صدها نفر در جریان تبادل اسرا بین حوثی‌های یمن، عربستان سعودی آزاد شدند

کمیته بین المللی صلیب سرخ و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه 104 زندانی را در اقدامی یکجانبه که به دنبال تبادل همزمان زندانیان بین طرف های درگیر در یمن انجام می شود، اعلام کردند.

ائتلاف نظامی که در سال 2015 پس از برکناری حوثی‌های وابسته به ایران دولت را از صنعا، پایتخت یمن، در یمن مداخله کرد، گفت که آزادی بیشتر برای حمایت از گفتگو در ادامه تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های یمن است.

یک هیئت سعودی که به دنبال آتش بس دائمی برای پایان دادن به دخالت نظامی در جنگ است، روز پنجشنبه مذاکرات صلح با گروه حوثی را در صنعا به پایان رساند که مذاکره کننده ارشد آن گفت که مذاکرات پیشرفت داشته است و گفتگوهای بیشتر برای رفع اختلافات باقی مانده انجام خواهد شد.

دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از پیشرفت در جهت حل و فصل مناقشه در یمن پس از آنچه که مذاکرات “سازنده” در عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور توصیف شد، استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری صبا یمن، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌های یمن، روز شنبه گفت که دور دیگری از مذاکرات پس از تعطیلات عید فطر که اواخر این هفته آغاز می‌شود، برگزار خواهد شد.

یک عملیات سه روزه بین شش شهر در یمن و عربستان سعودی که تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای بازگرداندن نزدیک به 900 زندانی که در رابطه با درگیری‌ها به سر می‌بردند، روز یکشنبه پایان یافت که اقدامی قابل توجه برای اعتمادسازی در میان مذاکرات صلح بود.

معاون وزیر امور خارجه حوثی ها در توییتر گفت که 104 یمنی قرار است خارج از توافق اصلی تبادل اسرا آزاد شوند.

طرف های متخاصم در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس توافق کردند که 887 زندانی را آزاد کنند و بار دیگر در ماه مه برای گفتگو درباره آزادی بیشتر با یکدیگر ملاقات کنند.

دعوت تهران از پادشاه عربستان

مذاکره کنندگان امیدوار بودند به توافقی «همه برای همه» که شامل همه زندانیان باقیمانده در طول مذاکرات شود، آخرین مورد از یک سری نشست‌هایی که به آزادی زندانیان در سال‌های 2022 و 2020 بر اساس یک توافق با میانجیگری سازمان ملل معروف به توافقنامه استکهلم منجر شد.

فابریزیو کربنی، مدیر منطقه ای کمیته بین المللی صلیب سرخ، گفت: “هر گونه مهلت برای یک جمعیت خسته، از جمله از طریق عملیات آزادسازی مانند این، چیزی است که باید مورد حمایت قرار گیرد. اما در نهایت، تنها یک راه حل سیاسی به درد و رنج یمن پایان می دهد.”

درگیری‌های یمن که ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را گرسنه گذاشته است، به طور گسترده به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی شده است که به تسلیح حوثی‌ها کمک کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در گزارشی جداگانه اعلام کرد که ایران رسما از پادشاه عربستان سعودی برای سفر به این کشور دعوت کرده است.

گوش کن | جنگ در یمن و بحران انسانی ناشی از آن:

جاری19:22انفعال جهانی در مورد جنگ در یمن – و بحران انسانی ناشی از آن

جنگ در یمن به یک بحران انسانی منجر شده است، اما اقدامات محدودی از سوی بقیه جهان وجود دارد. میزبان مهمان، مارک کلی، با دکتر ویلیام چرنیاک، که در تلاش است دستگاه های سونوگرافی را به یمن وارد کند، صحبت می کند. Radhya Almutawakel، یکی از بنیانگذاران و رئیس Mwatana برای حقوق بشر؛ و توماس جونو، استادیار دانشگاه اتاوا، و نویسنده کتاب Le Yémen en guerre.

پس از سال‌ها روابط بدی که به درگیری‌های نیابتی در سراسر خاورمیانه دامن زد، جایی که تهران و ریاض از طرف‌های متضاد نه تنها در یمن بلکه در جنگ سوریه نیز حمایت کردند، ایران انقلابی شیعه و پادشاهی تحت رهبری سنی‌ها در ماه مارس به توافقی برای پایان دادن به جنگ هفتم دست یافتند. -سال شکاف دیپلماتیک این معامله با میانجیگری چین انجام شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، هیئت های فنی هر دو کشور در حال آماده شدن برای بازگشایی رسمی ماموریت های خود هستند و تهران اعلام کرد این هیئت ها تا 9 می فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.