ماموریت جدید به قمرهای یخی مشتری منفجر می شود

یک فضاپیمای اروپایی روز جمعه در تلاشی ده ساله برای کاوش مشتری و سه قمر یخی آن که می‌توانستند اقیانوس‌ها را مدفون کنند، پرتاب شد.

این سفر با پرتاب صبحگاهی توسط موشک آریان اروپایی از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی آغاز شد. استفان اسرائیل، مدیر اجرایی Arianespace آن را “یک پرتاب کاملاً عالی” خواند.

اما دقایقی بعد زمانی که کنترل‌کننده‌ها نزدیک به یک ساعت پس از پرواز منتظر سیگنال‌های فضاپیما بودند، تنش‌هایی به وجود آمد.

وقتی تماس تایید شد، برونو سوزا از آژانس فضایی اروپا از کنترل ماموریت در آلمان اعلام کرد: “سفینه زنده است!”

هشت سال طول می کشد تا کاشف روباتیک، که JUICE نامیده می شود، به مشتری برسد، جایی که نه تنها بزرگترین سیاره منظومه شمسی، بلکه اروپا، کالیستو و گانیمد را نیز بررسی خواهد کرد. اعتقاد بر این است که سه قمر پوشیده از یخ، اقیانوس‌هایی را در زیر سطوح یخی خود نگه می‌دارند، جایی که حیات دریایی می‌تواند وجود داشته باشد.

سپس، در شاید تاثیرگذارترین شاهکار از همه، JUICE تلاش خواهد کرد تا به مدار گانیمد برود: هیچ فضاپیما تا کنون به دور ماه دیگری به جز ماه ما نچرخیده است.

با تعداد بسیار زیادی قمر – در نهایت تعداد 92 – ستاره شناسان مشتری را یک منظومه شمسی کوچک برای خود می دانند که ماموریت هایی مانند JUICE مدت هاست به تعویق افتاده است.

اولیویه ویتاسه، دانشمند پروژه آژانس فضایی اروپا، تاکید کرد: ما با JUICE زندگی را تشخیص نمی دهیم.

اما کسب اطلاعات بیشتر در مورد قمرها و دریاهای بالقوه آنها، دانشمندان را به پاسخ به سؤال «زندگی در جایی دیگر» نزدیک‌تر می‌کند.

او گفت: «این واقعاً جالب‌ترین جنبه این مأموریت خواهد بود.

جست‌وجوی زندگی

JUICE مسیری طولانی و دوربرگردان را به سمت مشتری طی می کند که 6.6 میلیارد کیلومتر را پوشش می دهد.

در 200 کیلومتری کالیستو و 400 کیلومتری اروپا و گانیمد حرکت خواهد کرد و 35 پرواز را در حین چرخش مشتری به پایان خواهد رساند. سپس به ترمز می زند تا به دور گانیمد، هدف اصلی ماموریت 1.6 میلیارد یورویی (2.4 میلیارد دلار Cdn) بچرخد.

گانیمد نه تنها بزرگترین قمر منظومه شمسی – از عطارد پیشی می گیرد – بلکه میدان مغناطیسی خاص خود را با شفق های خیره کننده در قطب ها دارد.

چهار ماه خاکستری در تاریکی فضا معلق هستند.
این مونتاژ بهترین نماها را از چهار ماهواره بزرگ و متنوع «گالیله» مشتری نشان می‌دهد که توسط تصویرگر شناسایی برد بلند (LORRI) در فضاپیمای نیوهورایزنز در طول پروازش با مشتری در اواخر فوریه 2007 دیده می‌شود. چهار قمر از چپ به سمت راست: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. (ناسا/آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز/موسسه تحقیقاتی جنوب غربی)

حتی فریبنده تر، تصور می شود که اقیانوس زیرزمینی آب بیشتری نسبت به زمین دارد. به گفته اسکات شپرد از مؤسسه کارنگی، که در مأموریت JUICE دخالتی ندارد، همینطور برای اروپا و آبفشان های گزارش شده آن، و گودال های شدیدی به نام Callisto، مقصدی بالقوه برای انسان ها، با توجه به فاصله آن از کمربندهای تشعشعی ضعیف کننده مشتری.

شپرد، یک شکارچی ماه که به کشف بیش از 100 قمر در منظومه شمسی خارجی کمک کرده است، گفت: «جهان‌های اقیانوسی در منظومه شمسی ما بیشترین احتمال را دارند که حیات ممکن داشته باشند، بنابراین این قمرهای بزرگ مشتری کاندیدای اصلی برای جستجو هستند.

