مارک کلی ، فضانورد سابق و فعال کنترل اسلحه ، به مجلس سنای آمریکا قسم خورد

مارک کلی ، دموکرات آریزونا و فضانورد سابق ، روز چهارشنبه در مجلس سنای ایالات متحده سوگند یاد کرد ، کنترل اتاق را توسط جمهوری خواهان تنگ کرد و تغییر وضعیت ایالت خود از قرمز به آبی را تأکید کرد.

کلی ، 56 ساله ، در انتخابات ماه گذشته سناتور جمهوری خواه ، مارتا مک سالی را شکست داد و باعث شد وی یکی از تنها سه نماینده ای باشد که باخت. وی با به دست گرفتن قدرت ، حزب جمهوری خواه را در اتاق به 52-48 کاهش داده است.

این تأثیر ناچیزی در کنترل رهبر اکثریت میچ مک کانل بر اتاق برای آخرین ماه این نشست کنگره خواهد داشت. اما این زمینه را برای دو دور دوم انتخابات اساسی سنا در گرجستان در 5 ژانویه فراهم می کند.

اگر دموکراتها هر دو را برنده شوند ، آنها اتاق 50-50 را برای کنگره جدید که از اوایل ژانویه آغاز می شود ، فرماندهی می کنند ، زیرا کمال هریس ، معاون رئیس جمهور منتخب آرا tie را شکست می دهد.

کلی توسط معاون رئیس جمهور مایک پنس سوگند یاد کرد و هر دو مرد هنگام پایان دادن به سوگند ، ماسک و بازوهای دست انداخته بودند. همسرش ، نماینده سابق گبی گیفوردز ، و اسکات کلی ، برادر دوقلوی او و همکار فضانورد بازنشسته ، به او پیوستند.

کلی در مراسم تحلیف خود به عنوان سناتور دموکرات آمریکا در آریزونا شرکت می کند در حالی که همسرش ، گابی گیفوردز ، نماینده سابق آمریکا در آریزونا ، چهارشنبه در واشنگتن گوش می دهد. (نیکلاس کم / استخر از طریق رویترز)

ورود سنای کلی یک نقطه عطف سیاسی برای آریزونا است ، که برای اولین بار از سن ژانویه 1953 دارای دو سناتور دموکرات است. این زمانی بود که سناتور جمهوری خواه باری گلدواتر کار خود را آغاز کرد ، تقریباً یک دهه قبل از اینکه وی نامزد نامزد انتخابات ریاست جمهوری حزب خود شود.

در مدارک دیگر تغییر سیاسی آریزونا ، ایالت ماه گذشته از جو بایدن رئیس جمهور منتخب حمایت کرد ، این اولین باری بود که از سال 1996 توسط یک نامزد دموکرات ریاست جمهوری انجام شد.

سناتور مارتا مک سالی ، که در کمیته امور بانکی ، مسکن و امور شهری سنا در واشنگتن در ژوئیه 2019 نشان داده شد ، در انتخابات 3 نوامبر از کلی شکست خورد. (ارین اسکات / رویترز)

مک سالی در سال 2019 به جای جانشین سناتور فقید جمهوری خواه جان مک کین منصوب شد. انتصاب او فقط تا زماني كه انتخابات ويژه ماه گذشته رسماً تصويب شود ، ادامه داشت. این امر زمینه را برای دستیابی به كلی و پرکردن بقیه دوره شش ساله مک کین فراهم کرد ، بدین معنی که کلی در سال 2022 مجدداً انتخاب خواهد شد.

کلی در حال چتربازی در یک جلسه متلاطم لنگ اردک بود که در آن قانون گذاران و دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تاکنون بر سر تهیه بسته امداد COVID-19 به ارزش صدها میلیارد دلار پیش از تعطیلات به بن بست رسیده اند. آنها همچنین در تلاشند تا به کار بودجه پایان سال و یک لایحه سیاست دفاعی بپردازند.

کلی در طول مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان یک مرکز حل مسئله انتخاب کرد. پیروزی ضعیف دو درصدی وی مقابل مک سالی نشان می دهد او بخشی از جناح میانه رو دموکرات ها خواهد بود.

در یکی از گرانترین مسابقات سنا در این کشور ، کلی 89 میلیون دلار آمریکا جمع کرد. این تنها پس از 108 میلیون دلار جمع آوری شده توسط جیمه هریسون ، نامزد شکست خورده سنای دموکرات کارولینای جنوبی بود ، طبق مرکز غیرحزبی سیاست پاسخگو.

کوری گاردنر جمهوری خواه از کلرادو و داگ جونز دموکرات از آلاباما تنها دیگر نمایندگان مجلس سنا بودند که ماه گذشته شکست خوردند.

كلی پسر دو افسر پلیس ، یك فضانورد بازنشسته است كه چهار مأموریت فضایی را انجام داده است ، از جمله وقت گذراندن در ایستگاه فضایی بین المللی. وی همچنین خلبان نیروی دریایی ایالات متحده بود که در عملیات طوفان صحرا در اوایل دهه 1990 مأموریت های جنگی را انجام می داد.

گیفوردز در یک تیراندازی گسترده در سال 2011 که شش نفر کشته و ده نفر دیگر زخمی شدند ، به سختی زخمی شد. او و کلی در تلاش های ناموفق برای فشار بر کنگره برای تقویت کنترل اسلحه به چهره های اصلی تبدیل شدند.

گیفوردز ، در آن زمان نماینده كنگره آمریكا ، پس از اصابت گلوله به سرش هنگام ملاقات و سلام و احوالپرسی با منتخبین در توسان ، آریزاز ، در ژانویه 2011 به آمبولانس منتقل شد. (جیمز پالکا / آسوشیتدپرس)

گیفورد پس از آن به خبرنگاران گفت: “روز عالی ، روز عالی.”

کلی چهارمین فضانوردی است که به کنگره انتخاب می شود. جان گلن سناتور دموکرات از اوهایو و هریسون اشمیت سناتور جمهوری خواه از نیومکزیکو بود. جک سویگرت جمهوری خواه از کلرادو به مجلس نمایندگان انتخاب شد اما قبل از تصدی مسئولیت در اثر سرطان درگذشت.