لیبرال ها حقوق زنان را در خارج از کشور تامین می کنند، در حالی که ترودو آماده می شود تا درباره سیاست سقط جنین در نیویورک صحبت کند

دولت لیبرال در حال اعلام بودجه برای حقوق زنان در خارج از کشور است – تلاشی آشکار برای مقایسه موضع لیبرال ها در مورد حقوق باروری با موضع محافظه کاران در کانادا و ایالات متحده.

نخست‌وزیر جاستین ترودو قرار است امروز در شهر نیویورک، جایی که در یک نشست پر ستاره شرکت می‌کند، بر تعهد دولت کانادا به حمایت از آزادی باروری تاکید کند.

پیش از آن رویداد، وزیر توسعه بین المللی هارجیت ساجان صبح امروز در اتاوا به خبرنگاران گفت که دولت 195 میلیون دلار در طول پنج سال و 43 میلیون دلار هر سال پس از آن برای کمک به سازمان های حقوق زنان که بر برابری جنسیتی متمرکز هستند، هزینه خواهد کرد.

او گفت که این بودجه مورد نیاز است زیرا دسترسی به سقط جنین می تواند “به سرعت” در سراسر جهان از جمله در ایالات متحده محدود شود.

این پول تحت برنامه صدای زنان و رهبری دولت قرار خواهد گرفت که برای اولین بار در سال 2017 راه اندازی شد. دولت می گوید که تا کنون با حدود 1500 سازمان از طریق این برنامه کار کرده است.

این اعلامیه در زمانی منتشر می شود که به نظر می رسد لیبرال ها در حال کاهش هزینه های توسعه کلی خود هستند که برای پاسخ به همه گیری کووید-19 و تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته بود.

بودجه فدرال امسال نشان می دهد که هزینه ها در سال مالی آینده حدود 15 درصد کاهش خواهد یافت.

حقوق سقط جنین

ساجان از این اعلامیه برای تقابل با مواضع لیبرال ها و محافظه کاران در مورد حقوق زنان استفاده کرد.

ساجان در یک کنفرانس مطبوعاتی صبحگاهی در پارلمان هیل به خبرنگاران گفت: «وقتی صحبت از حقوق زنان به میان می‌آید، دولت ما بدون عذرخواهی طرفدار انتخاب است.

محافظه کاران همچنان به دنبال راه هایی برای بازگشایی بحث در مورد دسترسی به سقط جنین هستند و برخلاف آنها ما هرگز در مورد این مسائل سکوت نخواهیم کرد.

حقوق سقط جنین مدتهاست که در هر دو کشور به عنوان یک صاعقه سیاسی مطرح بوده است، اما بحث در سال گذشته در ایالات متحده زمانی که دادگاه عالی حکم تاریخی حقوق سقط جنین در سال 1973 را که به نام Roe v. Wade شناخته می شود، لغو کرد، داغ شد.

سفر ترودو به نیویورک همچنین شامل تمرکز بر تجارت مواد معدنی حیاتی است.

او قرار است با یک کارگروه سازمان ملل در مورد توسعه پایدار دیدار کند و با اندیشکده بانفوذ شورای روابط خارجی صحبت کند.

کارشناسان در هر دو طرف مرز امیدوارند که بیشتر در مورد چگونگی برنامه ریزی اتاوا برای رشد سریع بخش معدنی حیاتی خود بشنوند.

لوئیز بلیز، دیپلمات سابق، که اکنون مشاور ارشد شورای تجارت کانادا است، می‌گوید که زمان آن رسیده است که جزئیات طرحی را برای از بین بردن ثروت‌های قرن 21 ارائه کنیم.

ترودو امیدوار است از حرکتی که اکثر ناظران می گویند سفر موفقیت آمیز و سازنده ماه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن بود، استفاده کند.

او همچنین در Global Citizen NOW، نشست سالانه سران افراد مشهور، فعالان و قانون‌گذاران متحول می‌شود.