مایک پنس به دلیل داشتن اسناد طبقه بندی شده با پرونده جنایی روبرو نخواهد شد

وزارت دادگستری به تیم حقوقی مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اطلاع داده است که اتهامات جنایی مربوط به کشف اسناد طبقه بندی شده در خانه وی در ایندیانا را پیگیری نخواهد کرد.

این وزارتخانه روز پنجشنبه نامه‌ای به وکیل پنس ارسال کرد و به او اطلاع داد که پس از تحقیقات در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده، هیچ اتهام کیفری پیگیری نخواهد شد.

این خبر چند روز قبل از اینکه پنس کمپین خود را برای نامزدی ریاست جمهوری جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری آغاز کند منتشر می شود – کارزاری که او را در رقابت مستقیم با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قرار می دهد.

یک مقام وزارت دادگستری صحت نامه به وکیل پنس را تایید کرد.

کشف اسناد طبقه بندی شده در خانه پنس پنج ماه پس از آن صورت گرفت که او به آسوشیتدپرس گفت که هنگام ترک معاونت ریاست جمهوری، سوابق طبقه بندی شده را با خود همراه نکرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا چنین اطلاعاتی را حفظ کرده است، گفت: «نه، تا آنجا که من اطلاعی ندارم.

“اشتباهاتی انجام شد”

گرگ جاکوب، وکیل پنس، در نامه ای به آرشیو ملی نوشت: اقلام یافت شده در محل اقامت او، که به سرعت به FBI تحویل داده شد، در پایان دولت گذشته به طور ناخواسته به خانه پنس منتقل شدند.

پس از فاش شدن نتایج بازرسی از خانه اش، پنس در اواخر ژانویه در حالی که در یک سخنرانی در فلوریدا بود، عذرخواهی کرد.

پنس گفت: «اجازه بدهید واضح بگویم: آن اسناد طبقه بندی شده نباید در محل اقامت شخصی من می بود. اشتباهاتی انجام شد و من مسئولیت کامل را بر عهده می‌گیرم.»

موضوع نگهداری اسناد طبقه بندی شده در سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مریک گارلند، دادستان کل، جک اسمیت را به عنوان مشاور ویژه ای برای نظارت بر تحقیقات وزارت دادگستری در مورد مدیریت ترامپ با اسناد طبقه بندی شده معرفی کرده است.

گارلند، رابرت هور، وکیل آمریکایی را مأمور کرد تا به عنوان بازرس ویژه بررسی کند که چگونه اسناد طبقه بندی شده به اقامتگاه جو بایدن در ویلمینگتون، دل و همچنین مرکز پن بایدن برای دیپلماسی و تعامل جهانی، یک اتاق فکر در واشنگتن دی سی. قبل از دوره ریاست جمهوری فعلی او.

تماشا | املاک پنجم در اسناد طبقه بندی شده ای که در خانه ترامپ در فلوریدا یافت شد:

اسناد طبقه بندی شده کشف شده در خانه دونالد ترامپ در مارآلاگو موضوع تحقیقات جنایی در ایالات متحده است. The Fifth Estate فاش می کند که این یافته همچنین زنگ خطری را برای منابع اطلاعاتی در اتاوا در مورد اینکه آیا اسرار مهم برای کانادا بدون محافظت رها شده اند به صدا درآورد.

در حالی که پنس و بایدن، از طریق نمایندگی قانونی خود، در هنگام کشف اسناد با یکدیگر همکاری داشتند، به نظر می رسد ترامپ یک امر دور از ذهن باشد. یک احضاریه و سپس جستجوی FBI برای جستجوی املاک ترامپ در فلوریدا در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین، ترامپ چندین بیانیه عمومی ارائه کرده است که در آنها به نظر می رسد از داشتن اسناد طبقه بندی شده پس از دوره ریاست جمهوری خود که ژانویه 2021 به پایان رسید، دفاع می کند.

در هر یک از پرونده های بایدن، ترامپ و پنس، مطالب طبقه بندی شده همراه با سوابق شخصی یافت شد.

با این حال، در مسائل بایدن و پنس، دستیاران به طور فعال کشف اسناد طبقه بندی شده را به وزارت دادگستری فاش کردند و بازگشت آنها را تسهیل کردند.

اصلاحات در سیستم طبقه بندی ترسیم شد

داشتن مواد طبقه بندی شده به خودی خود لزوماً یک جرم کیفری نیست. در حالی که برخی از مقامات دولتی و پیمانکاران متهم شده‌اند، برخی دیگر مانند آلبرتو گونزالس، دادستان کل جمهوری‌خواه سابق و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق دموکرات، در گزارش‌ها به دلیل بی‌احتیاطی توصیه شده‌اند، اما مشمول پیگرد قانونی نیستند.

از نظر تئوری، افراد می توانند به دلیل سهل انگاری فاحش یا اتهامات جدی تر تحت قانون جاسوسی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد متهم شوند.

متهمان به دلیل جرایم مربوط به سه طبقه بندی اسناد به ترتیب صعودی محرمانه، سری و فوق سری تحت تعقیب قرار گرفته اند. طبق گفته وزارت دادگستری، طبقه‌بندی فوق محرمانه نشان‌دهنده نوع اطلاعاتی است که «انتظار می‌رود افشای غیرمجاز به طور معقولی باعث آسیب شدید به امنیت ملی ایالات متحده شود».

اسناد در طیف گسترده ای از سازمان های دولتی به منظور امنیت ملی طبقه بندی می شوند. در سال 2010، کنگره قانون کاهش بیش از حد طبقه بندی را تصویب کرد تا سعی کند به فرآیند اغلب گیج کننده و پیچیده رسیدگی کند.

اما حدود چهار میلیون نفر دارای مجوزهای امنیتی هستند. و بسیاری از مقامات ایالات متحده مدت‌هاست که اذعان کرده‌اند که آژانس‌های جاسوسی اطلاعات زیادی را طبقه‌بندی می‌کنند و خیلی کم را از طبقه‌بندی خارج می‌کنند، با استفاده از سیستم‌های قدیمی و افراد بسیار کمی برای بررسی آنچه می‌توان منتشر کرد.

سناتور جری موران از کانزاس ماه گذشته به آسوشیتدپرس گفت: “این سیستم گران قیمتی است که ما داریم. منسوخ شده است.” ما کشوری بهتر از آن چیزی هستیم که سیستم به ما اجازه می دهد.»

یک جفت لایحه در ماه گذشته در سنا ارائه شد که بایگانی ملی را ملزم می‌کند تا اسنادی را که از کاخ سفید خارج می‌شوند برای دریافت مطالب طبقه‌بندی شده بررسی کند. بر اساس این لوایح، هر زمان که رئیس جمهور بخواهد ترکیبی از اسناد رسمی و غیررسمی را به عنوان سوابق شخصی طبقه بندی کند، بایگانی ابتدا باید یک بازبینی امنیتی انجام دهد تا مطمئن شود هیچ چیز طبقه بندی نشده است.