روسیه در بزرگترین حملات هوایی اوکراین در نزدیک به 2 ماه گذشته حداقل 12 نفر را کشته است

به گفته مقامات، روسیه بامداد روز جمعه بیش از 20 موشک کروز و دو پهپاد به کیف و سایر مناطق اوکراین شلیک کرد که در نتیجه آن دست کم 12 نفر کشته شدند و به یک ساختمان مسکونی در مرکز اوکراین حمله کردند.

به گفته اداره شهر کیف، آژیرهای حمله هوایی در اولین حمله به شهر در نزدیک به دو ماه گذشته در اطراف پایتخت به صدا درآمد و نیروی هوایی اوکراین 11 موشک کروز و دو هواپیمای بدون سرنشین را بر فراز کیف رهگیری کرد.

هیچ گزارش فوری مبنی بر اصابت موشک به اهدافی در کیف وجود ندارد، اما قطعات موشک‌های رهگیری یا پهپادها به خطوط برق و جاده‌ای در یک محله آسیب رساندند. تلفات جانی گزارش نشده است.

ایهور تابورتس، فرماندار منطقه گفت، اما در اومان، در حدود 215 کیلومتری جنوب کیف، دو موشک کروز به یک ساختمان مسکونی 9 طبقه اصابت کرد و سه نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. به گفته پلیس، سه کودک از زیر آوار نجات یافتند.

اولها تورینا یکی از ساکنان این شهر به آسوشیتدپرس در محل حادثه گفت: “همه شیشه ها بیرون رفت، همه چیز بیرون رفت، حتی لوستر افتاد. همه چیز با شیشه پوشانده شد.” او گفت: «سپس یک انفجار رخ داد… ما به سختی وسایلمان را پیدا کردیم و فرار کردیم.

دو زن پشت نوار پلیس ایستاده اند.  زن سمت چپ صورتش را با دست پوشانده است.
اعضای خانواده و همسایگان بیرون از یک برج مسکونی که مورد اصابت موشک قرار گرفت، واکنش نشان می دهند. در این حمله سه نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. (کارلوس باریا/رویترز)

تورینا که شوهرش در خط مقدم می جنگد، گفت که یکی از همکلاسی های فرزندش مفقود شده است. او گفت: «نمی‌دانم کجا هستند، نمی‌دانم زنده‌اند یا نه». “من نمی دانم چرا ما باید از این همه عبور کنیم. ما هرگز کسی را اذیت نکردیم.”

زن 75 ساله کشته شد

به گفته پرسنل اورژانس حاضر در محل، یکی از افراد کشته شده در حمله عمان، یک جوان 75 ساله بود که در آپارتمان خود در یک ساختمان همسایه بود و بر اثر موج شوک انفجار دچار خونریزی داخلی شد.

سه کیسه جسد در کنار ساختمان قرار داشت و ساعاتی پس از حمله دود ادامه داشت. سربازان، غیرنظامیان و خدمه اورژانس در میان آوارهای بیرون برای قربانیان بیشتر جستجو کردند، در حالی که ساکنان وسایل را از ساختمان آسیب دیده بیرون می کشیدند.

سرهی لیساک فرماندار منطقه گفت که یک زن 31 ساله و دختر 2 ساله اش نیز در شهر دنیپرو در شرق این کشور در حمله دیگری کشته شدند. چهار نفر نیز زخمی شدند و یک خانه شخصی و یک کسب و کار آسیب دید.

دو کیسه پلاستیکی بدن - یکی سفید و دیگری سبز - روی چمن های بیرون ساختمان افتاده بود.  در سمت راست، زنی ایستاده است که دست‌هایش را روی هم قرار داده است.
یک کارگر اورژانس روز جمعه در نزدیکی بدن انسان در کیسه های پلاستیکی در نزدیکی محل ساختمان آسیب دیده در عمان ایستاده است. (کارلوس باریا/رویترز)

به گفته اداره شهر کیف، در کیف، سیستم ضد هوایی فعال شد. آژیرهای حمله هوایی حدود ساعت 4 صبح شروع شد و حدود دو ساعت بعد هشدار پایان یافت.

این اولین حمله به پایتخت از 9 مارس بود.

موشک های شلیک شده از دریا

به گفته والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، این موشک ها از هواپیماهایی که در منطقه دریای خزر عمل می کردند، شلیک شده اند.

به طور کلی، او گفت که اوکراین 21 موشک از 23 موشک کروز نوع Kh-101 و Kh-555 و همچنین دو پهپاد را رهگیری کرد.

این حملات در حالی انجام شد که ناتو اعلام کرد که متحدان و کشورهای شریک آن بیش از 98 درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده به اوکراین را در طول تهاجم و جنگ روسیه تحویل داده‌اند و توانایی‌های کی‌یف را در حالی که این کشور در فکر انجام یک ضد حمله است، تقویت کرده‌اند.

یک آتش نشان روی یک نردبان شلنگ خود را به سمت آتش سوزی در یک برج مسکونی که با موشک مورد اصابت قرار گرفته است، نشانه می گیرد.  دود از ساختمان بلند می شود که به شدت آسیب دیده است.
ساعاتی پس از حمله دود همچنان به بیرون می آمد. (کارلوس باریا/رویترز)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، متحدان اوکراین همراه با بیش از 1550 خودروی زرهی، 230 تانک و سایر تجهیزات، “مقدار زیادی مهمات” ارسال کرده و بیش از 9 تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده اند.

تخمین زده می شود که بیش از 30000 سرباز تیپ های جدید را تشکیل دهند. برخی از کشورهای شریک ناتو مانند سوئد و استرالیا نیز خودروهای زرهی تهیه کرده اند.

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این اوکراین را در موقعیت قوی برای ادامه بازپس گیری اراضی اشغالی قرار می دهد.

این حملات و اظهارات شبانه در حالی صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین روز چهارشنبه در اولین تماس شناخته شده خود از زمان تهاجم گسترده روسیه بیش از یک سال پیش، یک تماس تلفنی «طولانی و معنادار» داشتند.

اگرچه زلنسکی گفت که از تماس روز چهارشنبه تشویق شده است و مقامات غربی از اقدام شی استقبال کردند، به نظر نمی رسد که چشم انداز صلح را بهبود بخشد.

روسیه و اوکراین از نظر شرایط صلح از یکدیگر فاصله زیادی دارند و پکن – در حالی که به دنبال جایگاه خود به عنوان یک قدرت دیپلماتیک جهانی است – از انتقاد از تهاجم مسکو خودداری کرده است. دولت چین روسیه را به عنوان یک متحد دیپلماتیک در مخالفت با نفوذ ایالات متحده در امور جهانی می بیند و شی ماه گذشته از مسکو بازدید کرد.