قانون جدید طفره رفتن از پیش نویس را برای روس ها دشوارتر می کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قانون جدیدی را برای بازنگری سیستم خدمت اجباری این کشور امضا کرده است که باعث می‌شود روس‌ها نتوانند به خدمت سربازی فراخوانده شوند و حداقل برخی از کسانی که قبلاً از کشور فرار کرده‌اند را برای مدت طولانی‌تری دور نگه دارد.

پوتین این لایحه را که با عجله در هفته جاری توسط مجالس علیا و پایین پارلمان روسیه تصویب شد، روز جمعه امضا کرد.

در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین وارد چهاردهمین ماه خود می شود، این اقدام سیستمی را ایجاد می کند که در آن اخطاریه های خدمت اجباری و سربازی به جای تحویل دستی، از طریق یک پورتال خدمات دولتی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت الکترونیکی تحویل داده می شود.

حتی اگر گیرنده احضاریه را باز نکند، دولت آن را دریافت شده تلقی خواهد کرد.

پس از دریافت احضاریه، فرد 20 روز فرصت دارد تا در محل سربازی حاضر شود و تا زمانی که اقدام نکند ممنوع الخروج خواهد بود. کسانی که نتوانند در دفتر ثبت نام سربازی حضور پیدا کنند، از خروج از کشور منع می شوند و با محدودیت هایی در داخل روسیه مواجه می شوند، از جمله عدم امکان ثبت وسیله نقلیه، تجارت کوچک یا خرید و فروش املاک و مستغلات.

“من کاملاً درک می کنم که غیرممکن است [to return] ماکس نیکولسکی گفت: در آینده نزدیک، تا زمانی که جنگ تمام شود. که چند ساعت قبل از اعلام بسیج نسبی روسیه در 22 سپتامبر 2022 برای تعطیلات به ترکیه رفت.

“این چیزی است که به شدت به من ضربه زد. من نمی توانم به عقب برگردم. این خیلی خطرناک است.”

طفره رفتن از اعلامیه های پیش نویس

نیکولسکی می گوید ترس او از شروع دوباره در یک کشور جدید بسیار کمتر از ترس او از رفتن به جنگ است، به همین دلیل است که او تعطیلات 10 روزه به اقامت بسیار طولانی در استانبول تبدیل شد، جایی که او توانست مجوز اقامت ترکیه را دریافت کند.

در ماه نوامبر، او متوجه شد که پیش نویس اخطاریه ای به دفتر او در مسکو، جایی که در رسانه ها کار می کرد، تحویل داده شده است.

سربازان روسی برای خدمت سربازی فراخوانده می شوند و قبل از سوار شدن به قطار هنگام عزیمت به پادگان در ایستگاه راه آهن اومسک، روسیه در 27 نوامبر 2022. رویترز/الکسی مالگاوکو
سربازان روسی برای خدمت سربازی فراخوانده می شوند و قبل از سوار شدن به قطار هنگام عزیمت به پادگان در ایستگاه راه آهن در اومسک، روسیه، در 27 نوامبر 2022، صف می کشند. (الکسی مالگاوکو/رویترز)

او مجبور به استعفا شد، زیرا نمی خواست به روسیه بازگردد. او همچنین نمی‌خواست شرکتش را به خاطر به کارگیری یک طفره‌طلب به دردسر بیاندازد.

قبل از قانون جدید، اعلان‌های سربازی شخصاً به افرادی که از طریق فراخوان نظامی دوسالانه در کشور به خدمت سربازی می‌روند، همراه با کسانی که برای جنگ در اوکراین بسیج شده‌اند، تحویل داده می‌شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، گفت که مقامات می‌خواهند به سمت سیستم خدمت اجباری الکترونیکی حرکت کنند تا آن را مدرن‌تر و «راحت‌کننده‌تر برای شهروندان» کنند و «به هم ریختگی» برخی از دفاتر استخدام ارتش را برطرف کنند.

در طول فراخوان اولیه در پاییز – جایی که دولت برنامه خود را برای بسیج 300000 سرباز اعلام کرد – وجود داشت. گزارش ها افراد غیر واجد شرایط به خدمت سربازی، از جمله کسانی که دارای شرایط پزشکی هستند. تخمین زده می شود که در آن زمان صدها هزار نفر از کشور گریختند و مرزهای زمینی قزاقستان و گرجستان را مسدود کردند.

نیکولسکی چند ساعت قبل از عجله این موضوع را اعلام کرد و می‌گوید این که روسیه از پورتال خدمات دولتی خود برای ارائه پیش‌نویس‌ها استفاده می‌کند، دیوانه‌کننده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در مراسم اهدای تاج گل به مناسبت روز مدافع میهن در مسکو، روسیه، 23 فوریه 2023 شرکت می کنند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در مراسم اهدای تاج گل به مناسبت روز مدافع میهن در مسکو، روسیه در 23 فوریه 2023 شرکت می کنند. (رویترز)

او می گوید که قبلا فکر می کرد گوسوسلوگی روسیه، یک پورتال دیجیتالی که در آن شهروندان می توانند به چندین سرویس دولتی و شهری در یک نقطه دسترسی داشته باشند، یک قطعه نوآورانه از فناوری روسی است که زندگی را آسان تر و راحت تر می کند.

