طوفان گرمسیری اتا هنگامی که نیکاراگوئه ، هندوراس را خرد می کند ، 4 کشته به وجود آورد

در حالی که طوفان گرمسیری Eta به حرکت خود از طریق هندوراس ادامه می دهد ، باعث بارندگی شدید و ایجاد لغزش های مرگبار در شرق کشور و در شمال نیکاراگوئه می شود ، حداقل چهار نفر تا عصر چهارشنبه کشته شده اند.

طوفان تا اواخر روز سه شنبه ضعیف شده بود ، اما چنان آهسته در حال حرکت بود و باران زیادی را ریخت که بسیاری از آمریکای مرکزی در حالت آماده باش بود. اتا دارای وزش باد با سرعت 55 کیلومتر در ساعت بود و با سرعت 11 کیلومتر در ساعت به سمت غرب حرکت می کرد.

هندوراس اولین مرگ خود را منتسب به اتا در اوایل روز سه شنبه گزارش کرد ، پس از آنکه یک دختر 12 ساله در سان پدرو سولا ، مرکز اصلی جمعیت در شمال در لغزش لغزید ، گفت: آژانس مدیریت اضطراری کشور.

تا چهارشنبه بعد از ظهر ، آژانس مدیریت اضطراری هندوراس مرگ یک پسر 15 ساله در شهر سولاکو در مرکز هندوراس را تأیید کرد ، اما جزئیات آن بلافاصله در دسترس نبود.

به گفته ستوان سزار مالسپین از سازمان آتش نشانی بونانزا ، پیش از این ، روز سه شنبه ، در معدن زمین در نیکاراگوئه ، در 160 کیلومتری غرب محل انتقال اتا ، دو معدنچی طلا کشته شدند. سومین معدنچی از سرسره فرار کرد و کمک گرفت.

اتا بعد از ساعت ها متوقف شدن در ساحل ، بعد از ظهر سه شنبه در جنوب شهر بیلوی نیکاراگوئه به عنوان یک طوفان قدرتمند از گروه 4 به ساحل آمد. این شهر با حدود 60 هزار نفر از عصر روز دوشنبه بدون برق بود. سقف های فلزی موج دار و درختان ریشه دار در خیابان های آن پراکنده شده اند. حدود 20،000 نفر از ساکنان منطقه در پناهگاه ها بودند.

ایوانیا دیاز گفت: “تیم های آوار در حال کار هستند و ما هنوز نمی توانیم درک کنیم که چه اتفاقی افتاده است.” “ما خانه های بسیار فروتنی را به طور کامل تخریب شده مشاهده کرده ایم.”

ستوان سزار مالسپین از اداره آتش نشانی بونانزا گفت ، قبل از اینکه امدادگران مجبور شوند اقدامات بهبودی را متوقف کنند ، به دلیل شب و نگرانی از وقوع سرسره های بیشتر ، یک جسد کشف شد. وی گفت تلاش های بهبودی چهارشنبه ادامه خواهد داشت. وی گفت که بونانزا در اثر وزش باد شدید و باران سیل آسا لگدمال می شود.

پیش بینی بلند مدت نشان می دهد که اتا آمریکای مرکزی را تغییر می دهد و آنها را در کارائیب اصلاح می کند ، احتمالاً روز یکشنبه به کوبا و دوشنبه به فلوریدا کیز می رسد.

باران شدید در هندوراس

وی گفت: در هندوراس حداقل 559 نفر تحت تأثیر سیل بودند که مجبور شدند به پناهگاه ها بروند و یا به خانه های اقوام بروند. وی گفت که حداقل 25 نفر نجات یافته اند. آژانس وی گزارش داد که حداقل شش رودخانه باعث طغیان قابل توجه شده است.

قایق هایی که ماهیگیران به آن ساحل می رسانند ، در حالی که طوفان اتا روز سه شنبه از Tela در هندوراس عبور می کرد ، در زیر درختان نخل نشسته اند و در باد تکان می خورند. (خورخه کابررا / رویترز)

پیش بینی کنندگان اعلام کردند که مرکز و شمال نیکاراگوئه و بسیاری از هندوراس می تواند 380 تا 635 میلی متر باران ببارد و در مناطق جدا شده 890 میلی متر باشد. احتمالاً در شرق گواتمالا ، جنوب بلیز و جامائیکا نیز باران های شدید رخ می دهد.

مقادیر باران مورد انتظار مقایسه با طوفان میچ 1998 ، یکی از کشنده ترین توفانهای آتلانتیک در طول تاریخ بود. گزارش بایگانی مرکز ملی طوفان های ایالات متحده گفت که میچ منجر به مرگ بیش از 9000 نفر شد.

نگرانی از دسترسی به آب و غذا

از راه دور شمال شرقی نیکاراگوئه ، جایی که اتا به آنجا حمله کرد ، قبل از طوفان در انزوا بود. عبور از رودخانه وسیع واوا برای رسیدن به بیلوی ، معروف به Puerto Cabezas ، شهر اصلی منطقه ، مستلزم سوار شدن بر کشتی است که با نزدیک شدن به طوفان فعالیت خود را متوقف کرده و رانندگی به منطقه برخورد را غیرممکن کرده است.

قاهره جارکوین ، مدیر پروژه واکنش اضطراری در نیکاراگوئه برای خدمات امدادی کاتولیک ، گفت که نگرانی فوری در شمال شرقی نیکاراگوئه پس از عبور از طوفان ، انتقال آب و غذا به آن جوامع دوردست است.

مردم روز سه شنبه در یک پناهگاه موقت در جامعه ساحلی واوا استراحت می کنند. (کارلوس هررا / آسوشیتدپرس)

جارکوین گفت ، اکثر ساکنان منطقه میسکیتو هستند که از طریق کشاورزی یا ماهیگیری زندگی می کنند. بیشتر خانه های آنها ساختمانی چوبی ساده است که در جوامع کنار رودخانه متمرکز شده اند و احتمالاً خسارت زیادی دیده اند. آنها برای نوشیدن آب به چاه های دست حفر شده بستگی دارند که وی می ترسد توسط سیلاب آلوده شود.

همانطور که طوفان به سمت غرب به سمت کوههای نیکاراگوئه و مرز هندوراس ادامه داشت ، نگرانی ها از اینکه می تواند تأثیر مخربی بر محصول قهوه کشور – صادرات کلیدی – داشته باشد ، همزمان با آغاز برداشت برداشت ، افزایش یافت.

اتا پیش از این هندوراس را به لغو آخر هفته طولانی که قرار بود از چهارشنبه آغاز شود ، منتقل کرد. قرار بود آخر هفته بسیار طولانی گردشگری را تحریک کند و به اقتصاد غرق شده در همه گیر ویروس کرونا کمک کند. در عوض ، اتا قول داد چندین روز دیگر باران به منطقه بیاورد.