قانونگذاران مونتانا ممنوعیت فعالیت TikTok در داخل ایالت را تایید کردند

قانونگذاران مونتانا روز جمعه به تصویب نهایی لایحه‌ای مبنی بر ممنوعیت فعالیت اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی TikTok در این ایالت پرداختند، اقدامی که با چالش‌های قانونی مواجه خواهد شد، اما همچنین به‌عنوان محل آزمایشی برای آمریکای عاری از TikTok عمل می‌کند. جاسوسی احتمالی چینی

مجلس ایالتی با 54 رای موافق در برابر 43 به این اقدام رأی مثبت داد، که مونتانا را به اولین ایالت با ممنوعیت کامل برنامه تبدیل می کند. این فراتر از ممنوعیت‌هایی است که تقریباً در نیمی از ایالت‌ها – از جمله خود مونتانا – و دولت فدرال ایالات متحده که TikTok را در دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کنند، اعمال شده است.

این اقدام اکنون به گرگ جیانفورته، فرماندار جمهوری‌خواه تعلق می‌گیرد، که روز جمعه از بیان اینکه آیا قصد دارد آن را به قانون امضا کند، خودداری کرد.

در بیانیه‌ای که بروک متریون، سخنگوی این سازمان ارائه کرد، آمده است که فرماندار تمام لوایحی را که قانونگذار به میز خود ارسال می‌کند، با دقت بررسی خواهد کرد. Gianforte سال گذشته TikTok را روی دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد و در آن زمان گفت که این برنامه خطر قابل توجهی برای داده‌های حساس ایالت دارد.

بروک اوبروتر، سخنگوی TikTok، وعده یک چالش قانونی در مورد قانون اساسی این اقدام را داد و گفت که حامیان این لایحه “اعتراف کرده اند که هیچ برنامه عملی” برای اجرای “این تلاش برای سانسور صداهای آمریکایی” ندارند.

Oberwetter گفت: این شرکت “به مبارزه برای کاربران و سازندگان TikTok در مونتانا ادامه خواهد داد که معیشت آنها و حقوق متمم اول توسط این بیش از حد فاحش دولت در خطر است.”

نگرانی های امنیتی

TikTok که متعلق به شرکت فناوری چینی ByteDance است، به دلیل نگرانی‌هایی که می‌تواند داده‌های کاربران را به دولت چین بدهد یا تبلیغات و اطلاعات نادرست طرفدار پکن را در این پلتفرم انجام دهد، تحت نظارت شدید قرار گرفته است.

رهبران اف‌بی‌آی، سیا و بسیاری از قانون‌گذاران هر دو حزب این نگرانی‌ها را مطرح کرده‌اند اما هیچ مدرکی دال بر وقوع آن ارائه نکرده‌اند.

حامیان بان کی مون به دو قانون چینی اشاره می کنند که شرکت های این کشور را مجبور می کند تا در زمینه کارهای اطلاعاتی دولتی با دولت همکاری کنند. آنها همچنین به اپیزودهای نگران‌کننده‌ای مانند افشای ByteDance در ماه دسامبر اشاره می‌کنند که در آن چهار کارمند را اخراج کرد که به آدرس‌های IP و سایر داده‌های دو روزنامه‌نگار دسترسی داشتند در حالی که تلاش می‌کردند منبع گزارش فاش شده درباره شرکت را کشف کنند.

کنگره ایالات متحده در حال بررسی قانونی است که به طور خاص TikTok را مشخص نمی کند، اما به وزارت بازرگانی ایالات متحده این توانایی را می دهد تا تهدیدات خارجی را بر روی پلتفرم های فناوری محدود کند.

این لایحه توسط کاخ سفید حمایت می‌شود، اما طرفداران حریم خصوصی، مفسران راست‌گرا و دیگرانی که می‌گویند این زبان بسیار گسترده است، با مخالفت روبرو شده است.

TikTok گفته است که برنامه ای برای محافظت از داده های کاربران ایالات متحده دارد.

قانونگذار می گوید: «گامی حیاتی».

آستین نادسن، دادستان کل مونتانا، که دفتر او پیش نویس قانون ایالت را تهیه کرده است، روز جمعه در پستی در رسانه های اجتماعی گفت که این لایحه “گامی حیاتی برای اطمینان از اینکه ما از حریم خصوصی مونتانا محافظت می کنیم” است، حتی در شرایطی که او اذعان کرد که درگیری دادگاه در راه است.

این اقدام، دانلود TikTok را در ایالت ممنوع می‌کند و هر «نهاد» – یک فروشگاه برنامه یا TikTok – روزانه 10000 دلار جریمه می‌کند، برای هر بار که به کسی «امکان دسترسی یا دانلود برنامه» ارائه شود. جریمه ای برای کاربران وجود نخواهد داشت.

این ممنوعیت تا ژانویه 2024 اجرایی نخواهد شد و اگر کنگره یک اقدام ملی را تصویب کند یا اگر TikTok ارتباطات خود را با چین قطع کند، باطل خواهد شد.

این لایحه در ماه فوریه، تنها چند هفته پس از حرکت یک بالن جاسوسی چینی بر فراز مونتانا، ارائه شد، اما پیش از آن تهیه شده بود.

نماینده ای از گروه تجارت فناوری TechNet به قانونگذاران ایالتی گفت که فروشگاه های برنامه توانایی ایجاد geofence برنامه ها را بر اساس ایالت به ایالت ندارند، بنابراین فروشگاه App Apple و Google Play Store نمی توانند قانون را اجرا کنند.

اشلی ساتون، مدیر اجرایی TechNet در ایالت واشنگتن و شمال غرب، روز پنجشنبه گفت که “مسئولیت باید بر عهده یک برنامه باشد تا جایی که می تواند کار کند، نه فروشگاه برنامه.”

نادسن، دادستان کل مونتانا، گفته است که برنامه‌های قمار آنلاین را می‌توان در ایالت‌هایی که اجازه آن را نمی‌دهند غیرفعال کرد، بنابراین همین امر باید برای TikTok نیز امکان‌پذیر باشد.

TikTok همچنین در سایر نقاط غرب – از جمله در کانادا – تحت فشار قرار گرفته است.

در ماه فوریه، تنظیم‌کننده حریم خصوصی فدرال کانادا و سه تن از همتایان استانی آن، تحقیقات مشترکی را در مورد TikTok اعلام کردند، از جمله اینکه آیا سیاست‌های آن با قوانین حفظ حریم خصوصی کانادا مطابقت دارد یا خیر.

در همان ماه، دولت فدرال کانادا اعلام کرد که این پلتفرم را از همه دستگاه‌های دولتی مسدود و حذف خواهد کرد و دلیل آن نگرانی‌های امنیتی بود. ممنوعیت دستگاه های دولتی استانی و دستگاه های حکومتی منطقه ای به دنبال داشته است.