مادورو ونزوئلا مدعی پیروزی در انتخابات تحریم شده است

اتحاد سیاسی رئیس جمهور ونزوئلا ، نیکلاس مادورو ، ادعا کرد یک پیروزی گسترده در انتخابات کنگره که توسط تأثیرگذارترین سیاستمداران مخالف تحریم شده و به عنوان کلاهبرداری در سطح بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

این پیروزی به مادورو امکان کنترل آخرین شاخه اصلی دولت خارج از قدرت او را می دهد. این در روزهای پایانی دولت ترامپ ، که با وجود تلاش مادورو برای تحقق عزیمت وی ​​از طریق دیپلماسی و تحریم ، کار خود را با استوار محکم ترک می کند ، بازی می کند.

ایندیرا آلفونزو ، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا ، گفت: حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا و احزاب متحد مادورو 67 کرسی را در مجلس شورای ملی به دست آوردند.

شورای ملی توسط سیاستمدار مورد حمایت ایالات متحده خوان گوآیدو هدایت می شود ، که نزدیک به دو سال برای خلع مادورو و پایان دادن به بحران عمیق ونزوئلا فشار آورده است. وی مورد حمایت واشنگتن و دهها ملتی است که ریاست جمهوری مادورو را نامشروع می دانند.

با این حال به نظر می رسد نتیجه انتخابات هم باعث تضعیف مادورو ، متهم به نظارت بر رأی گیری ثابت ، و هم گوئیدو که ادعای قانونی وی برای ریاست جمهوری به نقش وی به عنوان رئیس شورای ملی بستگی دارد ، در حالی که محبوبیت شخصی وی پس از ناکامی در برکناری مادورو کمرنگ می شود.

پرسنل امنیتی روز یکشنبه در کاراکاس ، ونزوئلا در یک مرکز رأی گیری برای انتخاب اعضای شورای ملی محافظت می کنند. یک ائتلاف مخالف به رهبری سیاستمدار خوان گوئیدو رأی را تحریم می کند ، اتحادیه اروپا ، ایالات متحده و چندین کشور دیگر رأی را تقلبی اعلام کرده اند. (آریانا کوبیلوس / آسوشیتدپرس)

تحریم مخالفان ناشی از رای دیوان عالی کشور در سال جاری برای تعیین کمیسیون جدید انتخابات است ، شامل سه عضو که توسط ایالات متحده و کانادا تحریم شده اند ، بدون مشارکت کنگره به رهبری مخالفان ، همانطور که قانون لازم می داند.

دادگاه همچنین رهبری سه حزب مخالف – از جمله حزب گوایدو – را منصوب کرد و رهبران جدیدی را منصوب کرد که مخالفان به توطئه برای حمایت از مادورو متهم می کنند.

تعداد کمی از احزاب مخالف که با گوایدو ارتباط ندارند ، با دولت گفتگو کرده و در انتخابات شرکت کرده اند. منتقدان می گویند این به مادورو اجازه داد تا ظاهر یک مسابقه معتبر را حفظ کند.

مادورو برای نامزدهای حزب خود – از جمله پسر و همسرش – تبلیغ کرد و قول داد که سرانجام مخالفان جناح راست را که متهم به تحریک اعتراضات خیابانی خشن و دعوت از تحریم های آمریکا است ، خاموش کند.

مادورو شنبه شب در یک پخش از تلویزیون دولتی ، با رد انتقاد از انتخابات گفت: “کسانی هستند که کودتا می کنند ، کسانی که درخواست مداخله نظامی می کنند.” “ما می گوییم: رأی مثبت – جنگ نه ، گلوله خیر.”

این انتخابات در حالی صورت می گیرد که عدم اطمینان در مورد تغییر قریب الوقوع دولت ایالات متحده وجود دارد. جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، مانند دونالد ترامپ ، رئیس جمهور مستعفی ، مادورو را “دیکتاتور” خواند ، هرچند مشخص نیست که وی چه رویکردی را در قبال بحران ونزوئلا در پیش خواهد گرفت.

