مردی دستگیر شد، نخست‌وزیر ژاپن پس از انفجار از یک رویداد کمپین تخلیه شد

به گفته مقامات ژاپنی، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه پس از پرتاب یک بمب انفجاری به سمت وی ​​در حالی که وی در یک بندر ماهیگیری در غرب ژاپن فعالیت می کرد، بدون هیچ آسیبی تخلیه شد.

پلیس یک مظنون را روی زمین کشتی در حالی که عابران فریاد می زدند تا فرار کنند و دود فضا را پر کرده بود.

روزنامه نیکی به نقل از پلیس استان واکایاما گزارش داد که یک افسر پلیس در این حادثه جراحات جزئی دیده است.

کیشیدا هنگام از سرگیری سخنرانی های انتخاباتی خود گفت: «پلیس در حال بررسی جزئیات صدای انفجار شدید در محل سخنرانی قبلی است. من متاسفم که باعث نگرانی بسیاری از مردم شدم. ما در میانه یک انتخابات مهم برای کشور خود هستیم. ما باید این را با هم ادامه دهیم.”

این صحنه هرج و مرج یادآور ترور 9 ماه پیش نخست وزیر سابق شینزو آبه بود که در یک تور تبلیغاتی نیز آمده بود و همچنان در سیاست ژاپن بازتاب می یابد.

کیشیدا در حال بازدید از بندر سایکازاکی در استان واکایاما بود تا از نامزد حزب حاکم خود در انتخابات محلی حمایت کند و انفجار درست قبل از شروع سخنرانی خود رخ داد.

انگیزه نامشخص

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه به خبرنگاران گفت، مرد جوانی که گمان می‌رود مظنون باشد، روز شنبه پس از پرتاب “شیء مشکوک” در صحنه دستگیر شد. ماتسونو از اظهار نظر درباره انگیزه و پیشینه مظنون خودداری کرد و گفت پلیس همچنان در حال تحقیق است.

تصاویر تلویزیونی کیشیدا را نشان می دهد که پشت به جمعیت ایستاده است. جزئیات امنیتی او ناگهان به زمین نزدیک او اشاره می کند و نخست وزیر با شلاق به اطراف می زند و نگران به نظر می رسد.

دوربین به سرعت به سمت جمعیت چرخید درست زمانی که چندین نفر، از جمله افسران پلیس لباس شخصی و لباس شخصی، روی مرد جوانی که ماسک جراحی سفیدی بر تن دارد و وسیله‌ای دیگر، یک لوله نقره‌ای بلند در دست دارد، جمع می‌شوند.

مردی که ماسک جراحی به تن دارد روی زمین مستعد است و چند نفر بالای سر او ایستاده یا زانو زده اند.
مردی پس از پرتاب یک بمب دودزا در بندری در واکایاما در غرب ژاپن در روز شنبه گرفتار شد. (کیودا نیوز/ آسوشیتدپرس)

همانطور که آنها روی مرد فرو می ریزند و در حال تلاش برای برداشتن لوله از دستان او هستند، انفجاری بسیار بزرگتر در نزدیکی جایی که کیشیدا ایستاده بود شنیده می شود. جمعیت وحشت زده پراکنده می شوند زیرا پلیس به سختی مرد را می کشاند.

هنوز مشخص نیست که این وسیله منفجره چه بوده یا چند نفر مظنون داشته است، اما برخی گزارش‌ها می‌گویند که این یک بمب دودی یا لوله‌ای بوده است، احتمالاً با فیوز تاخیری.

این حادثه در آستانه یک مجمع بزرگ بین المللی در ژاپن رخ داد.

ما هرگز نباید تهدید را تحمل کنیم

ماتسونو گفت: “انتخابات هسته دموکراسی است و ما هرگز نباید تهدید یا مانع تراشی با خشونت را تحمل کنیم.”

او گفت که به پلیس ملی دستور داده است تا نهایت تلاش خود را برای حفاظت از مقاماتی که در دوره منتهی به نشست گروه هفت در ماه مه از ژاپن بازدید می کنند، تضمین کند.

کیشیدا اشاره ای به انفجار نکرد و بعد از تبلیغات انتخاباتی در چیبا برای نامزدی دیگر، عصر به منطقه توکیو بازگشت.

ترور آبه، که ملتی را که به امنیت عمومی و کنترل بسیار شدید اسلحه می‌بالد، شوکه کرد، زمانی رخ داد که او در 8 ژوئیه 2022 در شهر غربی نارا در یک سخنرانی مبارزاتی سخنرانی کرد.

در میان اعتراضات ملی، پلیس اقدامات حفاظتی خود را پس از تحقیقات بعدی که حفره هایی در امنیت آبه پیدا کرد، تشدید کرده است.

با ورود دیپلمات‌های ارشد برخی از قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان برای نشست وزیران خارجه G7 در ژاپن، امنیت نیز تشدید شده است. کیشیدا میزبان اجلاس سران G7 در 19 تا 21 مه در زادگاهش هیروشیما خواهد بود.

صدای بلند ناگهانی

یکی از شاهدان روز شنبه به تلویزیون NHK گفت که او در میان جمعیت ایستاده بود که دید چیزی از پشت در حال پرواز است. پس از یک صدای بلند ناگهانی، او با فرزندانش فرار کرد. شاهد دیگری گفت که مردم فریاد می زدند و او دقیقاً قبل از وقوع انفجار کسی را دید که دستگیر شد.

حمله روز شنبه در آستانه انتخابات محلی سراسری، از جمله چندین انتخابات مجدد برای کرسی های خالی پارلمان، با رای گیری برای 23 آوریل انجام شد.

در ترور آبه، نخست‌وزیر سابق در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی با اسلحه دست‌ساز مورد اصابت گلوله قرار گرفت. مظنون، تتسویا یاماگامی، به قتل و چندین جنایت دیگر از جمله نقض قانون کنترل اسلحه متهم شده است.

مردی با لباس تجاری و کراوات آبی با میکروفون صحبت می کند.
کیشیدا برای حمایت از نامزد حزب حاکم خود در انتخابات محلی، در نزدیکی ایستگاه قطار در واکایاما، در غرب ژاپن، روز شنبه سخنرانی می کند. (کیودو نیوز/ آسوشیتدپرس)

او به بازرسان گفت که آبه، یکی از تأثیرگذارترین و تفرقه‌انگیزترین سیاستمداران ژاپن را به دلیل ارتباط آشکار نخست‌وزیر سابق با یک گروه مذهبی که از آن متنفر بود، کشت. یاماگامی در بیانیه‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی که به او نسبت داده می‌شود، گفت که او کینه‌ای ایجاد کرده است، زیرا مادرش کمک‌های هنگفتی به کلیسای اتحاد داده است که باعث ورشکستگی خانواده‌اش و نابودی زندگی‌اش شده است.

ترور آبه به استعفای روسای پلیس محلی و ملی و تشدید دستورالعمل های امنیتی برای رهبران سیاسی و دیگر افراد برجسته انجامید.

دولت کیشیدا امیدوار بود که این آخر هفته توجه جهانی را به شهر تفریحی کارویزاوا که دیپلمات‌های ارشد روز یکشنبه برای نشست وزرای خارجه گروه هفت گرد هم می‌آیند، متمرکز کند. انتظار می رود وزرای خارجه ژاپن، کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا بر نگرانی ها در مورد جنگ روسیه در اوکراین، افزایش روزافزون جنگ طلبانه چین و آزمایش های تسلیحاتی تحریک آمیز کره شمالی تمرکز کنند. .