زلنسکی می‌گوید در تماس با شی چین درباره صلح «عادلانه و پایدار» اوکراین گفتگو کرده است

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روز چهارشنبه برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفت و گو کرد و هدف دیرینه کیف را که ماه ها به طور علنی به دنبال چنین مذاکراتی بود، محقق کرد.

زلنسکی بلافاصله اهمیت فرصت باز کردن روابط نزدیک تر با قدرتمندترین دوست روسیه را نشان داد و وزیر سابق کابینه را به عنوان سفیر جدید اوکراین در پکن معرفی کرد.

زلنسکی با توصیف این تماس تلفنی یک ساعته “طولانی و معنادار” در توئیتر نوشت: “من معتقدم که این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه قدرتمندی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد.”

رسانه های دولتی چین گزارش دادند که شی به زلنسکی گفته است که چین نمایندگان ویژه ای را به اوکراین می فرستد و با همه طرف هایی که به دنبال صلح هستند گفتگو خواهد کرد.

شی، قدرتمندترین رهبر جهان که از محکوم کردن تهاجم روسیه خودداری کرده است، ماه گذشته به مسکو سفر کرد. از فوریه، او یک طرح صلح 12 ماده‌ای برای اوکراین را ترویج کرده است که غرب با تردید از آن استقبال کرد، اما کیف با احتیاط از آن به عنوان نشانه‌ای از علاقه چین به پایان دادن به جنگ استقبال کرد.

تماشا | شی جین پینگ در جریان مذاکرات پوتین خود را به عنوان صلح‌جو معرفی می‌کند:

شی جین پینگ با پایان یافتن مذاکرات مسکو، خود را صلح‌جو معرفی می‌کند

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پس از پایان مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو، گفت که به پیشنهاد صلح برای جنگ در اوکراین متعهد است. اما کارشناسان می گویند پیشنهاد چین ممکن است ارتباط بیشتری با عقب راندن آمریکا داشته باشد

بر اساس گزارش های رسانه دولتی چین، شی به زلنسکی گفت، چین بر ترویج گفتگوهای صلح تمرکز خواهد کرد و برای آتش بس در اسرع وقت تلاش خواهد کرد.

شی گفت: به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و یک کشور بزرگ مسئول، ما نه دست به کار خواهیم شد و نه نفت را روی آتش خواهیم ریخت و کمتر به دنبال سود بردن از آن خواهیم بود.

زلنسکی در بازخوانی این تماس در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام گفت که دو رهبر درباره «همکاری احتمالی برای برقراری صلح عادلانه و پایدار برای اوکراین» گفتگو کردند.

کاخ سفید از این تماس استقبال کرد و گفت که هیچ دانش پیشرفته ای از آن ندارد، اما گفت هنوز زود است که بگوییم آیا این تماس به توافق صلح منجر می شود یا خیر.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: این چیز خوبی است. اکنون، خواه این به نوعی جنبش صلح معنادار، یا طرح یا پیشنهاد منجر شود، فکر نمی‌کنم فعلاً این را بدانیم.»

هیچ مذاکره ای بین روسیه و اوکراین در پیش نیست

جنگ 14 ماهه در مقطعی قرار دارد و اوکراین آماده می‌شود تا در هفته‌ها یا ماه‌های آینده یک حمله متقابل را پس از حمله زمستانی روسیه آغاز کند که علی‌رغم خونین‌ترین درگیری‌ها تاکنون تنها پیشرفت‌های تدریجی داشته است.

هیچ گفتگوی صلحی در چشم نیست، کیف از روسیه خواست نیروهایش را خارج کند و مسکو اصرار دارد که اوکراین باید ادعای خود مبنی بر ضمیمه کردن مناطق تصرف شده را به رسمیت بشناسد.

زلنسکی در پست خود گفت: «هیچ صلحی به قیمت سازش های ارضی وجود ندارد.

یک سرباز یک هویتزر شلیک می کند.
یک سرباز اوکراینی روز یکشنبه یک هویتزر را در نزدیکی شهر باخموت در شرق اوکراین شلیک کرد. (صوفیه گاتیلووا/رویترز)

تمامیت ارضی اوکراین باید در مرزهای 1991 احیا شود.

مقامات اوکراینی مدت هاست که از پکن خواسته اند تا از نفوذ خود در روسیه برای کمک به پایان دادن به جنگ استفاده کند.

شی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته‌ها قبل از دستور پوتین به حمله، توافقنامه مشارکتی «بدون محدودیت» را امضا کردند.

از آن زمان، چین تحریم‌های غرب علیه مسکو را محکوم کرد، اما از حمایت آشکار از تهاجم خودداری کرد. چین همچنین به بزرگترین شریک اقتصادی روسیه تبدیل شده است و نفتی را خریداری می کند که دیگر نمی تواند در اروپا فروخته شود، اغلب با تخفیف های زیاد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از مذاکرات شی-زلنسکی گفت: ما آمادگی طرف چینی را برای تلاش برای ایجاد یک روند مذاکره یادآوری می کنیم.

ایالات متحده در ماه های اخیر گفته است که نگران ارائه تسلیحات یا مهمات چین به روسیه است، اگرچه پکن هرگونه چنین طرحی را رد می کند.

انتقاد منتقدان به پیشنهاد صلح

چین می‌گوید که برای کمک به میانجی‌گری در مناقشه به دلیل اینکه طرفی را اتخاذ نکرده است، آماده است.

یو جون، معاون بخش اوراسیا وزارت امور خارجه گفت: «کاری که چین برای کمک به حل بحران اوکراین انجام داده است، کاملاً غیرقابل قبول بوده است.

کشورهای غربی می گویند پیشنهاد صلح 12 ماده ای چین بسیار مبهم است، هیچ راه مشخصی برای خروج از جنگ ارائه نمی دهد و می تواند توسط پوتین برای ترویج آتش بس استفاده شود که باعث می شود نیروهایش کنترل سرزمین های اشغالی را در حالی که آنها دوباره سازماندهی می کنند، به دست آورند.

در اوایل این هفته، کشورهای اروپایی پس از اینکه سفیر چین در فرانسه گفت کشورهایی مانند اوکراین که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به استقلال دست یافتند، “وضعیت واقعی در حقوق بین الملل ندارند” هشدار دادند.

پکن گفت که موضعش در مورد استقلال کشورهای شوروی سابق تغییری نکرده است.