فیلم‌های جدید وس اندرسون و تاد هاینز برای نخل طلای جشنواره کن 2023

فیلم‌های جدید وس اندرسون، آلیس رورواچر، هیروکازو کوره‌ادا، تاد هاینس و ویم وندرس برای دریافت جایزه برتر جشنواره فیلم کن، نخل طلایی، رقابت خواهند کرد و همچنین تعداد فیلم‌هایی که توسط زنان کارگردانی شده‌اند، رکورددار هستند.

تیری فرمو، مدیر هنری کن و رئیس آیریس کنوبلوخ، که سال گذشته این سمت را از پیر لسکور به دست گرفتند، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در پاریس، ترکیبی را برای نویسندگان مشهور بین‌المللی به همراه چند چهره جدید اعلام کردند.

در میان 19 فیلمی که برای رقابت‌های معتبر کن انتخاب شده‌اند، ادای احترام علمی تخیلی اندرسون است. شهر سیارکی، وندرس روزهای عالی، کورادا هیولا، رورواچر La Chimera، و هاینز می دسامبر، عاشقانه با ناتالی پورتمن و جولیان مور. کن لوچ، یکی از اعضای عادی کن، با او بازخواهد گشت بلوط پیر. جاناتان گلیزر اولین فیلم بلند خود را از سال 2013 به نمایش خواهد گذاشت زیر پوست با اقتباس مارتین آمیس، منطقه مورد علاقه.

مردی که کت و شلوار سبز مخملی پوشیده است، در مقابل نمایشگری که روی آن نوشته شده است «ارسال فرانسوی» عکس گرفته شده است.
وس اندرسون در اولین نمایش ایتالیایی The French Dispatch در Fondazione Prada در 4 نوامبر 2021 در میلان شرکت می کند. ادای احترام علمی تخیلی اندرسون از سیارک سیارک در میان 19 فیلمی است که امسال برای مسابقات معتبر کن انتخاب شده است. (Stefania M. D’Alessandro/Getty Images برای Fondazione Prada)

پس از یک رویداد کوچک‌تر در سال 2021 و یک جشنواره بازگشت در سال 2022، جشنواره کن امسال به این فستیوال بازگشته است و برگزارکنندگان آن پیروز می‌شوند که مأموریت آنها – تجلیل از بهترین‌های سینمای جهان به‌عنوان یک تجربه ذاتاً تئاتری – استقامت کرده است.

کنوبلوچ گفت: «فیلم‌ها دوباره به سینماها بازگشته‌اند و عموم مردم به سینماها بازگشته‌اند. فیلمسازان، هنرمندان، متخصصان همگی موافق هستند.

6 فیلم تاریخی کارگردانان زن در رقابت

پنج کارگردان زن دیگر به Rohrwacher در رقابت می پیوندند: کاترین بریات فرانسوی با تابستان قبل; جسیکا هاوسنر اتریشی با باشگاه صفر; جاستین تریت فرانسوی آناتومی یک سقوط; کارگردان سنگالی-فرانسوی راماتا تولای سی با بانل و آداما; و کائوتر بن هانیه از تونس با این مستند دختران اولفا.

زنی سبزه در تصویر، شانه های بالا، لباس پولک قرمز و رژ لب قرمز روشن به تن دارد.
آلیس روهرواچر در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار در 12 مارس در هالیوود، کالیفرنیا، شرکت می کند. (آرترو هلمز/گتی ایماژ)

کن اغلب به دلیل انتخاب چند فیلم از سوی زنان برای ترکیب رقابتی معتبرش مورد انتقاد قرار گرفته است. تنها دو فیلمساز زن تا به حال برنده نخل طلا شده اند: جین کمپیون در سال 1993 برای پیانو و جولیا دوکورنو در سال 2021 برای تیتان. در حالی که 6 فیلم از 19 فیلم بالاترین سطح جدید است، اما همچنان پایین تر از برابری است که برخی به دنبال آن بوده اند.

چندین مورد از پرشورترین نمایش های کن قبلاً اعلام شده بود. ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت در کن همراه با ادای احترام ویژه به هریسون فورد، و همچنین مارتین اسکورسیزی. قاتلان ماه گل، اقتباس پرهزینه او برای اپل از پرفروش ترین کتاب غیرداستانی دیوید گرن.

فرمو گفت که او از اسکورسیزی خواسته است که نمایش دهد قاتلان ماه گل در رقابت در جشنواره، اما در حال حاضر برنامه ریزی برای رقابت برای نخل نیست.

روز سه شنبه، کن گفت که پدرو آلمودوار کوتاه است راه عجیب زندگیبا بازی پدرو پاسکال و اتان هاوک نیز در این جشنواره نمایش داده خواهد شد.

سریال The Weeknd بت برای اولین حضور در کن

کن در تاریخ 16 مه با منتخب شب افتتاحیه آغاز می شود، ژان دو بریبا بازی جانی دپ در نقش پادشاه لوئیس پانزدهم. این فیلم به کارگردانی و با بازی بازیگر و فیلمساز فرانسوی Maiwenn، پس از محاکمه انفجاری دپ در سال گذشته با همسر سابق امبر هرد، به عنوان فیلم بازگشتی به حساب می‌آید. این جشنواره تا 27 می ادامه دارد.

سریال مورد انتظار HBO بت، از جانب رضایت سام لوینسون خالق و با بازی Weeknd و لیلی رز دپ نیز برای اولین بار در جشنواره کن حضور خواهند داشت. استیو مک کوئین، کارگردان 12 سال بردگی و گلچین فیلم تبر کوچک، خود را ارائه خواهد کرد شهر اشغالیمستندی درباره آمستردام تحت اشغال نازی ها در طول جنگ جهانی دوم.

هیئت داوران که برای نخل طلا تصمیم می گیرند، امسال توسط فیلمساز سوئدی، روبن اوستلوند، که دو بار برنده نخل شده است، هدایت خواهد شد. پس از برنده شدن برترین افتخار جشنواره کن در سال 2017 مربعاوستلوند سال گذشته برای طنز اجتماعی برنده شد مثلث غم.

کن در آستانه سال سینمایی است که موقعیت جشنواره فرانسوی را به عنوان سکوی پرتاب بین المللی برای فیلم تقویت کرده است. سه تا از نامزدهای بهترین فیلم امسال در اسکار در جشنواره کن به نمایش درآمدند: تاپ گان: ماوریک، الویس و مثلث غم.