مخالفان هنگ کنگ اعتراض نهایی را در مجلس قبل از استعفای جمعی آغاز کردند

مخالفان هنگ کنگ روز پنجشنبه پیش از استعفا در اعتراض به برکناری چهار نفر از همکاران خود در اقدامی که پیشنهاد دیگری از سوی پکن برای سرکوب دموکراسی در این شهر است ، اعتراض خود را در مجلس نمایندگان به نمایش گذاشتند.

خروج از مخالفت از مجلس قانونگذاری شهر به معنای پایان دادن به آنچه که پس از اعمال پکن در قانون امنیت ملی در ژوئن و محدودیت های ویروس کرونا به پایان دادن به اعتراضات دموکراسی خواهی که سال گذشته آغاز شد ، یکی از معدود مجالس مخالفت بوده است.

پس از آنکه پارلمان چین اختیارات جدیدی را برای جلوگیری از مخالفت به مقامات شهری داد ، دولت مورد حمایت پکن در هنگ کنگ چهار عضو مخالف را به دلیل به خطر انداختن امنیت ملی از قوه مقننه اخراج کرد.

15 عضو مخالف باقی مانده شورای قانونگذاری 70 کرسی ، معروف به لگکو ، سپس گفتند که برای همبستگی با همکاران خود استعفا می دهند.

لام چوک تینگ ، عضو مخالف ، پس از باز کردن بنر اعتراضی که رهبر شهر ، کری لام را مورد اهانت قرار می دهد ، گفت: “فکر می کنم این آخرین اعتراض من در لگکو باشد.”

سیاستمدار مخالف برای مدت کوتاهی این بنر را از طبقه دوم ساختمان نمایش داده بود ، با این پیام: “کری لام هنگ کنگ را فاسد می کند و به مردم آن آسیب می رساند ؛ او 10 هزار سال بدبو خواهد شد.”

رئیس اجرایی کری لام از اخراج چهار عضو مخالف مطابق قانون دفاع کرد و پیشنهادات قانونگذار را به یک مهر لاستیکی تبدیل کرد. (وینسان یو / آسوشیتدپرس)

رئیس اجرایی شهر در آن زمان در مجمع حضور نداشت.

روز چهارشنبه ، کری لام از اخراج چهار عضو مخالف مطابق قانون دفاع کرد و وی پیشنهادات قانونگذار را تبدیل به یک مهر لاستیکی کرد.

اعضای مخالف تلاش کرده اند تا علیرغم قول خودمختاری در سطح بالایی از فرمول “یک کشور ، دو سیستم” ، موافقت کنند که بسیاری از افراد در مستعمره انگلیس سابق سلب آزادی از پکن هستند ، در بازگشت به چین در سال 1997.

چین مهار حقوق و آزادی ها در مرکز مالی جهانی را انکار می کند اما مقامات هنگ کنگ و پکن پس از شعله ور شدن اعتراضات ضد دولتی در سال گذشته و خنثی کردن شهر در بحران ، قاطعانه برای خنثی کردن مخالفان اقدام کرده اند.

دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو چین استعفا را محکوم کرد و آن را “چالشی آشکار برای اقتدار دولت مرکزی” دانست.

این دفتر در بیانیه ای گفت: “ما می خواهیم به این اعضای مخالف هشدار دهیم كه اگر آنها می خواهند از این امر برای تشویق مقاومت بنیادی استفاده كنند و خواستار مداخله نیروهای خارجی برای كشاندن دوباره هنگ كونگ به هرج و مرج هستند ، این محاسبه غلطی است.”

رد صلاحیت ها و کنار رفتن مخالفان احتمالاً نگرانی غرب در مورد خودمختاری هنگ کنگ را افزایش می دهد ، در حالی که جو بایدن آماده می شود تا از دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریكا وعده دهد كه دموكراسی را در سراسر جهان تقویت می كند.

دولت های خارجی سرنگونی را محکوم می کنند

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که رد صلاحیت ها نشان می دهد حزب کمونیست چین “آشکارا تعهدات بین المللی خود را نقض کرده است” و “دیکتاتوری یک حزب را در هنگ کنگ گسترش می دهد”.

وزیر امور خارجه انگلیس ، دومنیک راعب ، گفت که اخراج ها به معنای حمله به آزادی های هنگ کنگ است.

آلمان ، دارنده ریاست دوره ای اتحادیه اروپا و استرالیا نیز این اخراج ها را محکوم کردند.

پارلمان چین با تصویب قطعنامه ای که به هنگ کنگ اجازه می دهد تا قانونگذاران را تهدیدی برای امنیت یا بیعت نکردن با هنگ کنگ قلمداد کند ، زمینه رد صلاحیت ها را فراهم کرد.

رسانه های دولتی چین از قطعنامه پارلمان خود قدردانی کردند و آن را گامی “دیرهنگام” به سوی “بازگشت صلح و رفاه” در هنگ کنگ خواندند. همچنین بر ضرورت اداره “شهر توسط میهن پرستان” تأکید شد.

از آنجایی که دولت با استناد به خطرات ویروس کرونا ، انتخابات قانونگذاری ماه سپتامبر را یک سال به تعویق انداخت ، سرنوشت مخالفت سیاسی هنگ کنگ مورد تردید است. منتقدان این کار را تلاشی برای کشتن حرکت اردوگاه طرفدار دموکراسی دانستند.

دانشجو کالوین فن گفت: “این شهر در حال مرگ است. مدتی است که در حال مرگ است. اکنون ما حتی بیشتر به چین شباهت داریم.”