم کرد ، چیزی که دولت اتیوپی آن را انکار کرده است.

در مورد ایده گفتگو با دولت ، چیزی که ابی بارها آن را رد کرده است ، رهبر Tigray گفت که “به محتوای آن بستگی دارد” و نیروهای اتیوپی ابتدا باید منطقه را ترک کنند.

وی گفت: “تلفات غیرنظامیان بسیار زیاد است ،” هرچند که او تخمین هیچ گونه تخمینی از تلفات را تکذیب کرد. وی نیروهای اتیوپیایی را به “غارت هرجا که رفتند” متهم کرد.

وی گفت: “درد و رنج هر روز بیشتر و بیشتر می شود” و آن را مجازات جمعی علیه مردم Tigray به دلیل اعتقادشان به رهبران خود خواند.

ایالات متحده و سازمان ملل از خصومت ها ابراز نگرانی می کنند

این جنگ تهدید به بی ثبات سازی اتیوپی ، محل اصلی شاخ استراتژیک آفریقا و همسایگان آن است.

ابی در اظهارات روز دوشنبه به قانونگذاران ادعا کرد که “نیروهای دفاعی حتی یک نفر را در هیچ شهری نکشته اند. هیچ نظامی ارتش نمی توانست شایستگی بهتری از ما نشان دهد.” اما یکی از وزرای کابینه خودش ، زادیگ ابراها ، روز شنبه به AP گفت که “ما تلفات غیرنظامیان را بسیار پایین نگه داشته ایم.”

سخنگوی گفت ، مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا روز دوشنبه با ابی صحبت كرد – این اولین بار است كه از زمان آغاز جنگ مشخص است – و “نگرانی شدید در مورد درگیری های مداوم و خطرات درگیری را تأكید كرد.” پمپئو همچنین “خواستار پایان کامل جنگ و گفتگوی سازنده برای حل بحران” و دسترسی بشردوستانه و حمایت از غیرنظامیان ، از جمله پناهندگان شد.

ابی احمد ، نخست وزیر اتیوپی روز دوشنبه با مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مورد اوضاع جاری صحبت کرد. (مولوگتا آینه / آسوشیتدپرس)

استفان دوژاریک ، سخنگوی سازمان ملل گفت ، آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه تماسی از ابی دریافت کرد تا او را در مورد اوضاع کشور مطلع سازد.

دوجاریک گفت: “دبیرکل بار دیگر بر احترام کامل به حقوق بشر و همچنین دسترسی بشردوستانه برای خود و شرکای بشردوستانه تأکید کرد.” “دبیرکل همچنین گفت که اتیوپی نیاز به یک آشتی واقعی و بدون تبعیض و در کشوری دارد که هر جامعه ای باید احساس احترام کند و بخشی از اتیوپی باشد.”

ترس از افزایش بحران انسانی گسترده

کمیته صلیب سرخ بین المللی اعلام کرده است که بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در منطقه تیگرای “به میزان خطرناکی” تجهیزات لازم برای مراقبت از مجروحان را کم می کنند. غذا نیز کم می شود ، نتیجه قطع منطقه از کمک های خارجی.

ترس از یک فاجعه انسانی گسترده در حال افزایش است. سازمان ملل قادر به دسترسی به منطقه Tigray نبوده است. گروه های حقوق بشر و سایرین نگران قساوت هایی هستند که ممکن است با ترمیم حمل و نقل و سایر ارتباطات رخ دهد.

پناهندگان در ساحل اتیوپی رودخانه ای که سودان را از اتیوپی جدا می کند در نزدیکی یک اردوگاه ترانزیتی قرار دارند که کسانی را که از جنگ در Tigray فرار می کنند ، در خود جای داده است. (باز راتنر / رویترز)

تقریباً یک میلیون نفر آواره شده اند ، از جمله حدود 44000 نفر که به سودان گریخته اند. اردوگاه هایی در Tigray که محل زندگی 96000 پناهنده اریترایی است در آتش گرفته اند.

فیلیپو گراندی ، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز یکشنبه گفت: “ما قبل از هر چیز به دسترسی نیاز داریم” به Tigray ، افزود که همكاران سازمان ملل در آدیس آبابا در حال گفتگو با دولت هستند. دولت ابی قول داده است که “یک راهرو بشردوستانه” توسط خود او اداره شود ، اما سازمان ملل بر اهمیت بی طرفی تأکید کرده است.

کمیسیون حقوق بشر اتیوپی روز دوشنبه از دولت خواست که خدمات اولیه و کمک های بشردوستانه را به سرعت به منطقه Tigray بازگرداند و اجازه دهد تحقیقات مستقل در مورد “نقض شدید حقوق بشر” فراهم شود. همچنین ابراز نگرانی در مورد پروفایل مشخصات Tigrayans قومی کرد.