غیرنظامیان ناامید پس از شکست آتش بس از پایتخت سودان فرار می کنند

ژنرال های رقیب سودان روز چهارشنبه پس از شکست آتش بس در شب قبل، تلاش جدیدی برای آتش بس 24 ساعته بشردوستانه انجام دادند. اما درگیری‌های پراکنده در پایتخت ادامه یافت و گروه‌های امدادی گفتند که برای کمک به غیرنظامیانی که در پنج روز نبرد شدید شهری به دام افتاده‌اند، به تضمین‌ها و پنجره وسیع‌تری نیاز دارند.

سودانی‌های وحشت‌زده اوایل روز از خارطوم گریختند و هر گونه وسایلی را که می‌توانستند حمل کنند و سعی کردند از شهر خارج شوند، جایی که نیروهای وفادار به دو ژنرال ارشد کشور از روز شنبه با تانک، توپخانه و حملات هوایی با یکدیگر می‌جنگند.

عطیه عبدالله عطیه، دبیر سندیکای پزشکان، گفت که درگیری ها در اولین ساعات پس از اجرایی شدن آتش بس در ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی، شدت کمتری داشت و درگیری های پراکنده در مرکز شهر ادامه داشت.

اما او گفت که هیچ یک از طرفین تضمینی برای تسهیل حرکت کارکنان مراقبت های بهداشتی و آمبولانس ها به گروه خود ارائه نکرده است.

ساکنان مستأصل پایتخت در حالی که در خانه های خود در برابر جنگ های مسلحانه، بمباران و حملات هوایی در خیابان های بیرون پناه گرفته بودند، مواد غذایی و دیگر آذوقه ها تمام شده است.

بیمارستان ها آسیب دیده اند و مجبور به تعطیلی شده اند و یا توسط مجروحان غرق شده اند، کارکنان خسته و تجهیزات پزشکی تمام شده اند.

خودروهای نظامی نابود شده در امتداد یک جاده پراکنده شده اند.
خودروهای منهدم شده روز چهارشنبه در جنوب خارطوم مشاهده شدند. (AFP/Getty Images)

مبارزان مسلح به طور فزاینده ای به غارت مغازه ها و سرقت از هر کسی که جرأت کند پا به بیرون بگذارد روی آورده اند.

به گفته آژانس بهداشت سازمان ملل، نزدیک به 300 نفر در پنج روز گذشته کشته شده اند، اما تلفات احتمالاً بیشتر است زیرا بسیاری از اجساد در خیابان ها جمع آوری نشده اند.

در ساعات پرتنش پس از آتش بس روز چهارشنبه، عبدالله الطیب به جمع دیگر ساکنان در جمع آوری اجساد در نزدیکی مقر اصلی نظامی، صحنه درگیری شدید، پیوست.

او گفت: “همه آنها تقریباً پوسیده شدند و باعث ایجاد بوی بدی شد که به خانه های ما رسید.” صحنه شنیع بود.»

پس از شکست آتش‌بس عصر سه‌شنبه، صدها نفر از تلاش برای حفظ آرامش دست کشیدند و در طول روز چهارشنبه از خانه‌های خود گریختند، حتی زمانی که انفجارها و تیراندازی‌ها خارطوم و شهر همجوار اومدورمان را لرزاند.

ساکنان چندین محله به آسوشیتدپرس گفتند که می‌توانند مردان، زنان و کودکان را ببینند که با چمدان بیرون می‌روند، برخی پیاده و برخی دیگر در وسایل نقلیه ازدحام می‌کنند.

دود از بالای یک شهر بلند می شود.
روز چهارشنبه دود در خارطوم بلند می شود. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

تیراندازی پراکنده، انفجار

شامگاه چهارشنبه، ارتش و رقبای آن، نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) به طور جداگانه اعلام کردند که آتش بس 24 ساعته جدیدی آغاز شده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، از هر دو طرف خواست تا پای آتش بس ایستاده، «خشونت را کنار بگذارند و به مذاکرات بازگردند».

