شبه‌نظامی سودان می‌گوید کاخ ریاست‌جمهوری و فرودگاه‌ها را در تلاش برای کودتا تصرف کرده است

گروه شبه نظامی اصلی سودان اعلام کرد که کاخ ریاست جمهوری، اقامتگاه فرمانده ارتش و فرودگاه بین المللی خارطوم را روز شنبه در اقدامی آشکار به تصرف خود درآورده است، اما ارتش اعلام کرد که در حال مقابله با آن است.

این درگیری ها در بحبوحه تشدید جنگ قدرت در جریان گفتگوها در مورد ادغام این کشور در ارتش تحت یک طرح انتقال که منجر به انتخابات جدید می شود، آغاز شد.

گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) که ارتش را به حمله اول متهم کرد، همچنین گفت که فرودگاه‌های شهر شمالی مروه و العبید در غرب را تصرف کرده است.

این درگیری‌ها در حالی رخ داد که تنش‌ها بین ارتش و نیروهای RSF در ماه‌های اخیر تشدید شده و امضای توافقنامه‌ای با حمایت بین‌المللی با احزاب سیاسی برای احیای گذار دموکراتیک کشور به تاخیر افتاده است. قدرت‌های بین‌المللی – از جمله مصر، عربستان سعودی، روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا – بیانیه‌هایی منتشر کردند که در آن ابراز نگرانی عمیق کردند.

ارتش سودان اعلام کرد که درگیری پس از تلاش نیروهای RSF برای حمله به نیروهای این کشور در بخش جنوبی پایتخت آغاز شد. بعدها، ارتش RSF را “نیروی شورشی” اعلام کرد و اظهارات شبه نظامی را “دروغ” توصیف کرد.

ارتش گفت که نیروی هوایی سودان در حال انجام عملیات علیه نیروهای RSF است. فیلم‌های پخش‌کننده‌ها یک هواپیمای نظامی را در آسمان بالای خارطوم نشان می‌دهند، اما رویترز به طور مستقل نمی‌تواند این مطالب را تایید کند.

چرخش هواپیماهای تجاری

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان، فولکر پرتس، روز شنبه گفت که او شدت درگیری ها در این کشور را محکوم می کند.

پرتس در بیانیه‌ای گفت: «با هر دو طرف تماس گرفته و از آن‌ها خواسته تا فوراً درگیری را متوقف کنند تا امنیت مردم سودان تضمین شود و کشور از خشونت‌های بیشتر در امان بماند».

هواپیماهای تجاری که تلاش می کردند در فرودگاه بین المللی خارطوم فرود بیایند، شروع به چرخش کردند تا به فرودگاه اصلی خود برگردند.

دود بر فراز شهر خارطوم بلند می شود.
روز شنبه دود از محله ای در خارطوم، پایتخت سودان بلند می شود. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی اعلام کرد یکی از هواپیماهای ایرباس A330 این کشور پس از اینکه ویدئویی نشان می‌دهد که روی آسفالت فرودگاه در بحبوحه درگیری آتش گرفته، دچار “سانحه” شده است.

عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی پروازهای این کشور پس از این حادثه به حالت تعلیق درآمده است. در مورد علت “حادثه” توضیحی ارائه نکرد، اما به نظر می رسد که هواپیما در تیراندازی نیروهای پشتیبانی سریع و سربازان سودانی که در اطراف فرودگاه در حال جنگ بودند گرفتار شده است.

به نظر می رسد هواپیمای دیگری نیز در این حمله آتش گرفته است. وب سایت ردیابی پرواز FlightRadar24 آن را به عنوان SkyUp Airlines 737 معرفی کرد. SkyUp یک شرکت هواپیمایی مستقر در کیف است. بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

شرکت هواپیمایی مصری مصر اعلام کرد که پروازهای خود از خارطوم را به مدت 72 ساعت به حالت تعلیق در می آورد.

