مری کوانت، طراح معروف به محبوبیت دامن کوتاه، در ۹۳ سالگی درگذشت

خانواده او گفتند که مری کوانت، طراح مد رویایی که مینی دامن های رنگارنگ و جذابش مظهر چرخش لندن در دهه 1960 بود و بر فرهنگ جوانان در سراسر جهان تأثیر گذاشت، درگذشت. او 93 بود.

خانواده کوانت گفتند که او روز پنجشنبه در “آرامش در خانه” در ساری، جنوب انگلستان درگذشت.

کوانت به محبوبیت دامن کوتاه کمک کرد – برخی به او اعتبار می دهند که آن را اختراع کرده است – و جوراب شلواری خلاقانه ای که همراه آن بود و لباس ها و اکسسوری هایی را ایجاد کرد که بخشی جدایی ناپذیر از ظاهر بودند. او لباس های ترکیبی و ساده ای خلق کرد که عنصری از هوس داشت. برخی تأثیر او بر دنیای مد را با تأثیر بیتلز بر موسیقی پاپ مقایسه کردند.

همیش بولز، سردبیر بین‌المللی مجله آمریکایی ووگ، می‌گوید: «فکر می‌کنم این تلاقی شادی از رویدادها بود، که در واقع همان چیزی است که مد اغلب در مورد آن است. او فرد مناسبی با حساسیت مناسب در مکان مناسب در زمان مناسب بود. او دقیقاً در اوج دهه 60 در صحنه ظاهر شد.

او گفت که کوانت همچنین یک تاجر باهوش بود که یکی از اولین کسانی بود که فهمید چگونه برندسازی خود به عنوان یک نیروی خلاق می‌تواند به او کمک کند تا تجارت خود را حفظ کند و در زمینه‌های جدیدی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت کند.

کوانت کاملاً در موقعیتی قرار داشت که بتواند از “زلزله جوانان” که در دهه 1960 رخ داد، سرمایه گذاری کند. او احساس می کرد که روزهای سالن های انحصاری به شماره افتاده است و فکر می کرد که حتی طراحان بزرگ پاریسی نیز از روندهای لباس های آماده پیروی می کنند.

ظاهری که او خلق کرد سکسی و سرگرم کننده بود، جدایی شدید از لباس های گلدار قابل پیش بینی که معمولاً پس از جنگ می پوشیدند، زمانی که جیره بندی مواد غذایی هنوز پابرجا بود و بودجه های محدود خانواده به معنای درآمد کمی بود.

کوانت در سال 1966 دامن‌های کوتاه با خطوط لبه‌ای تا 20 سانتی‌متر (هشت اینچ) بالای زانو را به صحنه لندن معرفی کرد و فوراً مورد توجه جوانان قرار گرفت، تا حدی به این دلیل که بسیاری را شوکه و آزرده خاطر کرد.

بازاریابی برای توده ها

برخی اصرار دارند که او ابتدا این سبک را توسعه داد، اما بسیاری همچنین به طراح فرانسوی آندره کورژس، که مجموعه بهار 1964 او شامل لباس‌های کوچکی بود که در پاریس محبوب بودند، اما در خارج از فرانسه تأثیر گسترده‌ای نداشتند، اعتبار می‌دهند. برخی دیگر دامن های کوتاهی را که آن فرانسیس بازیگر در فیلم سال 1956 پوشیده است، ذکر می کنند. سیاره ممنوعه به عنوان اولین نمونه از دامن کوتاه.

چه او اولین کسی بود که آنها را طراحی کرد یا نه، شکی نیست که کوانت بود که متوجه شد چگونه دامن کوتاه را به بازار عرضه کند.

در حالی که Courreges از یک سنت مد لباس بلند سرچشمه می گرفت و لباس های او اجناس گران قیمتی بودند که مخاطبان محدودی را هدف قرار می دادند، کوانت از مواد و رنگ های متنوعی برای محبوب کردن دامن های کوتاه در بین زنان جوان با بودجه محدود استفاده کرد.

او در زمانی که بیتلز و رولینگ استونز بر دنیای موسیقی تسلط داشتند، به اوج صحنه مد رسید و برای همیشه با آزادی های سرسام آور آن روزها پیوند خورد.

بازار جوانان را شناسایی کرد

سونت استنفیل، متصدی مد در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، که برخی از آثار کوانت را به نمایش می‌گذارد، گفت: «تغییر در هوا بود. او بازار جوانی را شناسایی کرد. و احساس اشتباهی از آنچه مشتریانش می‌خواهند بپوشند داشت. پس از جنگ، این نیاز به جایگزینی برای زنان جوان‌تر وجود داشت و او کاملاً این را فراهم کرد.

