سازمان ملل هشدار داد که جنگ سودان می تواند 800000 نفر را مجبور به فرار کند

سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که ممکن است 800000 نفر از سودان فرار کنند، زیرا جناح‌های نظامی رقیب در پایتخت با وجود آتش‌بس فرضی در حال نبرد هستند و کشورهای خارجی تخلیه‌ها را زخمی کرده‌اند.

از زمانی که درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در 15 آوریل آغاز شد، صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

به نظر می رسد دورنمای کمی برای حل و فصل سریع این بحران وجود داشته باشد، بحرانی که به بخش هایی از پایتخت خارطوم آسیب رسانده، خطر جذب قدرت های منطقه ای را به همراه داشته و درگیری ها را دوباره در منطقه دارفور شعله ور کرده است.

هر دو طرف متخاصم روز یکشنبه توافق کردند که آتش بس نقض شده را تا 72 ساعت تمدید کنند. اما حملات هوایی و توپخانه روز دوشنبه در حالی که دود بر فراز خارطوم و شهرهای همجوار آویزان شده بود، به صدا درآمد.

دود بر فراز ساختمان ها بلند می شود.
روز دوشنبه دود بر فراز ساختمان‌ها در خارطوم بلند شد و درگیری‌های مرگبار بین نیروهای ژنرال رقیب در سومین هفته خود قرار گرفت. (AFP/Getty Images)

رئوف مازو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت که آژانس او ​​در حال برنامه ریزی برای مهاجرت 815000 نفر از جمله 580000 سودانی و همچنین پناهندگان خارجی است که اکنون در کشور زندگی می کنند. او گفت که تاکنون حدود 73000 نفر سودان را ترک کرده اند.

عبدو دینگ، هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل در سودان، روز دوشنبه هشدار داد که بحران انسانی در این کشور در حال تبدیل شدن به یک “فاجعه تمام عیار” است. او گفت که غیرنظامیان به بخش‌هایی از سودان پناه می‌برند که کمتر تحت تأثیر جنگ قرار گرفته یا به کشورهای همسایه گریخته‌اند و این امر خطر «اثر سرریز منطقه‌ای بحران» را افزایش می‌دهد.

ولکر پرتس، مقام ارشد سازمان ملل در سودان نیز نسبت به یک “بحران انسانی بزرگ” هشدار داد زیرا مردم در حال کمبود غذا و آب شیرین در خارطوم هستند و جنگ به سیستم های آب آسیب رسانده است.

یک زن و دو بچه در اتوبوس نشسته اند.
هنگامی که مسافران فراری از سودان در 28 آوریل پس از تخلیه آنها از خارطوم، پایتخت سودان، به گذرگاه زمینی ارجین مصر می رسند، خانواده ای در اتوبوس نشسته اند. (محمد عبد الغنی/ رویترز)

جمیله، زنی که هنوز با خانواده اش در خارطوم است، فقط یک وعده در روز می خورد، زیرا غذای کمی در دسترس است. نیروهای RSF در مقابل خانه آنها مستقر هستند و از خروج خودداری می کنند. او گفت: «صدای درگیری تمام روز در گوش ماست.

مصر اعلام کرد که 40000 سودانی از مرزهای این کشور عبور کرده اند، در حالی که دیگران به چاد، سودان جنوبی و اتیوپی رفته اند یا با قایق های تخلیه بر فراز دریای سرخ سفر کرده اند.

برخی از سودانی‌های آواره داخلی در مراکزی مانند اتباره در شمال شرق خارطوم جمع می‌شوند و در حال انجام برنامه‌هایی هستند یا به سمت مرزهای مصر و چاد می‌روند.

مصطفی عمرو ابرو، سخنگوی آژانس پناهندگان سودانی، گفت که بیش از 70000 پناهجوی سودان جنوبی که در خارطوم زندگی می کردند به استان نیل سفید همسایه این کشور گریختند و در کمپ های شلوغ ساکن شدند.

او گفت که دست کم 10 کامیون در روز از مردمی که از خارطوم فرار می کنند به ورود خود ادامه می دهند و این امر توانایی های آژانس را تحت فشار قرار می دهد. بر اساس آمار سازمان ملل، سودان میزبان بیش از 1.3 میلیون پناهنده از جمله 800000 نفر از سودان جنوبی است.

سودانی‌هایی که به خیابان‌ها می‌روند صحنه‌هایی از ویرانی را توصیف کرده‌اند.

مردم در نزدیکی مغازه ها قدم می زنند.
این تصویری است که در روز یکشنبه از مرکز شهر اتباره، شهری در شمال سودان گرفته شده است، جایی که هزاران نفر پس از فرار از جنگ در پایتخت خارطوم به آنجا نقل مکان کرده اند. (خالد عبدالعزیز/رویترز)

محمد عزالدین یکی از ساکنان خارطوم گفت: “ما اجساد را دیدیم. منطقه صنعتی که همه غارت شد. ما افرادی را دیدیم که تلویزیون ها را بر پشت خود حمل می کردند و گونی های بزرگی را که از کارخانه ها غارت شده بودند.”

