قرص سقط جنین میفپریستون در برزخ قانونی در ایالات متحده پس از احکام رقابتی

دسترسی به متداول ترین روش سقط جنین در ایالات متحده در روز جمعه به دنبال احکام متناقض دادگاه در مورد قانونی بودن داروی سقط جنین میفپریستون که بیش از 20 سال است به طور گسترده در دسترس بوده است، در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

در حال حاضر، دارویی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2000 تأیید کرد، حداقل بلافاصله پس از احکام جداگانه ای که توسط قضات فدرال در ایالت تگزاس و واشنگتن به فاصله چند دقیقه از یکدیگر صادر شد، در دسترس است.

قاضی منطقه ای ایالات متحده، متیو کاکسماریک، منصوب ترامپ، در تصمیمی که چندین دهه تایید علمی را رد کرد، دستور توقف تایید فدرال مایفپریستون را صادر کرد. اما این تصمیم به سرعت توسط قاضی منطقه ای ایالات متحده، توماس او. رایس، منصوب اوباما، دنبال شد، و اساساً به مخالفان دستور داد و به مقامات ایالات متحده دستور داد که هیچ تغییری که دسترسی به دارو را محدود کند، ایجاد نکنند.

زمان‌بندی فوق‌العاده دستورات رقیب، خطرات زیادی را که این دارو را احاطه کرده است، یک سال پس از لغو دادگاه عالی ایالات متحده Roe v. Wade و محدود کردن دسترسی به سقط جنین در سراسر کشور نشان داد.

مسیر تسریع به دیوان عالی محتمل است

وزارت دادگستری به سرعت اعلام کرد که به حکم تگزاس اعتراض خواهد کرد و گفت که تصمیم ایالت واشنگتن را بررسی می کند.

شلاق تصمیمات متناقض احتمالاً موضوع را در مسیری سریع به دیوان عالی کشور قرار خواهد داد.

گلن کوهن از دانشکده حقوق هاروارد گفت: “FDA تحت یک دستور است که می گوید شما نمی توانید هیچ کاری انجام دهید و دستور دیگری که می گوید تا هفت روز دیگر از شما می خواهم که تاییدیه mifepristone را لغو کنید.”

تماشا | ممنوعیت قرص سقط جنین به تصمیم قاضی تگزاس بستگی دارد:

ممنوعیت قرص سقط جنین به تصمیم قاضی تگزاس بستگی دارد

یک قاضی محافظه کار تگزاس اکنون در حال بررسی استدلال هایی در مورد پرونده ای است که می تواند لایحه سقط جنین که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد میفپریستون در ایالات متحده را ممنوع کند. نوامبر گذشته، ائتلافی از گروه‌های ضد سقط جنین شکایتی را برای لغو تایید فدرال از این قرص تنظیم کردند.

ارائه دهندگان سقط جنین از حکم تگزاس، از جمله Whole Woman’s Health، که شش کلینیک در پنج ایالت را اداره می کند، انتقاد کردند و گفتند که در هفته آینده همزمان با بررسی احکام، به توزیع مایفپریستون به صورت حضوری و از طریق پست ادامه خواهد داد.

داروی سقط جنین از سال 2000 به طور گسترده در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است و اساساً هیچ سابقه ای وجود ندارد که یک قاضی تنها تصمیمات پزشکی FDA را رد کند. میفپریستون یکی از دو دارویی است که برای سقط جنین دارویی در ایالات متحده استفاده می شود، همراه با میزوپروستول، که برای درمان سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می شود.

Kacsmaryk دستوری را امضا کرد که به FDA دستور می دهد تا تایید mifepristone را حفظ کند در حالی که شکایت در مورد ایمنی و تایید دارو ادامه دارد. دستور ۶۷ صفحه ای او به دولت هفت روز فرصت داد تا تجدید نظر کند.

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده گفت: «تصمیم امروز قضاوت متخصص FDA را که بیش از دو دهه پیش صادر شده بود مبنی بر اینکه میفپریستون ایمن و مؤثر است، باطل می کند. این وزارتخانه به دفاع از تصمیم FDA ادامه خواهد داد.

سایر داروهای موجود

پزشکان و کلینیک‌هایی که ترکیب دو دارویی را تجویز می‌کنند، گفته‌اند که اگر میفپریستون از بازار خارج شود، آنها فقط از داروی دوم، میزوپروستول استفاده می‌کنند. این رویکرد تک دارویی میزان اثربخشی کمی کمتری در پایان دادن به بارداری دارد، اما به طور گسترده در کشورهایی که میفپریستون غیرقانونی یا در دسترس نیست استفاده می شود.

شکایت در پرونده تگزاس توسط اتحاد دفاع از آزادی تنظیم شد که در پرونده می سی سی پی نیز دخالت داشت که منجر به لغو رو در مقابل وید شد. هسته اصلی شکایت این ادعا است که تایید اولیه FDA از میفپریستون ناقص بوده است زیرا خطرات ایمنی آن را به اندازه کافی بررسی نکرده است.

دادگاه‌ها مدت‌هاست که در مورد مسائل ایمنی و اثربخشی دارو به FDA موکول شده‌اند. اما قدرت آژانس در یک محیط قانونی پس از Roe با چالش‌های جدیدی مواجه است که در آن سقط جنین در 14 ایالت ممنوع است یا در دسترس نیست، در حالی که 16 ایالت قوانینی دارند که به طور خاص داروهای سقط جنین را هدف قرار می‌دهند.

جعبه های قرص روی یک قفسه روی هم چیده شده اند.
جعبه‌های داروی میفپریستون در قفسه‌ای در مرکز زنان آلابامای غربی در توسکالوزا، آلا.، در مارس ۲۰۲۲. (آلن جی برید/آسوشیتدپرس)

از زمان طرح شکایت تگزاس در ماه نوامبر، کارشناسان حقوقی نسبت به استدلال های مشکوک و عدم دقت واقعی در پرونده این گروه مسیحی هشدار داده اند. Kacsmaryk اساساً با شاکیان در مورد همه نکات اصلی آنها موافق بود، از جمله اینکه FDA به اندازه کافی ایمنی مایفپریستون را بررسی نکرد.

Kacsmaryk نوشت: “دادگاه تصمیم گیری FDA را به راحتی نمی بیند.” اما در اینجا، FDA به نگرانی‌های ایمنی مشروع خود – با نقض وظیفه قانونی خود – بر اساس استدلال‌ها و مطالعات کاملاً نادرست که از نتایج آن پشتیبانی نمی‌کرد، رضایت داد.

گروه‌های پزشکی اخیراً متذکر شده‌اند که میفپریستون توسط میلیون‌ها زن در 23 سال گذشته استفاده شده است و عوارض ناشی از میفپریستون با سرعت کمتری نسبت به برداشتن دندان عقل، کولونوسکوپی و سایر روش‌های معمول پزشکی رخ می‌دهد.

در جای دیگر، Kacsmaryk در کنار شاکیان قرار گرفت و اظهار داشت که FDA از اختیارات خود در تأیید میفپریستون، تا حدی، با استفاده از یک فرآیند بررسی تخصصی اختصاص یافته به داروها برای درمان “بیماری های جدی یا تهدید کننده زندگی” فراتر رفته است. قاضی استدلال های سازمان غذا و دارو را کنار گذاشت که مقررات خودش روشن می کند که بارداری یک وضعیت پزشکی است که گاهی اوقات می تواند جدی و تهدید کننده زندگی باشد، در عوض آن را یک “فرآیند طبیعی ضروری برای تداوم زندگی انسان” نامید.