روسیه به جای اوکراین بمب قدرتمندی را بر روی شهر خود می اندازد

هنگامی که یک انفجار قوی یکی از شهرهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را لرزاند، ساکنان فکر کردند که این یک حمله اوکراینی است. اما ارتش روسیه به سرعت اعتراف کرد که این بمبی بوده که به طور تصادفی توسط یکی از هواپیماهای جنگی خود پرتاب شده است.

بلگورود، شهری با 340 هزار نفر جمعیت در حدود 40 کیلومتری شرق مرز، با حملات پهپادی منظم روبرو شده است که مقامات روسیه آن را ارتش اوکراین مقصر می دانند، اما انفجار اواخر روز پنجشنبه بسیار قوی تر از هر چیزی بود که ساکنان آن قبلا شنیده بودند.

شاهدان گزارش دادند که صدای خش خش کم و به دنبال آن انفجاری که باعث لرزش ساختمان های آپارتمانی در مجاورت و پرتاب یک ماشین روی پشت بام مغازه شد. این یک دهانه به عرض 20 متر در وسط یک بلوار پر درخت که در کنار ساختمان‌های آپارتمانی قرار داشت، بر جای گذاشت، شیشه‌های آن‌ها شکست، چندین خودرو آسیب دید و دو نفر از ساکنان آن زخمی شدند. فرد سومی بعداً به دلیل فشار خون بالا در بیمارستان بستری شد.

بلافاصله پس از انفجار، مفسران و وبلاگ نویسان نظامی روسی با تئوری هایی مبنی بر اینکه اوکراین از چه سلاحی برای این حمله استفاده کرده است، غوغا کردند. بسیاری خواستار یک قصاص قدرتمند شدند.

دو مرد در حال مکالمه در یک خیابان در یک عکس شبانه با آسیب و آوار در پس زمینه نشان داده شده اند.
شهردار بلگورود، والنتین دمیدوف، سمت چپ، و یک فرد ناشناس در نزدیکی صحنه برخورد صحبت می کنند. (والنتین دمیدوف/تلگرام/رویترز)

اما حدود یک ساعت بعد، وزارت دفاع روسیه اذعان کرد که انفجار ناشی از سلاحی است که به طور تصادفی توسط یکی از بمب افکن های Su-34 خود پرتاب شده است. جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما کارشناسان نظامی گفتند که احتمالاً این سلاح یک بمب قدرتمند 500 کیلوگرمی است.

در انفجار روز پنجشنبه، ظاهراً قرار بود این سلاح پس از برخورد با کمی تأخیر منفجر شود تا به تأسیسات زیرزمینی برخورد کند.

برخی از ساکنان نقل مکان کردند

فرماندار بلگورود ویاچسلاو گلادکوف گفت که مقامات محلی تصمیم گرفتند تا ساکنان یک ساختمان آپارتمان 9 طبقه در نزدیکی انفجار را به طور موقت اسکان دهند تا مطمئن شوند که آسیب ساختاری جبران ناپذیری به آن وارد نشده است.

ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد روسیه شب گذشته با پهپادهای خود منفجر شونده شاهد ساخت ایران به اوکراین حمله کرد. ستاد کل اوکراین اعلام کرد روسیه حدود 10 پهپاد را به سمت اهداف اوکراین پرتاب کرد و هشت فروند از آنها توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد.

یک مسیر روشن در آسمان بالای یک منظره شهری در شب نشان داده می شود.
موشک‌های روسیه که از منطقه بلگورود علیه اوکراین پرتاب شده‌اند در 24 مارس در آسمان خارکف اوکراین نشان داده می‌شوند. (وادیم بلیکوف/آسوشیتدپرس)

دفتر ریاست جمهوری اوکراین بامداد جمعه اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته حداقل 6 غیرنظامی در اوکراین کشته و شش غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

به گفته مقامات اوکراینی، گلوله باران و حملات موشکی روسیه بیشتر شهرها و روستاها را در مناطق نیمه اشغالی دونتسک، زاپوریژژیا و خرسون هدف قرار داده است. در خارج از این مناطق، نیروهای روسی نیز روز پنجشنبه با خمپاره به استان چرنیهیو حمله کردند. روسیه طی شبانه روز پهپادهای خود را برای حمله به کیف و همچنین مناطق پولتاوا و وینیتسیا پرتاب کرد.

نیروهای روسیه و اوکراین تا حد زیادی در بن بست قرار گرفته اند و بخش های کوچکی از زمین را در زمستان مبادله می کنند. شدیدترین نبردها در منطقه دونتسک شرقی بوده است، جایی که روسیه در حال تلاش برای محاصره شهر باخموت در برابر دفاع سرسخت اوکراین است. انتظار می رود هر دو طرف در بهار حملات شدیدتری را آغاز کنند.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه در ارزیابی نظامی روزانه خود از جنگ گفت که شرایط زمین نرم و گل و لای در بیشتر مناطق اوکراین احتمالاً عملیات را برای هر دو طرف درگیر کند خواهد کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که ایالات متحده آموزش نیروهای اوکراینی را در مورد نحوه استفاده و نگهداری از تانک های آبرامز در هفته های آینده آغاز خواهد کرد، زیرا به تلاش خود برای رساندن هر چه سریعتر آنها به میدان نبرد ادامه می دهد.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که رهبران دفاعی از سراسر اروپا و جهان در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، در تلاش‌های مداوم برای هماهنگ کردن تحویل تسلیحات و سایر تجهیزات به اوکراین گرد هم می‌آیند. انتظار می رود اواخر روز جمعه اعلام شود.

تماشا | وزیر سابق روسیه می‌گوید تحریم‌های غرب تاثیرگذار است:

در حالی که غرب به تحریم مسکو ادامه می دهد، نگرانی ها برای سلامتی رهبر زندانی اپوزیسیون روسیه افزایش یافته است

ولادیمیر میلوف، معاون وزیر انرژی سابق روسیه و مشاور الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون، تأثیر شدیدی را که به گفته او تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه می‌گذارد، بررسی می‌کنند – و درباره آخرین نگرانی‌ها درباره مسموم شدن دوباره ناوالنی صحبت می‌کنند.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ژانویه اعلام کرد که تانک‌های آبرامز را به اوکراین می‌فرستد – پس از ماه‌ها تاکید بر اینکه نگهداری و تعمیر آن‌ها بسیار پیچیده و سخت است. این تصمیم بخشی از یک مانور سیاسی گسترده‌تر بود که در را برای آلمان باز کرد تا اعلام کند تانک‌های لئوپارد 2 خود را به اوکراین می‌فرستد و به لهستان و دیگر متحدانش اجازه می‌دهد همین کار را انجام دهند.