محاکمه افترا در مورد پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری توسط فاکس نیوز از دوشنبه آغاز می شود

از دوشنبه در دادگاهی در دلاور، مدیران فاکس نیوز و ستارگان باید پاسخگوی نقش خود در گسترش تردید در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2020 و ایجاد زخم شکافی باشند که در دموکراسی آمریکا باقی مانده است.

اعضای هیئت منصفه رسیدگی به شکایت 1.6 میلیارد دلاری علیه فاکس توسط Dominion Voting Systems باید به یک سوال مشخص پاسخ دهند: آیا فاکس با پخش داستان‌های جعلی مبنی بر اینکه در انتخابات علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت تقلب شده است، حتی به همان اندازه در شبکه، شرکت ماشین‌های رای‌گیری را بدنام کرد. به طور خصوصی به ادعاهای نادرست ترامپ و متحدانش شک دارید؟

با این حال، زمینه گسترده تر به نظر می رسد. این محاکمه آزادی مطبوعات و شهرت منبع خبری مورد علاقه محافظه کاران را آزمایش خواهد کرد. همچنین جریان اطلاعات نادرست را که به شورش 6 ژانویه 2021 در ساختمان کنگره آمریکا کمک کرد و همچنان به امیدهای ترامپ برای به دست آوردن مجدد قدرت در سال 2024 دامن زد، روشن می کند.

تاکر کارلسون و شان هانیتی، ستارگان فاکس نیوز، به همراه روپرت مرداک، بنیانگذار آن، از جمله افرادی هستند که انتظار می رود طی چند هفته آینده شهادت دهند.

بدون تسویه حساب در آخرین لحظه، بیانیه های افتتاحیه برای دوشنبه برنامه ریزی شده است.

رونل اندرسن جونز، استاد حقوق دانشگاه یوتا، گفت: «این شب کریسمس برای دانشمندان افترا است.

یک پخش کننده در حالی که پشت میز نشسته صحبت می کند.
شان هانیتی، مفسر فاکس نیوز در 16 مارس در نیویورک نمایش داده می شود. محاکمه شکایت افترای Dominion Voting Systems علیه فاکس به دلیل پخش ادعاهای جعلی در مورد تقلب در انتخابات 2020 قرار است روز دوشنبه در دلاور آغاز شود. انتظار می رود هانیتی شهادت دهد. (ایوان آگوستینی/اینویژن/آسوشیتدپرس)

برخی از کارکنان فاکس به طور خصوصی ادعاهای ترامپ را باور نکردند

اگر این محاکمه یک رویداد ورزشی بود، فاکس نیوز در یک رگبار شکست به میدان می‌رفت و بازیکنان کلیدی مصدوم می‌شدند و داور را از خود دور می‌کرد. احکام دادگاه پیش از محاکمه و افشاگری های شرم آور در مورد بزرگ ترین نام های آن، فاکس را درگیر خود کرده است.

اسناد دادگاه منتشر شده در دو ماه گذشته نشان می دهد که مدیران، تهیه کنندگان و شخصیت های فاکس به طور خصوصی ادعاهای ترامپ را مبنی بر تقلب در انتخابات باور نکردند. اما Dominion می‌گوید فاکس نیوز می‌ترسید که مخاطبان خود را با حقیقت بیگانه کند – به‌ویژه پس از اینکه بسیاری از بینندگان از تصمیم این شبکه برای اعلام برنده شدن جو بایدن دموکرات در آریزونا در شب انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ عصبانی شدند.

برخی از احکام قاضی دادگاه عالی دلاور، اریک دیویس، که در حال رسیدگی به این پرونده است، مسیر Dominion را آسان کرده است. در یک قضاوت خلاصه، دیویس گفت که کاملاً واضح است که ادعاهای تقلب علیه شرکت نادرست است. این بدان معناست که در زمانی که میلیون ها جمهوری خواه همچنان به نتایج 2020 شک دارند، زمان آزمایشی برای رد آنها صرف نمی شود.

دیویس گفت همچنین واضح است که شهرت Dominion آسیب دیده است، اما این هیئت منصفه تصمیم خواهد گرفت که آیا فاکس با “بدخواهی واقعی” – استاندارد قانونی – عمل کرده است و اگر چنین است، ارزش مالی آن چقدر است.