سفیر آمریکا در جای خود پناه گرفته است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که وضعیت در سودان “شکننده” است، اما تاکید کرد که هنوز فرصتی برای تکمیل انتقال به یک دولت غیرنظامی وجود دارد. بلینکن در صحبت از هانوی گفت که برخی از بازیگران “ممکن است علیه این پیشرفت فشار بیاورند.”

جان گادفری، سفیر ایالات متحده در سودان، به صورت آنلاین نوشت که او “در حال حاضر به تیم سفارت پناه می برد، همانطور که سودانی ها در سرتاسر خارطوم و جاهای دیگر انجام می دهند.”

پزشکان گفتند که درگیری در محله های مسکونی رخ داده و حداقل سه غیرنظامی کشته شده اند.

یک مجری که برای مدت کوتاهی روی صفحه ظاهر شد، گفت که درگیری‌ها در مقر تلویزیون دولتی سودان نیز در جریان است.

یک خبرنگار رویترز توپ و خودروهای زرهی را دید که در خیابان ها مستقر شده بودند و صدای شلیک سلاح های سنگین را در نزدیکی مقر ارتش و نیروهای RSF شنید.

یک رویارویی طولانی‌مدت بین نیروهای RSF و ارتش می‌تواند منجر به درگیری طولانی‌مدت در سراسر کشور وسیعی شود که در حال حاضر با فروپاشی اقتصادی و شعله‌ور شدن خشونت‌های قبیله‌ای مواجه است.

مردی با میکروفون صحبت می کند.
ژنرال محمد حمدان داگالو، معاون شورای حاکمیت سودان، در یک کنفرانس خبری در مقر نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم در 19 فوریه صحبت می کند. تنش ها بین ارتش و RSF در ماه های اخیر تشدید شده است. (محمد نورالدین عبدالله/رویترز)

پیش از این، RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر سابق شبه نظامیان، معروف به همدی، گفته بود که ارتش یکی از پایگاه های آن را محاصره کرده و با سلاح های سنگین آتش گشوده است.

این خشونت ها پس از چند روز تنش بین ارتش و RSF، یک گروه شبه نظامی قدرتمند، رخ داد. این باعث نگرانی در مورد رویارویی شده بود که تلاش های طولانی مدت برای بازگرداندن سودان به حاکمیت غیرنظامی پس از جنگ قدرت و کودتاهای نظامی را تضعیف می کند.

همدی خود را در خط مقدم انتقال برنامه ریزی شده به سوی دموکراسی قرار داده بود، حاکمان نظامی دیگر را ناراحت کرده و باعث بسیج نیروها در پایتخت شده بود.

تنش های طولانی مدت

شکاف بین نیروها در روز پنجشنبه زمانی آشکار شد که ارتش اعلام کرد تحرکات اخیر، به ویژه در Merowe، توسط نیروهای RSF بدون هماهنگی صورت گرفته و غیرقانونی است.

RSF در بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات رهبری نیروهای مسلح و “برخی از افسران” حمله به نیروهای آن بوده و به منظور ایجاد بی ثباتی بوده است.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که روز شنبه تبادل آتش شدید در Merowe رخ داد.

دود از بالای یک شهر بلند می شود.
پس از هفته‌ها تشدید تنش‌ها، درگیری‌ها بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان این کشور در پایتخت و سایر نقاط این کشور آفریقایی آغاز شد. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

بیانیه RSF در روز شنبه، اقدامات ارتش را یک “حمله وحشیانه” خواند که باید محکوم شود. در این بیانیه آمده است که RSF میانجی های محلی و بین المللی را از تحولات آگاه کرده است.

RSF که همراه با ارتش در سال 2019 عمر البشیر را سرنگون کرد، استقرار مجدد واحدهای خود را در خارطوم و جاهای دیگر در بحبوحه مذاکرات ماه گذشته در مورد ادغام خود با ارتش تحت یک طرح انتقالی آغاز کرد که منجر به انتخابات جدید می شود.

همدی، یکی از فرماندهان سابق شبه نظامیان در دارفور، معاون رهبر شورای حاکمیتی حاکم به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان از سال 2019 بوده است.