این فضاپیما، تقریباً به اندازه یک اتوبوس کوچک، تا سال 2031 به مشتری نخواهد رسید و با تکیه بر پروازهای گرانشی زمین و ماه ما و همچنین زهره، به مشتری خواهد رسید.

مشتری، با سایه های مختلف قهوه ای و نوارهای سفید و طوفان بزرگ تخم مرغی، با قمر خود گانیمد در تاریکی فضا آویزان است.
مشتری، با لکه قرمز بزرگ برجسته اش، با گانیمد در فضا معلق است. (NASA/ESA و E. Karkoschka/Reuters)

بیل نای، مدیر اجرایی انجمن سیاره‌ای، می‌گوید: «این چیزها زمان می‌برند – و دنیای ما را تغییر می‌دهند. گروه حامی فضایی مستقر در کالیفرنیا یک مهمانی تماشای مجازی برای پرتاب ترتیب داد.

پادشاه بلژیک فیلیپ و شاهزاده گابریل و یک جفت فضانورد – توماس پسکه فرانسوی و ماتیاس مورر آلمانی – در میان تماشاگران گویان فرانسه بودند. تلاش برای پرتاب روز پنجشنبه با تهدید رعد و برق خنثی شد.

ناسا همچنین سفینه فضایی را به مشتری می فرستد

JUICE – مخفف Jupiter Icy Moons Explorer – سه سال را با کالیستو، اروپا و گانیمد سروصدا خواهد کرد. این فضاپیما سعی خواهد کرد در اواخر سال 2034 وارد مداری به دور گانیمد شود و نزدیک به یک سال دور ماه بچرخد تا اینکه کنترل‌کننده‌های پرواز آن را در سال 2035 سقوط کنند، بعداً اگر سوخت کافی باقی بماند.

اروپا به ویژه برای دانشمندانی که به دنبال نشانه‌هایی از حیات در خارج از زمین هستند جذاب است. با این حال، JUICE به دلیل تشعشعات شدیدی که در آنجا بسیار نزدیک به مشتری است، برخوردهای خود با اروپا را به حداقل می رساند.

قمر بژ مشتری، اروپا، که با خطوط قهوه ای زیگ زاگ مشخص شده است، در تاریکی فضا آویزان شده است.
قمر یخی مشتری، اروپا، با شکاف‌ها و برآمدگی‌های بلند و خطی‌اش در اینجا دیده می‌شود، جایی که پوسته یخی سطحی شکسته شده و دوباره به شکل الگوهای جدیدی منجمد شده است. (NASA/JPL-Caltech/موسسه SETI)

لوازم الکترونیکی حساس JUICE برای محافظت در برابر تشعشع در سرب محصور شده است. این فضاپیمای 6350 کیلوگرمی همچنین با پتوهای حرارتی پوشانده شده است – دمای نزدیک مشتری در حدود 230- درجه سانتیگراد است. و پنل های خورشیدی آن 27 متر از نوک تا نوک آن کشیده می شوند تا به همان اندازه که از خورشید فاصله دارند در نور خورشید قرار بگیرند.

در اواخر سال آینده، ناسا یک فضاپیمای با محافظ شدیدتر را به مشتری خواهد فرستاد، فضاپیمای مورد انتظار اروپا Clipper، که بیش از یک سال از JUICE به مشتری شکست خواهد داد زیرا با موشک قدرتمندتر SpaceX پرتاب خواهد شد. این دو فضاپیما با هم متحد می شوند تا اروپا را مانند قبل مطالعه کنند.

ناسا مدت‌هاست بر اکتشاف مشتری تسلط داشته است، که با پروازهای دوقلو در دهه 1970 توسط پایونیرها و سپس وویجرها آغاز شد. تنها یک فضاپیما در حال زمزمه کردن مشتری باقی مانده است: جونو ناسا که به تازگی پنجاهمین مدار خود را از سال 2016 ثبت کرده است.

اروپا 9 ابزار علمی JUICE را ارائه کرد و ناسا فقط یکی را تهیه کرد.

اگر JUICE تأیید کند که اقیانوس‌های زیرزمینی برای زندگی گذشته یا حال مفید هستند، ویتاسه گفت گام بعدی ارسال مته‌هایی برای نفوذ به پوسته‌های یخی و شاید حتی یک زیردریایی خواهد بود.

وی گفت: ما باید خلاق باشیم. ما هنوز هم می توانیم فکر کنیم که این یک داستان علمی تخیلی است، اما گاهی اوقات داستان علمی تخیلی می تواند به واقعیت بپیوندد.