مسکو با هواپیمای بدون سرنشین حمله کرد کرملین اوکراین را مقصر می داند

مقامات روز سه‌شنبه گفتند که پدافند هوایی روسیه در حمله‌ای که مقامات اوکراین را عامل آن می‌دانند، هشت پهپاد را متوقف کرد، در حالی که روسیه به موج بی‌امان بمباران کیف در روز و شب که از دوشنبه آغاز شد، ادامه داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پنج هواپیمای بدون سرنشین سرنگون شده و سیستم سه پهپاد دیگر دچار پارگی شده و باعث انحراف آنها از مسیر شده است. این رویداد را “حمله تروریستی” از سوی “رژیم کیف” خواند.

سرگئی سوبیانین شهردار مسکو گفت که این حمله به چندین ساختمان “خسارات ناچیز” وارد کرده است. وی در پستی تلگرامی گفت: دو نفر به دلیل جراحات نامشخص تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند اما نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

سوبیانین گفت که ساکنان دو ساختمان بلند آسیب دیده در این حمله تخلیه شدند.

آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو گفت که برخی از پهپادها “در نزدیکی مسکو سرنگون شده اند.”

اوکراین در مورد این حمله که یکی از عمیق ترین و جسورانه ترین حملات این کشور به روسیه از زمان آغاز تهاجم کامل کرملین به اوکراین در بیش از 15 ماه پیش است، اظهار نظری نکرد.

“عمل ارعاب”

این حملات سوالاتی را در مورد کارایی سیستم های دفاع هوایی روسیه ایجاد کرده است.

یک قانونگذار ارشد روسی، آندری کارتاپولوف، به سایت خبری تجاری روسی RBC گفت: “ما کشور بسیار بزرگی داریم و همیشه روزنه ای وجود خواهد داشت که پهپاد بتواند در اطراف مناطقی که سیستم های دفاع هوایی در آن قرار دارند پرواز کند.” کارتاپولوف گفت که هدف از این حملات بی اعصاب کردن مردم روسیه بود.

RBC به نقل از او گفت: «این یک اقدام ارعاب‌کننده است که هدف آن جمعیت غیرنظامی است. این برای ایجاد موجی از وحشت طراحی شده است.

چند نفر، از جمله یک نفر در حالت خستگی نظامی، در حال ایستادن در جاده پشت نوار پلیس نشان داده شده اند.  به نظر می رسد که آوار در خیابان وجود دارد.
افسران اجرای قانون و بازرسان در خارج از یک ساختمان آپارتمان چند طبقه آسیب دیده پس از یک حمله پهپاد گزارش شده در روز سه شنبه در مسکو دیده می شوند. (کریل کودریاوتسوا/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

ساکنان مسکو از شنیدن صدای انفجار قبل از سحر خبر دادند. پلیس در حال کار در محل سقوط یک پهپاد در جنوب غربی مسکو بود. منطقه ای در نزدیکی یک ساختمان مسکونی حصارکشی شده بود و پلیس قبل از اینکه بقایای هواپیمای بدون سرنشین را حمل کند، آن را در یک جعبه مقوایی قرار داد.

در محل دیگری، شیشه های آپارتمان شکسته و آثار سوختگی در جلوی ساختمان دیده می شود. این دومین حمله گزارش شده به مسکو بود. مقامات روسی گفتند که دو پهپاد در اوایل ماه جاری کرملین را هدف قرار دادند که آن را به عنوان تلاشی برای جان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه معرفی کردند.

گزارش ها حاکی از آن است که هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی چندین بار در عمق روسیه پرواز کرده اند. در ماه دسامبر، روسیه ادعا کرد که پهپادها را در فرودگاه‌های مناطق ساراتوف و ریازان سرنگون کرده است. گزارش شده است که سه سرباز در حمله در ساراتوف که یک فرودگاه نظامی مهم را هدف قرار داد، کشته شدند.

حداقل یک کشته در پایتخت اوکراین

پیشتر روسیه از سرنگونی یک پهپاد اوکراینی خبر داده بود که مقر ناوگان دریای سیاه این کشور در سواستوپل در کریمه الحاق شده به روسیه را هدف قرار داده بود. در اوکراین، روسیه یک حمله هوایی قبل از سحر به کیف انجام داد که حداقل یک نفر را کشت و ساکنان پایتخت را دوباره به پناهگاه‌ها فرستاد.

بر اساس اطلاعات اولیه اداره نظامی کیف، در سومین حمله روسیه به پایتخت در 24 ساعت گذشته، حداقل 20 پهپاد انفجاری شاهد توسط نیروهای پدافند هوایی در حریم هوایی کیف منهدم شدند. نیروی هوایی بعدا اعلام کرد، در مجموع، اوکراین 29 پهپاد از 31 پهپاد شلیک شده به کشور را سرنگون کرد که بیشتر آنها در منطقه کیف بودند.

یک آتش نشان در داخل یک آپارتمان بلند با پنجره اش منفجر شده نشان داده می شود.  یک قاب پنجره در یک واحد به شدت آسیب دیده به هم می ریزد.
یک امدادگر در داخل یک ساختمان آپارتمانی که روز سه شنبه در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در کیف آسیب دیده بود، نشان داده می شود. (پابلو پتروف/سرویس مطبوعاتی سرویس اضطراری دولتی اوکراین/رویترز)

قبل از روشن شدن روز، صدای وزوز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز شهر شنیده می شد و به دنبال آن انفجارهای مهیبی در هنگام سرنگون شدن آنها توسط سامانه های پدافند هوایی شنیده می شد.

به گفته اداره نظامی شهرداری، در حملات شبانه به کیف، یک نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. یک ساختمان بلند در منطقه هولوسیو پس از اصابت آوار ناشی از اصابت هواپیماهای بدون سرنشین یا موشک های رهگیر آتش گرفت.

اداره نظامی کیف گفت که دو طبقه بالای ساختمان ویران شده است و ممکن است افراد زیر آوار باشند. بیش از 20 نفر تخلیه شدند. والریا اورشکو، یکی از ساکنان این شهر، پس از آن به آسوشیتدپرس گفت که اگرچه تهدید فوری پایان یافته است، اما حملات همه را به خطر انداخته است.

این مرد 39 ساله گفت: “شما از زنده بودنتان خوشحال هستید، اما به این فکر کنید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.”

چند نفر بیرون ایستاده اند و برخی به بالا نگاه می کنند.
ساکنان کیف که در معرض دستور تخلیه قرار گرفتند، بیرون جمع می شوند و برخی به ساختمان آپارتمانی چند طبقه نگاه می کنند که در جریان حمله روسیه در روز سه شنبه آسیب دیده بود. (رومن هریتسینا/آسوشیتدپرس)

یکی از ساکنان که فقط نام کوچک خود را اوکسانا می‌گفت، می‌گوید که کل ساختمان با برخورد به آن لرزید.

«به پناهگاه ها بروید، زیرا واقعاً نمی دانید کجاست [the drone] او به دیگران توصیه کرد، “ما پرواز می کنیم.”

به گفته اداره نظامی، در جای دیگر پایتخت، ریزش آوار باعث آتش سوزی در یک خانه شخصی در منطقه دارنیتسکی شد و سه خودرو در منطقه پچرسکی به آتش کشیده شد.