حالا می‌گوید که این تصور بر سرش ریخته شده است.

او اوایل این هفته به سی‌بی‌سی نیوز در استانبول گفت: «به نظر می‌رسد که این نوعی گولاگ دیجیتال یا چیزی شبیه به آن باشد.

تقویت نظامی

در حالی که نیکولسکی از اینکه قانون به این معنی است که نمی تواند برگردد و خانواده را ملاقات کند ناراحت است، می گوید دوستان مردی که در مسکو مانده اند در حالت وحشت هستند. او می گوید که آنها نمی دانند که آیا دولت از این قانون جدید “استثمار” می کند و مردان را برای به دام انداختن آنها در روسیه بسیج می کند.

مقامات بارها ادعاهایی مبنی بر اینکه کشور در آستانه یک بسیج توده ای دیگر است را رد کرده اند، اما در ماه دسامبر، وزیر دفاع روسیه گفت که این کشور به دنبال افزودن یک بسیج دیگر است. 350000 پرسنل رزمیمن به سربازی

یک نما صفحه ای را نشان می دهد که می خواند:
بیلبوردی که روی آن نوشته شده است «مدافعان ما! با تشکر از شما عزیزان! در حمایت از ارتش روسیه در مقابل مقر وزارت خارجه این کشور در مسکو در 16 فوریه 2023 دیده می شود. (شمیل ژوماتوف/رویترز)

روسیه نیز در حال حرکت به سمت تغییر است سن سربازی اجباری زمانی که مردان واجد شرایط فراخوانی در پیش نویس های بهار و پاییز هستند. محدوده سنی فعلی بین 18 تا 27 سال است و افزایش می یابد تا مردان بین 21 تا 30 سال بتوانند به خدمت سربازی بروند.

پیش از این، مردانی که می‌خواستند از سربازگیری اجتناب کنند، می‌توانستند با زندگی در آدرسی نامعلوم، از رادار افسران نظامی دور بمانند. اما هنگامی که پیش نویس الکترونیکی اجرا شود، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

بر اساس قانون جدید، اگر مردم به پیش نویس اخطار توجه نکنند، آنها را خواهند داشت دارایی های مسدود شده و ممنوع الخروج شود.

آمادگی برای بسیج جدید؟

الکسی تابالوف، وکیلی که مدرسه سربازان وظیفه را اداره می‌کند، سازمانی که به سربازان سرباز روسی کمک می‌کند تا حقوق خود را درک کنند، می‌گوید هنوز راه‌هایی برای درخواست تجدیدنظر برای پیش‌نویس وجود دارد، اما مردان باید اکنون برنامه‌ای را آماده کنند.

تابالوف، که از یک مکان نامشخص در اروپا با CBC صحبت کرد، گفت که مردان باید به این فکر کنند که آیا ممکن است واجد شرایط معافیت پزشکی باشند یا بتوانند برای یک وظیفه جایگزین در نقش غیرنظامی تلاش کنند.

او می گوید اگر این موفقیت آمیز نباشد و مردم نتوانند تحت محدودیت های جدید زندگی خود را بگذرانند، آخرین راه حل این است که از رادار دولت خارج شوند، یا به قول خودش در جنگل وسیع تایگا (بورئال) روسیه پنهان شوید. او می‌گوید یکی دیگر از گزینه‌های افراطی رفتن به خارج از کشور است.

در شهرهای روسیه، بیلبوردها و کمپین‌های اطلاعاتی سعی می‌کنند مردان را برای استخدام جذب کنند و به افرادی که در اوکراین اعزام می‌شوند قول می‌دهند حقوق ماهانه معادل 3500 دلار Cdn دریافت کنند، که سه برابر میانگین حقوق روسیه است.

سیمون سابلین، 27 ساله، مهاجر دیگری است که می گوید قانون جدید او را از روسیه دور می کند. سابلین همچنین در حال حاضر در استانبول، با شروع جنگ روسیه را ترک کرد، اما مادر و خواهرش هنوز در مسکو اقامت دارند.

سیمون سابلین، 27 ساله، مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم تمام عیار به اوکراین در 24 فوریه 2022، روسیه را ترک کرد. او می گوید تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در قدرت بماند، به کشور بازنخواهد گشت.
سیمون سابلین، 27 ساله، مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، روسیه را ترک کرد. او می گوید تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در قدرت بماند، به کشور بازنخواهد گشت. (Diego Cupolo/CBC)

او می‌گوید در حالی که مدرکی مبنی بر معافیت از خدمت سربازی به دلیل سلامتی دارد، اما مطمئن نیست که واقعاً او را از اعزام به جبهه باز دارد.

«احساس می‌کنم که آنها خودشان را برای یک اتفاق جدید آماده می‌کنند [mobilization] موج” گفت.

به محض اینکه پا به کشور بگذارم، ممکن است اخطاریه ای برای حضور در ارتش دریافت کنم و هیچ فرصتی برای خروج از کشور نخواهم داشت.»