این لباس ها به شدت محبوب شد و توسط مدل هایی مانند توئیگی و پتی بوید که در آن زمان با جورج هریسون گیتاریست گروه بیتلز ازدواج کرد، پوشیده شد.

در پاسخ به سوال روزنامه گاردین در سال 1967 که آیا لباس‌های او را می‌توان «مبتذل» در نظر گرفت، زیرا آنها بسیار آشکار هستند، کوانت پاسخ داد که او عاشق ابتذال است و آن را پذیرفته است.

او گفت: “طعم خوب مرگ است، ابتذال زندگی است.”، او افزود که ژست های تحریک آمیز مدل های او نشان دهنده باز بودن جنسی جدید زمانه است که با توسعه قرص های ضد بارداری تقویت شده است. او گفت که در دسترس بودن قرص های ضد بارداری این امکان را برای زنان فراهم می کند که از رابطه جنسی لذت ببرند و خودشان تصمیم بگیرند که آیا باردار شوند.

سه مدل زن با طراح مد مری کوانت ژست می گیرند.
در این عکس که در 25 اکتبر 1968 گرفته شده است، کوانت در حالی که با مدل هایی که مدل های مد خود را در لیتل راک، آرک به تن دارند، دست تکان می دهد. (آسوشیتدپرس)

کوانت متولد 11 فوریه 1930، دختر معلمان مدرسه، آموزش هنر را در کالج گلداسمیت در لندن تحصیل کرد و سپس وارد عرصه مد شد و ابتدا به عنوان شاگرد در یک کلاه ساز کار کرد و سپس طرح های خود را امتحان کرد.

او با کمک شوهر ثروتمند و شریک تجاری خود، الکساندر پلانکت گرین، و حسابدار آرچی مک نیر، در سال 1955 بازار را در چلسی افتتاح کرد، در ابتدا با تکیه بر نمایشگرهای نوآورانه پنجره برای جذب مشتریان جوان تر.

“فروشگاه آب نبات برای بزرگسالان”

کوانت یکبار گفت: «اسنوبیسم از مد افتاده است و در مغازه‌های ما دوشس‌هایی را می‌بینید که برای خرید همان لباس با تایپیست‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. او این فروشگاه را “یک آب نبات فروشی پیچیده برای بزرگسالان” نامید.

بازار به کانونی برای جوان ها و زیباها و کسانی که می خواستند با آنها دست و پنجه نرم کنند تبدیل شد و حضور او در آنجا کمک کرد تا محله به مقصدی مطلوب تبدیل شود. رستوران‌های کوچک، اغذیه فروشی‌ها و میخانه‌ها همگی رونق گرفتند و بوتیک‌های دیگر باز شدند و به خیابان کینگ چلسی حس یک مهمانی همیشگی را می‌دادند.

این مغازه چنان موفقیت آمیز بود که او به زودی به سایر نقاط لندن نقل مکان کرد و شروع به صادرات لباس های خود به ایالات متحده کرد، جایی که “تهاجم بریتانیا” در اوج بود.

او از این جهت غیرمعمول بود که اغلب لباس‌هایش را مدل می‌کرد، دوست‌داشتنی به نظر می‌رسید و به طور طبیعی به مدهای خود مطمئن بود، معمولاً موهایش را با یک باب متمایز و زاویه‌دار توسط آرایشگر ویدال ساسون آرایش می‌کرد.

زنی در سال 1964 موهای باب را کوتاه می کند.
کوانت موهایش را توسط آرایشگر ویدال ساسون در نوامبر 1964 کوتاه کرد. (رونالد دومونت/دیلی اکسپرس/آرشیو هالتن/گتی ایماژ)

او به زودی علایق خود را متنوع کرد و یک خط آرایش محبوب ایجاد کرد و همچنین به سمت لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی رفت.

این آرایش بسیار سودآور بود، به ویژه در ژاپن، جایی که کوانت پیروان فداکاری خود را حفظ کرد.

کوانت همچنین با معرفی شلوارهای داغ و مینی های کوچک به صحنه مد در اواخر دهه 1960 اعتبار داشت.

او در سال 1966 به عنوان افسر امپراتوری بریتانیا برای خدمات به صنعت مد منصوب شد و در زمان دریافت این افتخار در کاخ باکینگهام، یک دامن کوچک علامت تجاری به تن داشت.

کوانت در سال 2000 پس از خرید آن توسط یک شرکت ژاپنی از مدیریت روزانه خود، مری کوانت با مسئولیت محدود، کنار رفت، اما به کار خود به عنوان مشاور ادامه داد.

این شرکت به استفاده از موتیف و لوگوی دیزی که کوانت در دهه 1960 پیشگام بود، ادامه داد و یک فروشگاه در لندن به اضافه 200 مغازه در ژاپن داشت.