روسیه در بزرگترین حملات هوایی اوکراین در نزدیک به 2 ماه گذشته حداقل 12 نفر را کشته است

به گفته مقامات، روسیه بامداد روز جمعه بیش از 20 موشک کروز و دو پهپاد به کیف و سایر مناطق اوکراین شلیک کرد که در نتیجه آن دست کم 12 نفر کشته شدند و به یک ساختمان مسکونی در مرکز اوکراین حمله کردند.

در مرکز شهر عمان، در حدود 215 کیلومتری جنوب کیف، آتش نشانان با آتش سوزی در یک آپارتمان مسکونی که در طبقه بالایی دچار اصابت شده بود، مقابله کردند. فرماندار منطقه ایهور تابورتس گفت که حداقل 10 نفر از جمله دو کودک کشته شدند و 9 نفر به بیمارستان منتقل شدند.

اولها تورینا یکی از ساکنان این شهر به آسوشیتدپرس در محل حادثه گفت: “همه شیشه ها بیرون رفت، همه چیز بیرون رفت، حتی لوستر افتاد. همه چیز با شیشه پوشانده شد.” او گفت: “سپس یک انفجار رخ داد. ما به سختی وسایلمان را پیدا کردیم و فرار کردیم.”

چندین زن، برخی با چهره های غمگین، پشت نوار پلیس نشان داده شده اند.
ساکنان محلی در نزدیکی محل یک ساختمان مسکونی به شدت آسیب دیده توسط موشک روسی در روز جمعه در اومان، در منطقه چرکاسی اوکراین، واکنش نشان دادند. (کارلوس باریا/رویترز)

تورینا که شوهرش در خط مقدم می جنگد، گفت که یکی از همکلاسی های فرزندش مفقود شده است. او گفت: «نمی‌دانم کجا هستند، نمی‌دانم زنده‌اند یا نه». “من نمی دانم چرا ما باید از این همه عبور کنیم. ما هرگز کسی را اذیت نکردیم.”

مشخص نیست روسیه در حملات روز جمعه چه هدفی را هدف قرار داده است، اگرچه این کشور مرتباً زیرساخت های غیرنظامی، به ویژه تأسیسات انرژی را در طول زمستان هدف قرار داده است.

از اواخر سال گذشته، روسیه تقریباً هر هفته چنین حملاتی را آغاز کرد، اگرچه با پایان زمستان کاهش یافت و کشورهای غربی گفتند که مسکو بسیاری از زرادخانه موشک‌های دوربرد خود را در تلاشی ناموفق برای منجمد کردن شهرهای اوکراین مصرف کرده است.

زن و کودکی در دنیپرو کشته شدند

به گفته پرسنل اورژانس حاضر در محل، یکی از افراد کشته شده در حمله عمان، یک جوان 75 ساله بود که در آپارتمان خود در یک ساختمان همسایه بود و بر اثر موج شوک انفجار دچار خونریزی داخلی شد.

سه کیسه جسد در کنار ساختمان قرار داشت و ساعاتی پس از حمله دود ادامه داشت. سربازان، غیرنظامیان و خدمه اورژانس در میان آوارهای بیرون برای قربانیان بیشتر جستجو کردند، در حالی که ساکنان وسایل را از ساختمان آسیب دیده بیرون می کشیدند.

چندین پرسنل اورژانس در میان آوارها و خودروهای آسیب دیده روی زمین نشان داده شده اند.
امدادگران و ساکنان روز جمعه در زیر آوار در کنار یک ساختمان مسکونی آسیب دیده در عمان به جستجوی بازماندگان می پردازند. (سرگئی سوپینسکی/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

مسکو می گوید عمداً غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد، اما حملات هوایی و گلوله باران آن هزاران نفر را کشته و شهرها و شهرک های سراسر اوکراین را ویران کرده است. کیف می‌گوید که حملات به شهرهای دور از خط مقدم، به جز ارعاب و آسیب رساندن به غیرنظامیان، هدف نظامی ندارد و آنها را به جنایت جنگی تبدیل می‌کند.

سرهی لیساک فرماندار منطقه گفت که یک زن 31 ساله و دختر دو ساله اش نیز در شهر دنیپرو در شرق این کشور در حمله دیگری کشته شدند. چهار نفر نیز زخمی شدند و یک خانه شخصی و یک کسب و کار آسیب دید.

ارتش اوکراین اعلام کرد که 21 موشک از 23 موشک کروز شلیک شده توسط روسیه را سرنگون کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور روسیه در پستی تلگرامی در کنار تصاویری از لاشه هواپیما نوشت: «این ترور روسیه باید با واکنش عادلانه اوکراین و جهان مواجه شود. “و خواهد شد.”

کیف پایتخت نیز با انفجارهایی لرزید و مقامات گزارش دادند که واحدهای پدافند هوایی 11 موشک و دو پهپاد را منهدم کردند.

یک ساختمان آسیب دیده در پیش زمینه نشان داده می شود که آتش و دود آسمان را در پس زمینه پر می کند
در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین در روز جمعه، در دنیپرو، یک آتش‌نشان در محل ذخیره‌سازی مورد حمله موشکی روسیه کار می‌کند. (Serhii Lysak/فرماندار Dnipropetrovsk/رویترز)

مقامات گفتند که دو نفر در شهر اوکراینکا در جنوب کیف زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، انفجارهایی بعد از نیمه شب در شهرهای مرکزی کرمنچوک و پولتاوا و میکولایف در جنوب نیز گزارش شده است.

ناتو ارسال مهمات و تسلیحات را مشخص می کند

این حملات در حالی انجام شد که ناتو اعلام کرد که متحدان و کشورهای شریک آن بیش از 98 درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده به اوکراین را در طول تهاجم و جنگ روسیه تحویل داده‌اند و توانایی‌های کی‌یف را در حالی که این کشور در فکر انجام یک ضد حمله است، تقویت کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، متحدان اوکراین همراه با بیش از 1550 خودروی زرهی، 230 تانک و سایر تجهیزات، “مقدار زیادی مهمات” ارسال کرده و بیش از 9 تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده اند.

تخمین زده می شود که بیش از 30000 سرباز تیپ های جدید را تشکیل دهند. برخی از کشورهای شریک ناتو مانند سوئد و استرالیا نیز خودروهای زرهی تهیه کرده اند.

مشعل جلو20:04آیا چین می تواند به صلح اوکراین کمک کند؟

استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این اوکراین را در موقعیت قوی برای ادامه بازپس گیری اراضی اشغالی قرار می دهد.

این حملات و اظهارات شبانه در حالی صورت گرفت که زلنسکی گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین روز چهارشنبه در اولین تماس شناخته شده خود از زمان تهاجم گسترده روسیه بیش از یک سال پیش، یک تماس تلفنی «طولانی و معنادار» داشتند.