قانون گذاران اسرائیلی پیشنهاد انحلال پارلمان را تصویب کردند

با حمایت شریک اصلی ائتلاف نخست وزیر بنیامین نتانیاهو ، قانونگذاران اسرائیلی روز چهارشنبه پیشنهاد اولیه برای انحلال پارلمان را در یک گام مهم در جهت ورود کشور به چهارمین انتخابات ملی خود در کمتر از دو سال تصویب کردند.

این رای گیری تنها هفت ماه پس از روی کار آمدن ائتلاف در اعلامیه وحدت ملی برای مقابله با بحران ویروس کرونا انجام شد. اما از آن زمان ، اتحاد میان حزب لیكود نتانیاهو و آبی و سفید وزیر دفاع بنی گانتز در جنگ های بی پایان قفل شده است.

در این رأی گیری تنها به تأیید مقدماتی پایان دادن به اتحاد و تحمیل انتخابات جدید در اوایل سال آینده اشاره شد اکنون این قانون پیش از حضور در مجلس برای تصویب نهایی ، شاید به محض هفته آینده ، به یک کمیته منتهی می شود. در این میان انتظار می رود گانتز و نتانیاهو در آخرین تلاش برای حفظ اتحاد آشفته خود به مذاکرات ادامه دهند.

حزب گانتز با پیوستن به مخالفان در رای گیری روز چهارشنبه ، با ابراز نارضایتی از نتانیاهو ، نخست وزیر را متهم کرد که منافع شخصی خود را بر منافع کشور مقدم دارد.

نتانیاهو به دلیل مجموعه ای از اتهامات فساد تحت محاکمه است و گانتز نخست وزیر را به امید جلوگیری از لغو یا لغو مراحل قانونی علیه وی ، به مانع کارهای اساسی دولت از جمله تصویب بودجه ملی متهم کرد.

بودجه ندارد

یار لاپید ، رهبر مخالفان ، که حزب یش آتید آن به نفع انتخابات جدید رأی داد ، دولت را به سو of مدیریت نادرست بحران ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن متهم کرد. وی گفت: چیزی که همه شهروندان در آن اشتراک دارند “این احساس است که آنها کنترل زندگی خود را از دست داده اند”.

دولت هنوز بودجه ای برای سال 2020 تصویب نکرده است – نتیجه تقسیمات عمیق حاصل از توافقنامه تقسیم قدرت. کمبود بودجه باعث سختی ها و کاهش شدید اسرائیلی ها در زمانی شده است که به دلیل شیوع ویروس کرونا ، بیکاری بیش از 20 درصد تخمین زده می شود.

اسرائیل از ماه مارس تاکنون دو قفل در سراسر کشور را پشت سر گذاشته است و مقامات در حال حاضر هشدار می دهند که افزایش نرخ عفونت می تواند به بازگشت به محدودیت های سخت منجر شود که اخیراً برداشته شده است.

اگر بودجه سال 2020 تا 23 دسامبر تصویب نشود ، قانون اسرائیل انحلال خودکار پارلمان و انتخابات جدید را پیش بینی کرده است.

چرخاندن پست برتر

طبق توافق ائتلاف ، نتانیاهو قرار است تا نوامبر 2021 به عنوان نخست وزیر خدمت کند و پس از آن کار برای 18 ماه به گانتز چرخانده شود. تنها راهی که نتانیاهو می تواند صندلی خود را حفظ کند و از آن توافق خارج شود ، عدم تصویب بودجه است.

به نظر می رسد گانتز به این نتیجه رسیده است که انتخابات اجتناب ناپذیر است و هرچه زودتر برگزار شود بهتر است. با فشار به جلو انتخابات به اوایل سال آینده ، به نظر می رسد که وی بانکی را مجازات می کند که نتانیاهو توسط رای دهندگان به دلیل همه گیری ویروس کرونا و اقتصاد در حال مبارزه مجازات شود.

از طرف دیگر ، نتانیاهو با طولانی کردن مذاکرات بودجه و به تعویق انداختن انتخابات به اواخر سال ، به سود ورود واکسن و بهبود اقتصاد ، سود می برد.