صائب Erekat ، پایه اصلی سیاسی فلسطین به مدت 3 دهه ، پس از بستری شدن در بیمارستان COVID-19 درگذشت

صائب Erekat ، مذاکره کننده کهنه کار صلح و سخنگوی برجسته بین المللی فلسطینیان برای بیش از سه دهه ، روز سه شنبه ، چند هفته پس از ابتلا به ویروس کرونا ، درگذشت. او 65 ساله بود.

Erekat تحصیل کرده آمریکایی تقریباً در هر دور از مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها شرکت می کرد و به کنفرانس برجسته مادرید در سال 1991 بازمی گشت. وی طی سال ها حضور مداوم در رسانه ها داشت. وی خستگی ناپذیر به دنبال یک راه حل دو کشوری برای مناقشه چندین دهه بود ، از رهبری فلسطین دفاع کرد و اسرائیل را – خصوصاً رهبر تندرو بنیامین نتانیاهو – را به دلیل عدم دستیابی به توافق مقصر دانست.

به عنوان یک دستیار وفادار به رهبران فلسطین – ابتدا یاسر عرفات و سپس محمود عباس – ارکات تا زمان مرگ خود به این استراتژی پایبند بود ، حتی در حالی که امیدها برای دولت فلسطین به پایین ترین سطح رسیده بود.

در هفته های منتهی به مرگ وی در بیمارستان اسرائیل ، امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی کرده بودند و از موضع دیرینه عرب مبنی بر اینکه توافق در مورد دولت فلسطین باید قبل از عادی شدن باشد ، قطع شد. چندین دهه گسترش اسکان اسرائیل بدون محدودیت ، معامله دولت را بر اساس تقسیم اراضی بعید کرده است.

علی پسر اركات ، همانگونه كه مركز پزشكی هاداسه ، بیمارستان اسرائیل كه وی به مدت سه هفته تحت مراقبتهای ویژه قرار داشت ، مرگ وی را تأیید كرد. Erekat در سال 2017 پیوند ریه دریافت کرد و به ویژه در معرض خطر بالای ویروس بود.

Erekat در سال 2005 در حال استقبال از شیمون پرز ، که بین دوره های نخست وزیری اسرائیل بود ، در یک کنفرانس در شهر نتانیای اسرائیل سلام نشان می دهد. (Yoav Lemmer / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

بلندگوهای مسجد در زادگاهش جریکو نیز خبر مرگ وی را اعلام کردند.

عباس گفت كه مرگ اركات “خسارت بزرگی برای فلسطین و مردم ما بود ، و ما از فقدان وی به شدت ناراحت هستیم ، به ویژه با توجه به شرایط دشوار پیش روی آرمان فلسطین.”

از Erekat “بعنوان پسر صالح فلسطین یاد می شود که در دفاع از اهداف میهن و مردم آن در صف اول ایستاد.” عباس گفت که پرچم ها به مدت سه روز در نیمه چوب به اهتزاز در می آیند.

یوسی بیلین ، وزیر پیشین کابینه اسرائیل و مذاکره کننده صلح ، مرگ اركات را “خسارتی بزرگ برای كسانی كه به صلح اعتقاد دارند چه از طرف فلسطینی و چه از طرف اسرائیلی” دانست.

تحصیل کرده در آمریکا ، انگلیس

Erekat در 28 آوریل 1955 در اورشلیم متولد شد. وی بیشتر عمر خود را در شهرک اشغالی کرانه باختری جریکو گذراند ، واحه ای بیابانی با نخل ، حدود 30 دقیقه با اورشلیم. وی هنگام کودکی در جریکو ، شاهد فرار فلسطینیان در طی جنگ 1967 بود که اسرائیل کرانه باختری ، اورشلیم شرقی و نوار غزه را به اردن نزدیک فرار کرد.

در مصاحبه ها ، اریکات غالباً در مورد زندگی و خانواده اش در اریحا صحبت می کرد ، به عنوان روشی برای توضیح تأثیر اشغال اسرائیل برای بینندگان خارجی و جایگاه خود را به عنوان یک فلسطینی معمولی.

Erekat در خارج از کشور تحصیل کرد ، کارشناسی و کارشناسی ارشد روابط بین الملل را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو دریافت کرد و بعداً دکترای خود را در دانشگاه بردفورد در انگلستان گذراند و در آنجا به حل اختلافات پرداخت. Erekat تابعیت ایالات متحده را نیز داشت.

هنگامی که به کرانه باختری بازگشت ، استاد دانشگاه آننجا در نابلس و سردبیر روزنامه القدس شد. وی که یک عملگرای شخصی توصیف شده بود ، دانشجویان اسرائیلی را به بازدید از دانشگاه در اواخر دهه 1980 دعوت کرد و خشونت از همه طرف را محکوم کرد.