این انتخابات در حالی صورت می گیرد که عدم اطمینان در مورد تغییر قریب الوقوع دولت ایالات متحده وجود دارد. جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، مانند دونالد ترامپ ، رئیس جمهور مستعفی ، مادورو را “دیکتاتور” خواند ، هرچند مشخص نیست که وی چه رویکردی را در قبال بحران ونزوئلا در پیش خواهد گرفت. (ماتیاس دلاکروا / آسوشیتدپرس)

با وجود آشفتگی سیاسی ونزوئلا ، رأی گیری بدون هیچ مشکلی در کاراکاس انجام شد ، جایی که مکان های رای گیری توسط اعضای شبه نظامیان غیرنظامی و سربازان مسلح در کنار کارگران انتخابات اداره می شد.

با ورود جریان کمی به رای دهندگان ، صفوف طولانی رانندگان در سراسر کاراکاس منتظر سوخت اتومبیل های خود بودند در حالی که ملت ثروتمند نفت برای تولید بنزین برای تأمین نیازهای داخلی تلاش می کرد.

جنبش مخالف گویدو بلافاصله پس از انتخابات طی چند روز همه پرسی خود را برگزار می کند. از ونزوئلایی ها س askال خواهد شد که آیا می خواهند به حکومت مادورو پایان دهند و انتخابات ریاست جمهوری جدید برگزار کنند.

تعمیق بحران سیاسی

گوئیدو در یک پیام ویدیویی گفت: “اگرچه امروز نمی توانم یک راه حل جادویی را قول دهم ، اما با اطمینان و امنیت می توانم به شما بگویم: شما تنها نیستید. ما تسلیم نخواهیم شد.” “ما می خواهیم همه چیز را بدهیم تا برنده شویم.”

بررسی ها نشان می دهد که در حالی که بحران اقتصادی و سیاسی کشور با وجود داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان عمیق تر است ، نه مادورو و نه گویدو در میان ونزوئلا محبوب نیستند.

کارول تران ، پرستار و مادر مجردی که در حال کار برای کاراکاس بود ، گفت که او رأی نداد زیرا هیچ تأثیری نخواهد داشت. وی گفت که انتخابات کنترل می شود.

وی گفت: “من احساس نمی کنم وقت خود را تلف کنم و به این افراد فرصت بدهم ، بنابراین من به راحتی رأی نمی دهم.” “ما از همه اینها خسته شده ایم. من از همه اینها خسته شده ام. این آسان نیست.”

او هنوز در فکر شرکت در همه پرسی مخالفان بود.

نیروهای امنیتی هنگام انتخاب در ونزوئلا برای انتخاب اعضای شورای ملی روز یکشنبه از یک مرکز رای گیری محافظت می کنند. (ماتیاس دلاکروا / آسوشیتدپرس)

در سالهای گذشته بیش از 5 میلیون نفر از کشور فرار کرده اند که بزرگترین مهاجرت جهان پس از سوریه جنگ زده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی ونزوئلا امسال 25 درصد کاهش داشته باشد ، در حالی که تورم بیش از حد ارزش پول بولیوار را کاهش می دهد که اکنون ارزش آن کمتر از یک میلیونیم دلار در بازار آزاد است.

مادورو ، جانشین منتخب رئیس جمهور فقید هوگو چاوز ، در سال 2018 برای دومین بار پیروز شد. اما مخالفان سیاسی وی و بسیاری از کشورها ، از جمله ایالات متحده ، مشروعیت او را رد می کنند ، ادعا می کنند که رأی گیری تقلب شده و محبوب ترین رقیبان وی ممنوع شده است. .

گوایدو 37 ساله متعهد شد كه اوایل سال گذشته مادورو 58 ساله را بركنار كند – دلیل این امر ادعای ریاست جمهوری موقت وی به رهبری وی در مجلس شورای ملی بود كه دوره قانونی وی طبق قانون اساسی در اوایل ژانویه به پایان رسید.

دولت ترامپ و سایر کشورها حمایت از گوایدو را بر عهده گرفتند و گفته اند که در غیاب انتخابات عادلانه حمایت او را ادامه خواهند داد.

واشنگتن مادورو و متحدان سیاسی وی را با مجازات مورد ضرب و شتم قرار داده است و وزارت دادگستری آمریكا مادورو را به عنوان “تروریست مخدر” متهم كرده و برای بازداشت وی 15 میلیون دلار جایزه پیشنهاد كرده است.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو گفت که انتخابات روز یکشنبه تقلبی بود.

فرانسوا فیلیپ شامپاین ، وزیر امور خارجه کانادا ، گفت که اتاوا نتایج روند انتخابات را به رسمیت نمی شناسد زیرا “حداقل شرایط را برای اجرای آزادانه و منصفانه دموکراسی نداشت”.