او گفت که ارتش و نیروهای RSF “مسئول تضمین حفاظت از غیرنظامیان و غیرنظامیان هستند.”

تا کنون، ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش، و ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای RSF – متحدان سابق علیه جنبش دموکراسی خواه سودان – به نظر می رسد مصمم هستند که یکدیگر را در مبارزه برای قدرت در هم بشکنند.

درگیری در نزدیکی مقر نظامی

در طول روز چهارشنبه، دو طرف در اطراف مقر اصلی نظامی در مرکز خارطوم، که نیروهای RSF بارها برای تصرف آن تلاش کرده اند، و فرودگاه مجاور با یکدیگر جنگیدند.

ساکنان گفتند که ارتش با حملات هوایی به مواضع نیروهای RSF حمله می کند.

به نظر می رسد که انحصار ارتش بر نیروی هوایی به ارتش در نبرد در خارطوم و اومدورمان برتری می دهد و این امکان را به آن می دهد تا در چند روز گذشته چندین پایگاه RSF را تصرف کند.

اما ده‌ها هزار جنگجو از نیروهای شبه‌نظامی در سراسر محله‌ها پخش می‌شوند.

ساکنان می گویند مردان مسلح، عمدتا با لباس نیروهای RSF، به خانه ها، دفاتر و مغازه ها در محله های سرتاسر خارطوم یورش بردند.

هر دو طرف درگیری سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند.

RSF از شبه‌نظامیان جنجاوید متولد شد، که وقتی دولت آنها را برای سرکوب شورش در منطقه دارفور غربی سودان در اوایل دهه 2000 به کار گرفت، متهم به جنایات گسترده شدند.

تماشا | کانادا سفارت خود را در سودان به دلیل شدت گرفتن درگیری ها می بندد

کانادا سفارت خود را در سودان می بندد زیرا دیگر کشورها برای تخلیه آماده می شوند

درگیری خشونت آمیز در سودان حتی پس از برقراری آتش بس آشکار دیگر ادامه دارد. جنگ بین ارتش و یک گروه شبه‌نظامی میلیون‌ها نفر را مجبور به پناه دادن به محل در میان هشدارهایی کرده است که ممکن است کشور در آستانه فروپاشی باشد.

دارفور نیز در پنج روز گذشته شاهد درگیری های شدید بوده است.

گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز، یا MSF به نام فرانسوی آن، گفت که مردان مسلح به مجتمع آن در نیالا در دارفور یورش بردند، وسایل نقلیه و تجهیزات اداری را سرقت کردند و انباری را غارت کردند که تجهیزات پزشکی در آن نگهداری می شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) اعلام کرد که دفتر آن در نیالا نیز غارت شده و یک خودرو نیز گرفته شده است.

عبدالله حسین، مدیر برنامه پزشکان بدون مرز، از آتش بس استقبال کرد اما گفت که 24 ساعت برای عملیات های امدادی پایدار، به ویژه در مناطق دور افتاده “کافی نیست”.

خارجی‌ها از جمله دیپلمات‌ها و امدادگران نیز در دام جنگ گرفتار شده‌اند.

لوازم پزشکی تمام می شود

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیمارستان‌های خارطوم با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه هستند و اغلب بدون برق و آب تمیز کار می‌کنند.

سندیکای پزشکان سودان روز چهارشنبه گفت که ده ها مرکز مراقبت های بهداشتی در خارطوم و سراسر کشور به دلیل نزدیک شدن به درگیری، فعالیت خود را متوقف کرده اند. به گفته این سازمان، حداقل 9 بیمارستان بمباران شدند.

سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها حداقل 296 نفر کشته و بیش از 3000 نفر زخمی شده‌اند، بدون اینکه اطلاعاتی درباره غیرنظامیان و جنگجویان کشته شده ارائه کند.