بسیاری از جان خود در جنگ قدرت بین رئیس ارتش و رئیس RSF که پس از کودتای 2021 کنترل دولت را به اشتراک گذاشته بودند، اما بر سر انتقال برنامه ریزی شده به حکومت غیرنظامی ناامید شدند، نگران هستند.

وزارت بهداشت اعلام کرد حداقل 528 نفر کشته و 4599 نفر زخمی شده اند. سازمان ملل متحد تعداد مشابهی از کشته شدگان را گزارش کرده است، اما معتقد است تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

تماشا | کانادا پروازهای هوایی از سودان را متوقف کرد:

شکستن درگیری سودان و اینکه چه کسی به این جنگ دامن می زند

پایتخت سودان در حالی که دو جناح رقیب برای کنترل می جنگند، به یک منطقه جنگی تبدیل شده است، اما کشورهای دیگر نیز در این زمینه نقش دارند. خالد مدانی، دانشیار مک گیل و سامانتا نات، رئیس جمهور وار چایلد کانادا، چگونگی کمک نیروهای خارجی به جنگ را توضیح می دهند.

دولت‌های خارجی طی یک هفته گذشته شهروندان خود را در یک سری عملیات هوایی، دریایی و زمینی خارج کرده‌اند، اگرچه چندین کشور به تلاش‌های خود پایان داده‌اند.

کسانی که باقی مانده اند با سختی و خطر روبرو هستند.

عبدالباگی، آرایشگر در خارطوم که گفت باید به کار خود ادامه دهد، زیرا قیمت ها در حال افزایش است، گفت: “دو یا سه ساعت سر کار حاضر می شوم، سپس در را می بندم زیرا امن نیست.”

بیمارستان ها در محاصره

عطیه عبدالله عطیا، دبیر سندیکای پزشکان سودان که تلفات غیرنظامیان را ردیابی می کند، گفت که بسیاری از بیمارستان ها در پایتخت به دلیل جنگ از خدمت یا غیرقابل دسترس هستند، در حالی که برخی دیگر توسط جناح های متخاصم، به ویژه نیروهای RSF اشغال شده اند.

گزارش شده است که بیش از دو سوم بیمارستان‌ها در مناطقی که درگیری‌های فعال وجود دارد، از دسترس خارج شده‌اند و جنگجویان منابع رو به کاهش را غارت می‌کنند.

سازمان ملل و سایر سازمان های امدادی خدمات خود را قطع کرده اند، اگرچه برنامه جهانی غذا اعلام کرد که پس از کشته شدن کارکنان در اوایل جنگ، از روز دوشنبه عملیات در مناطق امن تر را از سر می گیرد.

سربازان به یک مرد مسن، یک زن و دو کودک کمک می کنند تا سوار هواپیما شوند.
سربازان آمریکایی روز یکشنبه آمریکایی ها را تا یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در بندر سودان اسکورت کردند. (اسمووال عبدالله/ آسوشیتدپرس)

مارتین گریفیتس، یک مقام ارشد در امور بشردوستانه و امدادرسانی اضطراری، گفت که سازمان ملل از تأثیر جنگ بر سودان و منطقه گسترده تر می ترسد و هشدار داد که کشور در “نقطه شکست” قرار دارد.

گریفیث که روز سه شنبه از سودان دیدن می کند، گفت: «مقیاس و سرعت آنچه در سودان در حال رخ دادن است بی سابقه است. آژانس ها از طریق بندر سودان کالا وارد می کنند، اما برای انتقال آنها به خارطوم به تضمین های امنیتی نیاز دارند.

نقض آتش بس ادامه دارد

هر دو طرف روز دوشنبه گفتند که بدون اظهار نظر مستقیم در مورد نقض آتش بس در حال پیشرفت هستند.

پرتس که از پورت سودان صحبت می کرد، گفت: مذاکرات در مورد آتش بس پایدار ممکن است در عربستان سعودی یا سودان جنوبی انجام شود. او گفت که اولی ممکن است از نظر لجستیکی آسان‌تر باشد، اگرچه هر طرف به عبور امن از قلمرو طرف دیگر نیاز دارد. او گفت: «این در شرایطی که عدم اعتماد وجود دارد، بسیار دشوار است.

تماشا | شکستن درگیری سودان و اینکه چه کسی به این جنگ دامن می‌زند:

کانادا پروازهای هوایی از سودان را متوقف کرد

کانادا عملیات تخلیه خود در فرودگاه خارطوم را پس از قطع آتش بس و تشدید خشونت به حالت تعلیق درآورده است، اما کانادایی ها همچنان در سودان سرگردان هستند و گزینه های فرار محدود است.

ارتش گفت که کارایی رزمی RSF را به نصف کاهش داده و تلاش آن را برای تقویت مواضع خود در پایتخت متوقف کرده است. RSF گفت که هنوز مکان های اصلی خارطوم را کنترل می کند و خود در حال شکست دادن نیروهای کمکی ارتش است.

خبرگزاری ها نتوانستند ادعای هیچ یک از طرفین را تأیید کنند.