Erekat ، درست ، با رهبر فلسطین یاسر عرفات و رئیس جمهور ایالات متحده بیل کلینتون در کمپ دیوید در 19 ژوئیه 2000 دیده می شود. (دیوید اسکال / خبرسازان / گتی ایماژ)

در آن زمان اولین انتفاضه یا قیام فلسطین در سال 1987 نماینده برجسته فلسطینیان بود ، اما پس از توافقنامه های 1993 اسلو در سال 1973 ، سازمان آزادیبخش فلسطین به سرزمین ها بازگشت و به عنوان یکی از نزدیکان عرفات درآمد. در سالهای بعد او به طور معمول به عنوان مترجم عرفات خدمت می کرد ، و بعضاً متهم به ویرایش سخنان خود برای نرم کردن لبه های ناهموار دولت چریکی-رهبر که تبدیل به آرزو شده بود شد.

در طول دهه 1990 ، Erekat خشونت هر دو طرف را محكوم كرد اما هشدار داد كه به دلیل امتناع اسرائیل از خروج از مناطق ، روند صلح در معرض سقوط است.

پس از آن ، مانند اکنون ، فلسطینی ها به دنبال یک کشور مستقل در شرق بیت المقدس ، کرانه باختری و نوار غزه بودند. توافق های اسلو قصد داشت زمینه ساز چنین توافقی باشد ، اما این روند در میان موجی از بمب گذاری های انتحاری و حملات دیگر توسط گروه های شبه نظامی فلسطینی و ادامه شهرک سازی اسرائیل و عدم اجرای تعهدات برای تحویل قلمرو به کنترل فلسطین متوقف شد. در حالی که هر دو طرف یکدیگر را به عمل سو faith نیت متهم کردند ، نتوانستند در مورد موضوعات نهایی مانند مرزها ، امنیت ، قدس و سرنوشت آوارگان فلسطینی به توافق برسند.

در سال 2000 ، هنگامی که رئیس جمهور بیل کلینتون ، طرفین را برای گفتگوهای ماراتن با هدف دستیابی به توافق نهایی ، دو طرف را گرد هم آورد ، بعداً عضو هیئت فلسطینی بود. این گفتگوها بی نتیجه به پایان رسید و چند ماه بعد انتفاضه دوم و بسیار خشن تری فوران کرد.

منتقد ترامپ ، نتانیاهو

در آن زمان Erekat به یک مقام ارشد فلسطینی تبدیل شده بود و به عنوان جانشین احتمالی عرفات شناخته می شد ، که در 2004 در بیمارستان فرانسه درگذشت. Erekat برای تشییع جنازه عرفات را هنگام پرواز به کرانه باختری همراهی کرد. وی به عنوان دستیار ارشد عباس ادامه داد و به عنوان مذاکره کننده ارشد در تلاشهای پراکنده صلح در اواخر سال 2000 فعالیت کرد.

وی در سال 2007 ، زمانی که گروه مبارز اسلامی حماس کنترل غزه را از نیروهای عباس به دست گرفت ، به خبرنگاری گفت: “من محروم ترین مذاکره کننده تاریخ بشر هستم.” “من هیچ ارتش ، نیروی دریایی ، اقتصادی ندارم ، جامعه من پراکنده است.”

Erekat در سال 2011 استعفا داد به عنوان مذاکره کننده ارشد پس از آنکه اسناد زیادی به پخش کننده شبکه العربی الجزیره رسید که نشان می دهد رهبری فلسطین در مذاکرات صلح گذشته امتیازات بزرگی را ارائه داده است که هرگز علنی نشد. اما ارکات همچنان یک مقام ارشد فلسطینی و مشاور نزدیک عباس بود که بعداً او را به عنوان دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطینی منصوب کرد.

اسرائیل و فلسطینیان از زمان روی کار آمدن نتانیاهو – تندروی مخالف امتیازات به فلسطینی ها – در سال 2009 مذاکرات اساسی انجام نداده اند.

گروه کوچکی از اسرائیلی ها به بستری شدن در Erekat در بیمارستان دانشگاه هداسه عین کرم در اورشلیم اعتراض کردند. (احمد قرابلی / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ)

Erekat منتقد جدی برنامه خاورمیانه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده بود ، که اکثراً از اسرائیل طرفداری می کند و به او اجازه می دهد تقریباً از بیت المقدس شرقی و تا 30 درصد کرانه باختری را حفظ کند. او با کنایه گفت “مردان املاک و مستغلات” هرگز منازعه را حل نمی کنند و ترامپ و نتانیاهو را به همکاری در “تخریب پروژه ملی فلسطین” متهم کرد.

وی در ژانویه در واشنگتن پست نوشت: “رد این طرح به معنای رد صلح نیست بلكه برعكس آن است: رد آن به معنای رد دوام سیستم آپارتاید است.”

او ستون را با همان فراخوان عملی که نزدیک به سه دهه صادر کرده بود ، بست.

“جامعه بین الملل باید تصمیم بگیرد: یا با استقلال کشور فلسطین در کنار هم ، در صلح و امنیت ، با کشور اسرائیل در مرز 1967 در سمت راست تاریخ ایستاده است – یا اینکه تحمل می کند رژیم آپارتاید. “

همسر ، دو پسر ، دوقلو دختر و هشت نوه از ارکات به جای مانده اند.