شاهدان فاکس احتمالا شهادت خواهند داد که فکر می‌کردند اتهامات علیه Dominion ارزش خبری دارد، اما دیویس تصریح کرد که این دفاع در برابر افترا نیست – و او مطمئن خواهد شد که هیئت منصفه این را می‌داند.

قانون نیویورک از رسانه های خبری در برابر افترا برای ابراز عقیده محافظت می کند. اما دیویس به طور روشمند 20 زمان مختلف را در فاکس پشت سر گذاشت، زمانی که اتهامات علیه Dominion مورد بحث قرار گرفت، و حکم داد که همه آنها به طور کامل یا تا حدی اظهارات واقعی در نظر گرفته می شوند، و یک بازی منصفانه برای یافتن افترا بالقوه.

آیا فاکس آگاهانه ادعاهای دروغینی را منتشر کرد؟

کری کولیانس، استاد حقوق در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «یک دعوای قضایی کمی شبیه به یک مسابقه خانگی است. “برای رسیدن به آنجا باید از همه پایگاه ها عبور کنید.”

او گفت که احکام قاضی «اساساً به Dominion جایگاهی در پایه سوم می دهد و تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که برای بردن آن به خانه بازگردند».

فاکس و Dominion هر دو در دلاور ثبت شده اند، اگرچه دفتر مرکزی فاکس نیوز در نیویورک و Dominion در دنور مستقر است.

فاکس در هفته گذشته وقتی قاضی گفت که وکلای این شبکه ارائه مدارک را به تعویق انداختند و در افشای نقش مرداک در فاکس نیوز حاضر نشدند، دیویس را عصبانی کرد.

شخصی از کنار لوگوی فاکس نیوز روی یک ساختمان عبور می کند.
شخصی در 12 آوریل از مقابل مقر فاکس نیوز در نیویورک عبور می کند. (یوکی ایوامورا/آسوشیتدپرس)

مشخص نیست که آیا این روی دادگاه تأثیر می گذارد یا خیر. دانشگاه یوتا جونز گفت، اما عموماً عاقلانه نیست که یک قاضی در ابتدای محاکمه تعجب کند که آیا طرف شما حقیقت را می گوید، به ویژه هنگامی که حقیقت نقطه مرکزی پرونده است.

موضوع اساساً به این بستگی دارد که آیا Dominion می‌تواند ثابت کند فاکس از طریق پخش چیزی که می‌دانست نادرست است یا با «بی‌اعتنایی بی‌ملاحظه» نسبت به درست بودن آن، با سوء نیت واقعی عمل کرده است.

Dominion می‌تواند به مثال‌های زیادی اشاره کند که در آن چهره‌های فاکس اتهامات متحدان ترامپ مانند سیدنی پاول و رودولف جولیانی را باور نمی‌کردند. اما فاکس می‌گوید بسیاری از این ناباوران در موقعیتی نبودند که تصمیم بگیرند چه زمانی این اتهامات را پخش کنند.

ارین مورفی وکیل فاکس گفت: “ما فکر می کنیم که برای آنها ضروری است که این نقاط را به هم وصل کنند.”

هیئت منصفه تعیین خواهد کرد که آیا شخصیت قدرتمندی مانند مرداک – که در اظهاراتی شهادت داد که اتهامات تقلب در انتخابات را باور نمی کند – تأثیری در پخش این اتهامات داشته است یا خیر.

جین کرتلی، مدیر مرکز مطالعه اخلاق رسانه ای و قانون در دانشگاه مینه سوتا، گفت: “اعتبار همیشه در هر محاکمه ای در هر مورد مهم است. اما در این مورد واقعاً مهم خواهد بود.”

کرتلی نگران است که شکایت ممکن است در نهایت به دادگاه عالی ایالات متحده ارائه شود، که می تواند از آن به عنوان بهانه ای برای تضعیف استاندارد بدخواهی واقعی استفاده کند که در تصمیمی در سال 1964 در شرکت نیویورک تایمز علیه سالیوان تعیین شد. او احساس می کند که این برای روزنامه نگاران فاجعه بار خواهد بود.

