شکایت Dominion Voting System علیه فاکس برای محاکمه آماده شد

در حالی که انتخاب هیئت منصفه قبل از بیانیه افتتاحیه در محاکمه ای که یکی از صاحبان رسانه های برجسته جهان را در تیررس قرار داده بود، از سر گرفته شد، جلسه دادگاه در دادخواهی 1.6 میلیارد دلاری ایالات متحده برای افترا توسط Dominion Voting Systems علیه فاکس Corp و فاکس نیوز در روز سه شنبه آغاز شد.

از زمانی که Dominion در سال 2021 به دلیل پخش ادعاهای نادرست فاکس مبنی بر استفاده از دستگاه های شمارش آرا این شرکت برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به نفع جو بایدن دموکرات نسبت به دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت جمهوری خواه، شکایت کرد، پیش بینی ها برای این روز افزایش یافت.

پس از یک روز تاخیر به دستور قاضی دادگاه عالی دلاور، اریک دیویس، انتخاب هیئت منصفه در ویلمینگتون از سر گرفته شد. انتظار می‌رود که این روند به سرعت پیش برود و زمینه را برای وکلای دو طرف فراهم کند تا در هیئت 12 نفره اظهارات افتتاحیه ارائه کنند.

روزنامه‌نگاران و هیئت منصفه بالقوه صبح روز سه‌شنبه بیرون از دادگاه صف کشیدند.

این واقعیت که روپرت مرداک، غول رسانه‌ای 92 ساله، که به عنوان رئیس شرکت فاکس فعالیت می‌کند، به همراه گروهی از مدیران فاکس مانند سوزان اسکات، مدیر عامل شرکت فاکس، در طول دادگاه شهادت خواهد داد. میزبان هایی از جمله تاکر کارلسون، شان هانیتی و جینین پیرو.

نمای نزدیک از یک ساختمان با تابلوی پیام الکترونیکی نشان داده شده است.
عنوانی درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در خارج از استودیو فاکس نیوز در شهر نیویورک در 28 نوامبر 2018 نمایش داده می شود. (مارک لنیهان/آسوشیتدپرس)

قاضی دلیل تاخیر 24 ساعته را فاش نکرد، اما دو منبع به رویترز گفتند که فاکس و دومینیون در آخرین لحظه مذاکرات حل و فصل را انجام داده اند. فاکس و دومینیون هنوز هم می‌توانند این قضیه را حل و فصل کنند. فاکس با یک قضاوت بالقوه عظیم روبرو می شود زیرا Dominion همچنین برای خسارات تنبیهی به هر میزانی که هیئت منصفه مناسب بدانند درخواست می کند.

Dominion در سال 2021 از فاکس و فاکس نیوز شکایت کرد و مدعی شد که کسب و کارش به دلیل ادعاهای دروغین تقلب در رای که توسط رسانه کابلی با نفوذ آمریکایی پخش می شد که به خاطر فهرست مفسران محافظه کارش معروف بود، ویران شده است.

Dominion در ابتدا توسط جان پولوس و جیمز هوور در تورنتو تأسیس شد و اکنون دفتر مرکزی ایالات متحده در دنور دارد.

سوال اصلی برای هیئت منصفه این خواهد بود که آیا فاکس آگاهانه اطلاعات نادرست را منتشر کرده است یا بی پروا حقیقت را نادیده گرفته است، معیار “سوء نیت واقعی” که Dominion باید نشان دهد تا در یک پرونده افترا غالب شود. بر اساس یک سری ارتباطات داخلی، Dominion ادعا می‌کند که کارکنان فاکس، از کارمندان اتاق خبر تا مرداک، می‌دانستند که این اظهارات نادرست است، اما از ترس از دست دادن بینندگان در مقابل رقبای رسانه‌ای در سمت راست، به پخش آن‌ها ادامه دادند.

همانطور که Dominion ادعا می کند و فاکس آن را رد می کند، این محاکمه آزمایشی در نظر گرفته می شود که آیا پوشش فاکس از مرز بین روزنامه نگاری اخلاقی و پیگیری رتبه بندی عبور کرده است. فاکس خود را در درگیری های پیش از محاکمه به عنوان مدافع آزادی مطبوعات به تصویر کشیده است.

کت و شلوار دیگه

با توجه به اینکه یکی دیگر از شرکت‌های فناوری رأی‌دهی آمریکایی، اسمارت‌ماتیک، شکایت خود را برای افترا علیه فاکس به‌دنبال غرامت 2.7 میلیارد دلاری در دادگاه ایالت نیویورک دنبال می‌کند، خطرات حتی بیشتر است.

منابع به رویترز گفتند که سهامداران فاکس کرپ خواهان سوابق شرکتی هستند که ممکن است نشان دهد آیا مدیران و مدیران به درستی بر پوشش خبری فاکس نیوز از ادعاهای تقلب در انتخابات ترامپ نظارت داشته اند یا خیر.

فاکس ادعای خسارت Dominion را غیرواقعی و مبتنی بر مدل‌سازی اقتصادی ناقص خوانده است. یک گزارش کارشناسی که توسط Dominion سفارش داده شد، تعداد زیادی قرارداد از دست رفته را به پوشش فاکس نسبت داد، اگرچه بسیاری از این گزارش همچنان در مهر و موم باقی مانده است.

فاکس در یک پرونده در روز یکشنبه ادعا کرد که Dominion موافقت کرده است که بیش از 500 میلیون دلار از ادعای خسارت خود را حذف کند. سخنگوی Dominion این ادعا را رد کرد و گفت ادعای خسارت آن بدون تغییر باقی مانده است.

شرکت فاکس در سال گذشته نزدیک به 14 میلیارد دلار درآمد سالانه گزارش داد.

Dominion گفته است که اظهارات توهین آمیزی در مورد آن پخش شده در برنامه های فاکس از جمله یکشنبه صبح آینده، لو دابز امشب و عدالت با قاضی جینین.

Dominion همچنین به شواهدی اشاره کرده است که نشان می‌دهد برخی از مجریان و تهیه‌کنندگان فکر می‌کردند مهمانانی که این اظهارات نادرست را منتشر می‌کنند، از جمله رودی جولیانی و سیدنی پاول، وکلای سابق ترامپ، نمی‌توانند ادعاهای خود را تأیید کنند.

فاکس استدلال کرده بود که پوشش ادعاهای تقلب در رأی ذاتاً ارزش خبری دارد و توسط متمم اول قانون اساسی ایالات متحده تضمین آزادی مطبوعات محافظت می شود. دیویس این استدلال را در یک حکم ماه گذشته رد کرد.