گوش کن | دعوای انتخاباتی Dominion می تواند به “دعوای مدنی قرن” تبدیل شود:

روز 68:38منتقد رسانه ای واشنگتن پست می گوید که دعوای انتخاباتی Dominion می تواند به «دعوای مدنی قرن» تبدیل شود

در پس‌زمینه جلسات کمیته 6 ژانویه، یک شکایت 1.6 میلیارد دلاری برای افترا علیه فاکس نیوز در حال تبدیل شدن به یک معامله بسیار بزرگ است. Dominion Voting Systems فاکس را متهم می کند که ادعاهای دروغین تقلب در انتخابات را مطرح می کند که Dominion را به عنوان شخصیت شرور معرفی می کند. به گفته اریک ومپل، ستون نویس و منتقد رسانه ای واشنگتن پست، این هفته، ویلیام بار، دادستان کل سابق، توسط دادگاه احضار شد – نشانه ای از این است که همه چیز در “مسیری بسیار جدی” پیش می رود.

دعوای Dominion توسط یکی دیگر از شرکت های فناوری رأی گیری با پرونده جداگانه اما مشابه علیه فاکس نیوز به دقت زیر نظر گرفته شده است. Smartmatic مستقر در فلوریدا به برخی از احکام و شواهد در پرونده Dominion نگاه کرده است تا تلاش کند شکایت 2.7 میلیارد دلاری خود را برای افترا در نیویورک تقویت کند. پرونده Smartmatic هنوز برای محاکمه آماده نیست، اما از تلاش فاکس نیوز برای بیرون انداختن آن جان سالم به در برده است.

بسیاری از کارشناسان متعجب هستند که فاکس و دومینیون به توافقی خارج از دادگاه نرسیده‌اند، هرچند که در هر زمانی می‌توانند. احتمالاً شکاف مالی گسترده ای وجود دارد. در اسناد دادگاه، فاکس ادعا می کند که ادعای غرامت 1.6 میلیارد دلاری بیش از حد واقعی است.

انگیزه Dominion همچنین ممکن است ایجاد حداکثر شرمندگی برای فاکس با نگاه کردن به ارتباطات داخلی شبکه پس از انتخابات باشد. پیام‌های متنی ژانویه 2021 نشان می‌دهد که تاکر کارلسون به یکی از دوستانش می‌گوید که به شدت از ترامپ متنفر است و نمی‌توانست صبر کند تا ادامه دهد.

Dominion همچنین ممکن است به دنبال عذرخواهی باشد

نحوه واکنش بینندگان فاکس یک سوال باز است. فاکس تقریباً به طور کلی بحث در مورد این شکایت را در شبکه تلویزیونی یا وب سایت خود ممنوع کرده است.

چارلی سایکس، بنیانگذار وب سایت Bulwark و یکی از همکاران MSNBC می گوید: “خطر بالقوه واقعی این است که بینندگان فاکس احساس کنند که به آنها دروغ گفته شده است. یک نقطه ضعف واقعی وجود دارد.”

دو دستگاه رای گیری
دستگاه‌های شمارش رأی Dominion Voting در انبار کانتی تورنس در حین آزمایش تجهیزات انتخاباتی با نامزدهای محلی و افسران حزبی در استانسیا، NM، در 29 سپتامبر 2022 نشان داده می‌شوند. (آندرس لیتون/آسوشیتدپرس)

نشانه کمی وجود دارد که این پرونده مسیر تحریریه فاکس را تغییر داده یا بینندگان آن را کاهش داده است. فاکس در هفته‌های اخیر پس از کیفرخواست رئیس‌جمهور سابق توسط هیئت منصفه منهتن، بار دیگر ترامپ را در آغوش گرفته است و کارلسون تاریخچه دیگری از شورش کنگره را بر اساس نوارهایی که کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به او داده بود، ارائه کرد.

تیم گراهام، مدیر تحلیل رسانه‌ای در مرکز تحقیقات رسانه محافظه‌کار گفت: فقط به این دلیل که فاکس در مورد شکایت Dominion روی آنتن صحبت نکرده است، به این معنی نیست که طرفدارانش از آن بی‌اطلاع هستند.

گراهام گفت: «یک مقدار واکنش قبیله ای نسبت به این موضوع وجود دارد. وقتی همه شبکه‌های دیگر مشتاق فاش کردن پیام‌های متنی و ایمیل‌ها هستند، این را آخرین تلاش رسانه‌های لیبرال برای تضعیف فاکس نیوز می‌دانند. اثر تجمعی در اطراف روپرت وجود خواهد داشت.»

انتظار می رود دادگاه تا اواخر ماه مه ادامه یابد.